روحیه جهادی لازمه موفقیت راهبردهای کلان علمی و اقتصادی است
کد خبر: 3623420
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه:

روحیه جهادی لازمه موفقیت راهبردهای کلان علمی و اقتصادی است

گروه حوزه‌های علمیه: معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور رمز موفقیت در امور اقتصادی و علمی و تولید دانش‌بنیان را داشتن روحیه و فرهنگ جهادی برشمرد و تاکید کرد: یکی از تفاوت‌های بارز اقتصادی در اسلام و دیگر مکاتب وجود این روحیه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: یکی از محورهایی که مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی در چند سال اخیر فرموده و بر آن تاکید فراوانی داشته و دارند، روحیه و مدیریت جهادی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ و روحیه جهادی حتی در عنوان یکی از سال‌های اخیر در کنار مباحث اقتصادی از سوی ایشان مطرح شده است عنوان کرد: بحث جهاد و روحیه جهادی و مدیریت جهادی برآمده از فرهنگ قرآن کریم و سیره پیامبر و اهل‌بیت(ع) است و روح اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی در هر عرصه‌ای مخصوصا عرصه دانش بنیان محسوب می‌شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اگر اقتصاد مقاومتی در مسیر و فرایند انجام خود قرار گیرد و تدابیر لازم برای آن اتخاذ شود ولی روحیه جهادی در آن دمیده نشود، نتایج لازم را برای کشور نخواهد داشت.

استاد و محقق حوزه علمیه بیان کرد: روحیه جهادی وجه ممیزه و متمایزکننده اقتصاد مقاومتی اسلامی با مباحث اقتصادی و سیستم‌های اقتصادی دیگر کشورهاست که براساس تفکرات مادی صرف بنا نهاده شده است.

میرمعزی ادامه داد: جهاد و روحیه جهادی دو تاثیر را می‌تواند در تمامی عرصه‌ها به‌خصوص زمینه اقتصادی بگذارد که یکی اثر مادی آن است؛ زیرا کسی که اهل جهاد و ایثار و روحیه و فرهنگ جهادی است با کمترین هزینه و بیشترین توان وارد فعالیت علمی و اقتصادی می‌شود و از موانع و مشکلات نیز هراسی ندارد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اظهار کرد: چنین فردی حتی حاضر است برای پیشرفت کشورش از خودش نیز هزینه کند؛ زیرا روحیه ایثار و جهادی به مزد آخرتی در کنار پاداش دنیا نگرش دارد و این انگیزه او را در این مسئله مضاعف می‌کند.

عضو شورای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به بُعد معنوی فرهنگ جهادی در زمینه تحقق مقولاتی مانند اقتصاد مقاومتی و تولید دانش‌بنیان و اصولا همه عرصه‌هایی که در مقوله خیرات قرار دارد عنوان کرد: جهاد کلید فتح و بازشدن امدادهای الهی است و قرآن کریم در آیات متعدد از جمله در آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» بر این موضوع تاکید کرده و وعده الهی نیز تخلف‌ناپذیر و خدشه‌ناپذیر است.

وی با اشاره به آیه شریفه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»(96 اعراف) تاکید کرد: داشتن این روحیه که باعث فضل و امداد الهی می‌شود نتایج مضاعف و غیرقابل تردیدی دارد و کلید موفقیت است البته شرط آن داشتن باور و اعتقاد به این مسئله در درجه نخست و تشخیص مسیر درست و علمی و پیمودن آن و مقاومت در مسیر حق است.

 معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی بیان کرد: این موفقیت‌هایی که جهاد در زمینه‌های مختلف داشته است محصول همین روحیه است و این روحیه باید در این نهاد  و همه نهادهای کشوری تقویت و یا ایجاد شود.

روحیه جهادی لازمه موفقیت راهبردهای کلان علمی و اقتصادی است

میرمعزی عنوان کرد: تولید دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی دو مقوله بسیار مرتبط با یکدیگر است و اگر بتوانیم همان طور که در سال‌های قبل مراکز دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری ایجاد و رشد و توسعه یافتند، دستاوردهای آنان را وارد عرصه صنعت و کاربردی‌سازی کنیم همچنین تولید داخلی در سایر زمینه‌ها نیز رشد کند در این صورت اقتصاد مقاومتی به دنبال آن ایجاد خواهد شد.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه به رسالت نهادهای دانشگاهی از جمله جهاد دانشگاهی در این عرصه اشاره کرد و ادامه داد: نهادهای دانشگاهی به خصوص مجموعه جهاد دانشگاهی می‌تواند با جذب بدنه نخبگان و علاقه‌مندان دانشگاه‌ها اعم از اساتید و دانشجویان ضمن ایجاد امید و فرهنگ جهادی در این اقشار زمینه را برای تبدیل نظریات علمی به مقولات کاربردی مورد نیاز جامعه فراهم کند و به‌نوعی حلقه ارتباطی میان دانشگاه و صنعت و تکنولوژی باشد تا علم‌آموزی در کشور صرفا منحصر در فراگیری یکسری از مباحث نظری نباشد.

استاد و محقق حوزه علمیه و عضو شورای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مورد نقش کسانی که به هر نحوی در مقوله فرهنگ دخیل هستند، تصریح کرد: یکی از مسایل زیربنایی در رونق علم و تولید و اقتصاد بحث فرهنگ‌سازی است که جهاد دانشگاهی با دارابودن بخش‌های فرهنگی و رسانه‌ای می‌تواند این فرهنگ‌سازی را در بدنه دانشجویی کشور ارتقاء دهد.

میرمعزی بیان کرد: البته نهادهایی مانند حوزه علمیه نیز می‌تواند با تبیین دینی و نظریه‌پردازی در مورد مسایل کشور به‌خصوص همراهی و همکاری در مقوله اسلامی‌سازی علوم انسانی که به واسطه مباحث میان‌رشته‌ای نیازمند همکاری حوزه و دانشگاه است به تحقق راهبردهای کلان کشور مانند رشد علم و تکنولوژی، توسعه علوم میان‌رشته‌ای و در نهایت توسعه علوم دانش بنیان و ترغیب و تشویق جامعه کمک کننده باشد.

captcha