مسئولیت‌های فردی و مطالب سخیف در فضای مجازی/ تذکر دادن باور قرآنی می‌طلبد
کد خبر: 3623921
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
سلیمی تبیین کرد:

مسئولیت‌های فردی و مطالب سخیف در فضای مجازی/ تذکر دادن باور قرآنی می‌طلبد

گروه شبکه‌های اجتماعی: خادم‌القرآن عباس سلیمی، نشر مطالب سخیف در فضای مجازی را به مسئولیت‌ها و رفتارهای فردی مرتبط دانست و گفت: اگر خدا را ناظر بر اعمالمان بدانیم، زمانی که با نشر این مطالب روبرو شدیم، تذکر می‌دهیم، ولی این جسارت برای تذکر دادن، باور قرآنی می‌طلبد.

عباس سلیمی، خادم‌القرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به انتشار لطایف سخیف درباره ارزش‌های دینی و قرآنی در فضای مجازی، اظهار کرد: این نارسایی‌ها و نابسامانی‌ها ریشه در عدم باور قرآنی ما دارد؛ در حقیقت اگر ما بتوانیم پیام قرآن را دریافت کنیم که متأسفانه بیشتر به ظواهر آن می‌‌پردازیم، موفق می‌شویم که روح و پیام قرآن را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: اگر یک انسان مسلمان، باور حقیقی تنها به یکی از آیات کوتاه و مختصر سوره مبارکه قاف داشته باشد که خداوند در آن می‌فرماید: «مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ؛ هیچ حرف، سخن و کلامی از میان دو لب یک انسان خارج نمی‌شود، مگر اینکه فرشتگان مراقب آن را ثبت می‌کند»؛ نمی‌تواند به راحتی به بیان هر حرف و سخنی بپردازد. در حقیقت این موارد ریشه در این دارد که ما باور راستین به واژه خداترسی نداریم و حتی به این موضوع مبنی بر اینکه روز قیامت مسئول اندیشه‌ها، سخنان و عملکرد خودمان هستیم، نیز اعتقادی نداریم.

این خادم‌القرآن تصریح کرد: نقل شده است که روزی یک عرب بیابانی در صدر اسلام می‌آید و سراغ پیامبر(ص) را می‌گیرد و به پیامبر(ص) عرضه می‌دارد که ای رسول خدا، از آنچه که خدا به تو آموخته به من بیاموز. پیامبر(ص) یکی از اصحاب را مأمور می‌کند تا به او تعلیم قرآن داده شود؛ وقتی در کنار آن بوته‌ها روی ریگ‌های روان صحرا می‌نشینند آن صحابه سوره مبارکه زلزال را تعلیم می‌دهد و وقتی می‌رسد به دو آیه پایانی سوره«فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ» و «وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ؛ پس هر که هموزن ذره‏‌اى نیکى کند [نتیجه‏] آن را خواهد دید و هر که هموزن ذره‏‌اى بدى کند [نتیجه‏] آن را خواهد دید»؛ فرد بلند می‌شود و می‌رود و هر چه صحابه او را صدا می‌زند، او به سرعت می‌دود و می‌رود. صحابه خدمت پیامبر(ص) گزارش می‌دهد و ایشان با یک لبخند ظریف پیام جاودانه‌ای می‌فرماید: او بازگشت در حالی‌که در دین فقیه شد که فقه در اینجا یعنی فهم عمیق.

وی بیان کرد: انتشار لطیفه‌های سخیف در فضای مجازی، ریشه در عدم فهم عمیق از آیات قرآن کریم دارد؛ اگر فرد بداند که مسئول زبان و اعمالش در روز قیامت است؛ دیگر چنین اقداماتی را انجام نخواهد داد. اگر انسان‌ها این را باور داشته باشند که در روز قیامت برانگیخته می‌شوند و پاسخگوی اعمال، رفتار و الفاظ خودشان هستند، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

سلیمی با بیان اینکه بخشی از نشر مطالب سخیف درباره ارزش‌های دینی و قرآنی‌ در فضای مجازی ناشی از توطئه دشمنان خارجی و سرویس‌های اطلاعاتی آنان است، تصریح کرد: آنها به اصطلاح در میز کاری و کارگروهی که دارند، برنامه‌ریزی می‌کنند تا مردم با این مطالب سخیف سرگرم شوند و به واسطه این مطالب ابهت و عظمت دین الهی و کتاب آسمانی را بشکنند.

وی بیان کرد: نشر مطالب سخیف در فضای مجازی به مسئولیت‌ها و رفتارهای فردی هم مربوط می‌شود؛ یعنی اگر خدا را ناظر بر اعمال و رفتارمان بدانیم، زمانی که با نشر این مطالب روبرو شدیم، تذکر می‌دهیم ولی این  جسارت تذکر دادن، باور قرآنی می‌طلبد. همچنین اگر در شبکه‌های مجازی این مطلب را دریافت کردیم و پوزخند نزدیم و برای 10 نفر ارسال نکردیم و به صورت منطقی به فرد ارسال کننده تذکر دادیم، قطعا کار مفیدی در این عرصه انجام می‌شود.

این خادم‌ القرآن ادامه داد: انسان با مهندسی دقیقی که خداوند در آفرینش ما داشته است، براساس فطرت پاک توحیدی آفریده شده‌؛ بنابراین تذکر سودآور خواهد بود؛ منتها عده‌ای ممکن است که توجه نکنند و برای این بی‌توجهی به ارزش‌ها و مقدسات دینی هزینه و تاوانی را پرداخت خواهند کرد.

captcha