ذکر واژه «توبه» 80 بار در قرآن/توبه از مرگ ناگهانی جلوگیری می‎کند
کد خبر: 3624011
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
در تفسیر سوره هود مطرح شد:

ذکر واژه «توبه» 80 بار در قرآن/توبه از مرگ ناگهانی جلوگیری می‎کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: در قرآن‌کریم 80 بار سخن از توبه آمده است و کلمه غفور به‌معنای آمرزنده 91 بار در قرآن آمده و 5 بار نیز کلمه غفار آمده است با توبه افراد مورد لطف و فضل خدا قرار می‌گیرند، رحمت و مغفرت الهی شامل حال آن‌ها می‎شود کمااینکه توبه از مرگ ناگهانی جلوگیری می‎کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه جمعه، ششم مردادماه در برنامه تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه هود گفت: آیه سوم سوره هود با این مضمون «وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ » دنباله آیات قبل است که در مورد دعوت پیامبراکرم(ص) است.
وی افزود: در این آیه می‎خوانیم «و اين‌كه از پروردگارتان آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او توبه كنيد [تا اينكه] شما را با بهره‏‌مندى نيكويى تا زمانى معين بهره‏‌مند سازد و به هر شايسته نعمتى از كر م خود عطا كند و اگر رويگردان شويد من از عذاب روزى بزرگ بر شما بيمناكم».
این مفسر قرآن ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) وقتی مبعوث به رسالت شد برنامه‌های تبلیغی و اهداف و برنامه‌های خودش را بیان کرد و این مطلب در آیات و روایات نیز بیان شده است.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که در سوره هود چهار برنامه تبلیغی پیامبراسلام ذکر شده است، اضافه کرد: اولین برنامه تبلیغی نبی مکرم اسلام دعوت به یکتاپرستی و خداپرستی بود کمااینکه پیامبران الهی و مبلّغان دین دین برای دعوت مردم به خداپرستی و مبارزه با شرک و طاغوت مبعوث شده‌اند.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان بشارت و هشدار دادن را دومین برنامه تبلیغی نبی مکرم اسلام ذکر کرد و گفت: پیامبر فرموده است من به رسالت مبعوث شده‌ام تا شما را به اطاعت خدا، بهشت و نعمت‌های بهشتی، رضوان الهی، مغفرت و رحمت بشارت دهم و در برابر نافرمانی خدا، معصیت، کفر، شرک، ظلم و تبعیض هشدار دهم.
این مفسر قرآن‌کریم با یادآوری این‌که در تعلیم و تربیت هم نیاز به تشویق و هم نیاز به تنبیه است، گفت: روش تبلیغی پیامبر هم هشدار و هم بشارت است کمااینکه برنامه تبلیغی سوم پیامبر این بود که از مردم بخواهد به درگاه الهی استغفار و طلب بخشش کنند.
وی افزود: برنامه چهارم تبلیغی پیامبراکرم(ص) دعوت مردم به توبه است کمااینکه فرق توبه با استغفار در این است که استغفار طلب مغفرت، پشیمان شدن و تصمیم بر این‌که دیگر گناه را مرتکب نمی‎شود اما توبه علاوه‌بر پشیمانی، بازگشت به‌سوی خداست و جبران گناه پس توبه باید با جبران همراه باشد.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به آیات و روایاتی در رابطه با توبه، گفت: در قرآن‌کریم 80 بار سخن از توبه آمده است و کلمه غفور به‌معنای آمرزنده 91 بار در قرآن آمده و 5 بار نیز کلمه غفار آمده است.
وی با بیان این‌که یکی‌از صفات مؤمن این است که او اهل کینه نیست کمااینکه نبی مکرم اسلام خطاپذیر بود، ادامه داد: پیامبراکرم(ص) فرموده است: شما ببخشید تا بخشیده شوید، شما جا دهید تا به شما جا داده شود شما رحم کنید تا به شما رحم شود.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که عفو نشانه بزرگی است و نشانه انسان بزرگوار و کریم بخشش است، به بیان آثار توبه و استغفار پرداخت و ادامه داد: توبه و استغفار باعث می‎شود شما از یک زندگی خوب و نیکو بهره‌مند شوید.
وی گناه را آلودگی دانست و اظهارکرد: روح انسان با گناه آلوده می‎شود باید آن‌را با توبه شست‌وشو داد. توبه از مرگ ناگهانی جلوگیری می‎کند این در حالی‎است که بسیاری از مرگ‌های ناگهانی به‌خاطر گناهانی مثل زنا، شراب‎خواری، توهین به علما، استاد و معلم و قطع رحم است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: با توبه افراد مورد لطف و فضل خدا قرار می‌گیرند، رحمت و مغفرت الهی شامل حال آن‌ها می‎شود کمااینکه در دعا می‎خوانیم «خدایا با عدلت با ما رفتار نکن با فضلت با ما رفتار کن» پس فضل الهی در سایه توبه و استغفار است.
captcha