ارسال بیش از 900 اثر به دبیرخانه کتاب سال حوزه
کد خبر: 3623966
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
مقیمی حاجی اعلام کرد:

ارسال بیش از 900 اثر به دبیرخانه کتاب سال حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر همایش کتاب سال حوزه علمیه از ارسال بیش از 900 اثر به دبیرخانه این همایش خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه‌های علمیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: همایش کتاب سال همایشی شناخته شده در میان حوزویان است و به همین علت استقبال سالانه خوبی از آن صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: بلافاصله بعد از خاتمه همایش قبلی، فراخوان دوره نوزدهم را آغاز کردیم و در ماه مبارک رمضان امسال به علت سفرهای تبلیغی مبلغان و طلاب حوزه و اساتید همچنین تعطیلات فراروی حوزه، مدت زمان ارسال آثار تا پایان تیرماه نیز تمدید شد.

مقیمی حاجی با بیان اینکه کار ازریابی اجمالی آثار نیز از مردادماه آغاز شده است عنوان کرد: آثار طبق روال داوری سالانه، به 16 گروه علمی دسته‌بندی و گونه‌بندی شده‌اند و با پایان یافتن دریافت کتب خارجی و بین‌المللی هم اکنون ارزیابی اجمالی آغاز شده است.

دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: آثار به دو دسته برخوردار علمی و غیربرخوردار تقسیم خواهند شد که گروه نخست نامزد داوری تفصیلی می‌‎شوند و مابقی آثار نیز از این مرحله بازخواهند ماند و نهایتا نیز ارزیابی آثار چند ماه ادامه می‌یابد و آثار برتر در چند رتبه تعریف شده با چندین مرحله داوری انتخاب خواهند شد.

مقیمی حاجی با اشاره به آثار رسیده از کشورهای مختلف از مشارکت خوب محققان و فضلای کشور عراق خبر داد و بیان کرد: از سوی عتبه مقدسه حسینی و حضرت عباس(ع) و امام علی(ع) مشارکت خوبی صورت گرفته و بیش از 150 اثر به دبیرخانه نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه ارسال کرده‌اند البته  همه ساله چندین کشور آثار خود را برای داوری در همایش کتاب سال به دبیرخانه ارسال می‌کنند.

دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه علمیه با بیان اینکه همایش کتاب سال، بهمن ماه برگزار خواهد شد در پاسخ به این سؤال که نوع حمایت حوزه از آثار برتر و حتی آثاری که در عین اینکه آثار خوبی هستند اما از داوری حذف شده‌اند، چگونه است؟ عنوان کرد: آثار برتر در سطوح دسته‌بندی شده مورد تجلیل قرار گرفته و جوایزی به آنان اهدا می‌شود و برخی آثار که لایق بوده ولی به هر دلیل نتوانسته به جمع آثار برتر نهایی راه یابند در فهرست معرفی ما به مراکز مختلف قرار می‌گیرند.

مقیمی حاجی بیان کرد: مجموعه آثار منتشرشده نیز تجمیع و به کتابخانه مدرسه علمیه فیضیه و کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی اهدا و در معرفی به مراکز علمی و فرهنگی کشور در اولویت قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: ممکن است اثری برگزیده نشده باشد ولی مخاطبان زیادی داشته باشد که این نوع آثار با برند همایش کتاب سال که همایشی شناخته شده است معرفی می‌شود و زمینه مناسبی برای حمایت از آن ایجاد خواهد شد.

مقیمی حاجی با بیان اینکه در سال جاری جشنواره مقالات نیز در کنار همایش کتاب سال برگزار خواهد شد، اظهار کرد: این جشنواره به صورت علمی پژوهشی فراخوان شده است و جلسه‌ای نیز با سردبیران مجلات مختلف در حوزه داشتیم تا آثار فاخر خود را به اولین همایش مقالات ارسال کنند.

وی تاکید کرد: قوانین و آئین‌نامه این بخش نیز با مشورت‌های صورت گرفته نهایی شده است و علاقه‌مندان مقالات خود را در 16 گروهی که همایش کتاب سال در آن زمینه برگزار می‌شود ارسال کرده‌اند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این همایش آن است که مراحل داوری و ارزیابی آن کاملا شورایی و با حضور متخصصان علمی هر رشته است عنوان کرد: ۱۶ گروه علمی برای همایش طراحی شده و آثار نیز در همین ۱۶ گروه به همایش ارسال و ارزیابی و داوری خواهد شد.

مقیمی ادامه داد: تمامی مراکز حوزوی و محققان حوزه در سراسر کشور و حتی طلاب بین‌المللی که تابعیت ایرانی هم ندارند می‌توانند آثار خود در سال ۹۵ را در سه بخش کتاب، مقاله و پایان‌نامه‌های دفاع شده خود را به دبیرخانه همایش بفرستند.

وی با تاکید بر بین‌المللی بودن همایش اظهار کرد: همایش تنها مخصوص طلاب حوزه قم نیست و طلاب سراسر کشور و خارج از کشور نیز می‌توانند در آن شرکت کنند و از این جهت محدودیتی وجود ندارد.

دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه با اشاره به ۱۶ گروه علمی همایش تصریح کرد: از جمله این گروه‌ها می‌توان به تفسير و علوم قرآن؛ حديث، درايه و رجال؛ فلسفه و كلام؛ اخلاق و عرفان؛ تاريخ و سيره؛  فقه و اصول، كتب مرجع؛ ادبيات و هنر؛ علوم اجتماعي؛  اقتصاد و مديريت؛ حقوق و علوم سياسي؛ علوم تربيتي و روان‌شناسي؛ تصحيح و تحقيق؛ ترجمه و ... اشاره کرد.

وی افزود: مرحله اول احراز شرایط عمومی آثار است و بعد از این مرحله، آثار به دو ارزیاب برای ارزیابی مقدماتی فرستاده می شود؛ در مرحله سوم نیز شورای داوری به ارزیابی اثر می‌پردازند و در نهایت نیز آثار تایید شده در اختیار شورای علمی قرار می‌گیرد و این فرایند طوری طراحی شده تا در نهایت شائبه‌ای برای عدم رعایت عدالت به وجود نیاید.

مقیمی حاجی با بیان اینکه در مقدار و میزان جوایز اهدایی نیز تغییری حاصل نشده است گفت: یکی از کارهای ما اولویت‌سنجی در تمامی رشته‌ها و جهت‌دهی به آن است که ماحصل این اولویت‌بندی‌های موضوعی در زمینه تفسیر و علوم قرآن در قالب کتابی از سوی انجمن قرآن‌پژوهی حوزه منتشر شد.

مقیمی حاجی به نحوه ارسال اثر و نشانی دبیرخانه نیز اشاره کرد و ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در دو نسخه از اثر همراه با فرم تکمیل‌شده و ارائه نسخه اصلی اثر، برای کتاب‌های ترجمه شده به دبیرخانه همایش به نشانی: قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه بفرستند.

یادآور می شود علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۳۲۹۱۴۵۵۸ - ۰۲۵ تماس بگیرند همچنین از طریق نشانی www.ketabeHowze می‌توانند در این همایش ثبت نام کنند.

captcha