الگوی‌سازی شهر اسلامی در جشنواره فیلم شهر
کد خبر: 3624111
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم شهر مطرح کرد:

الگوی‌سازی شهر اسلامی در جشنواره فیلم شهر

گروه هنر: سید علی احمدی، دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر اظهار کرد: یکی از اهداف ویژه این رویداد سینمای این است که به واسطه آثارش فرهنگ‌سازی مناسبی در حوزه ویژگی‌های شهر اسلامی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با حضور سید علی احمدی، دبیر جشنواره در پردیس سینمای ملت امروز 7 مردادماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه احمدی در سخنانی تصریح کرد: جشنواره فیلم شهر با این هدف برگزار می‌شود که الگوسازی مناسبی برای شهر اسلامی داشته باشد. در حقیقت به واسطه فیلم‌هایی که در جشنواره به نمایش درخواهند آمد، می‌خواهیم فیلم‌سازی درستی از اخلاقیات و آموزه‌های اسلامی در شهری که ساکنین آن مسلمانان هستند، داشته باشیم.

وی افزود: فاکتور اصلی برای انتخاب فیلم‌های خارجی در این جشنواره این است که آثار مربوطه قواعد دینی و عرفی ما رعایت کرده باشند؛ برای همین تمام آثاری که در جشنواره فیلم شهر قبول می‌شوند، کارهایی هستند که بدون کوچکترین کم و کاستی در جشنواره به نمایش در خواهند آمد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه با توجه به اتفاقات منطقه آیا جشنواره فیلم شهر بخش ویژه‌ای را برای این گونه موضوعات در نظر گرفته است؟ گفت: حادثه تروریستی چند وقت پیش تهران و اتفاقات منطقه دلیلی بود تا بحثی تحت عنوان جایزه شهر امن را در جشنواره راه‌اندازی کنیم؛ در این بخش الگوهای موفق یک شهر امن ترسیم می‌شود. شهری که در آن مردم در پناه نیروی انتظامی خود در آرامش و امنیت زندگی کنند. خواسته‌ای که خوشبختانه در همه شهرهای ایران اسلامی وجود دارد.

وی درباره هیئت داوران چنین اطلاع‌رسانی کرد: در جشنواره امسال سعی کردیم از افراد کاملا خبره در هیئت داوران سود ببریم، برای همین از بزرگانی همچون فریدون جیرانی، مازیار میری، منوچهر محمدی، فرهاد توحیدی، فرشاد محمدی، محمد احسانی و فاطمه گودرزی داوران این جشنواره در بخش سینمای ایران تشکیل می‌دهند.

احمدی با بیان اینکه نکوداشت ویژه برای جشنواره فیلم شهر در نظر گرفته شده است گفت: در روز افتتاحیه از فاطمه معتمدآریا و حبیب‌الله کاسه‌ساز تجلیل به عمل خواهد آمد. در این قسمت باید کمی بیشتر درباره حبیب‌الله کاسه‌ساز بگویم. وی فیلم‌سازی حرفه‌ای بود که عمر خود را صرف سینمای دفاع مقدس کرد. برای همین برگزاری این نکوداشت کوچکترین کاری است که جشنواره فیلم شهر می‌تواند انجام دهد. در ضمن در مراسم اختتامیه از ژاله علو و محمود کلاری تقدیر خواهد شد.

دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر گفت: تمام تلاش ما این است تا در حد بضاعتمان به سینمای ایران کمک کنیم اما مهجوریت‌هایی در این زمینه داریم که امیدواریم به مرور زمان و دوره‌های بعد برطرف شود. درباره الزام برگزاری چنین جشنواره باید بگویم مردم به واسطه سینما قادرند رفتارهای خود را در جامعه ببینند و درباره آن قضاوت کنند پس اگر ما بتوانیم تصویر گر مناسبی از پیرامون خود باشیم به نوعی به اعتلای فرهنگ این مرز و بوم کمک کرده‌ایم.

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بودجه این جشنواره اینگونه اظهار نظر کرد: همانگونه که در توضیح پیش‌گفته به آن اشاره کردم، ما پول و سرمایه کلانی در اختیار نداشتیم که بخواهیم هزینه آنچنانی کنیم اما با مساعدت شهرداری در حوزه فیلم‌سازی کمک‌هایی انجام شده است اما بودجه دولتی، آنچنان در برگزاری این رویداد نقشی ندارد.

وی درباره مهمانانی خارجی این جشنواره تاکید کرد: تمام سعی‌مان این بوده تا چهره‌های شناخته‌شده سینما در این رویداد حضور داشته باشند. خواسته‌ای که در آن تا حدی موفق بوده‌ایم. در همین راستا اولین گروه از میهمان این جشنواره امشب وارد تهران خواهند شد و نفرات بعدی طی سه روز آینده وارد ایران اسلامی می‌شوند.

دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با بیان اینکه یکی از بخش‌های مورد توجه جشنواره حوزه انیمیشن بود، تاکید کرد: اهمیت انیمیشن در سینمای امروز جهان بر کسی پوشیده نیست، به‌ویژه مخاطبان آن تنها به قشر کودک مختص نمی‌شود بلکه از همه سنین بیننده انیمیشن هستند؛ برای همین جشنواره فیلم شهر توجه ویژ‌ه‌ای به انیمیشن دارد تا بتواند فرهنگ مورد نظر خود را که همان فرهنگ اسلامی است در جامعه هنری و مردم اشاعه دهد.

وی درباره زمان برگزاری جشنواره نیز گفت: تمام تلاش‌مان این است که یک تاریخ ثابت برای جشنواره داشته باشیم. چون یک جشنواره حرفه‌ای در یک زمان مشخص برگزار شود. البته قبول دارم محدودیت فیلم‌های موضوعی باعث می‌شود که زمان دقیق را به‌راحتی برای جشنواره در نظر گرفت اما امیدوارم از سال‌های بعد این رویداد را در این زمان (مرداد ماه) شاهد باشیم.

این دبیر سینمای در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: بزرگترین سرمایه برای هر جشنواره‌ای داشتن تماشاگر است، رویدادی که مخاطب نداشته باشد برگزاری آن بی‌فایده خواهد بود؛ بنابراین از همه اهالی هنر و مطبوعات خواهش می‌کنم که به جشنواره شهر کمک کنند تا این رویداد بیشتر دیده شود. البته ما برای رسیدن به این خواسته سیاست‌هایی اندیشیده‌ایم که رایگان کردن این جشنواره برای عموم مردم یکی از این کارها است.

یادآور می‌شود، ششمین جشنواره فیلم شهر از 9 تا 17 مرداد ماه در پردیس سینمای ملت برگزار خواهد شد.

captcha