کوچک شدن «تئاتر فجر» و حذف برخی از بخش‌های آن باید توجیه‌پذیر باشد
کد خبر: 3624124
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
تغییر ساختار اجرایی «تئاتر فجر»؛ صواب‌ها و ناصواب‌ها/3

کوچک شدن «تئاتر فجر» و حذف برخی از بخش‌های آن باید توجیه‌پذیر باشد

گروه هنر: کوچک شدن «تئاتر شهر» نباید بر این اساس باشد که اداره‌کل هنرهای نمایشی از عهده مخارج برگزاری آن در قالب بخش‌های متعدد و مطول برنمی‌آید، بلکه این کوچک شدن و حذف بخش‌های ظاهراً اضافی جشنواره باید منجر به تقویت بخش‌های اصلی دیگر شود که قرار است به زبان تئاتر مفاهیم متعالی و انسانی را منتقل کند.

محمدعلی دشت‌گلی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: اگرچه تغییرات در جریان جشنواره «تئاتر فجر» می‌تواند به پویایی آن ختم شود اما مدیریت فرهنگی حاکم بر آن را دچار تشویش می‌کند و این در شرایطی است که ما پس از نزدیک به 4 دهه برگزاری این جشنواره نیازمند به مدل ثابت در زمینه اجرای این جشنواره هستیم.

وی ادامه داد: اینکه دبیران این جشنواره در ادوار گوناگون با توجه به اقتضائات و شرایط دست به تغییراتی در نحوه برگزاری این جشنواره، اختصاص بخش‌های متفاوت به آن می‌زنند، از آنجاست که از آن مدل اجرایی مشخص و مدون برخوردار نیستیم که در هر دوره ستاد برگزاری جشنواره خود را ملزم به تبعیت از آن کند؛ لذا حداقل تلقی شخص دبیر و برگزارکننده جشنواره مبتنی بر آن است، کاری را که قصد انجام آن را دارد به صلاح جشنواره‌ای است که از نظر اعتبار و مرجعیت در حوزه هنرهای نمایشی سرآمد تمامی جشنواره و رویدادهای تئاتری است.

این کارشناس تئاتر تصریح کرد: شخصاً با کوچک شدن جشنواره به این شرط که دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن موجود باشد موافقم؛ کوچک شدن جشنواره نباید بر این اساس باشد که اداره کل هنرهای نمایشی از عهده مخارج برگزاری آن در قالب بخش‌های متعدد و مطول برنمی‌آید، بلکه این کوچک شدن و حذف بخش‌های ظاهراً اضافی جشنواره باید منجر به تقویت بخش‌های اصلی دیگر شود که قرار است به زبان تئاتر مفاهیم متعالی و انسانی را منتقل نماید.

سرپرست اسبق اداره‌کل هنرهای نمایشی ارشاد در ادامه گفت: مسئله‌ای که متأسفانه هر ساله و در روند برگزاری جشنواره «تئاتر فجر» شاهد آن هستیم اینکه این رویداد عظیم تئاتری آرام آرام در حال منحرف شدن از رسالت اصلی خود، یعنی تبیین مفاهیم و مصادیق انقلابی و ارزشی به زبان هنر نمایش است، در چنین شرایطی که محتوای درست و هدفمندی برای جشنواره تعریف نمی‌شود پس به نظر می‌رسد تغییرات در نحوه برگزاری و ساختار اجرایی جشنواره با هدف برون‌رفت از وضعیت کنونی و رسیدن به شرایط مطلوب چندان کارآمد نباشد.

دشت‌گلی افزود: شاهد تغییرات نسبی در هر دوره از جشنواره «تئاتر فجر» هستیم، با این فرض که جشنواره تئاتر فجر یک شورای عالی سیاست‌گذاری دارد اما اینکه چرا پس از گذشت 3 دوره همچنان قوانین اجرایی جشنواره از رهگذر بحث و بررسی در این شورا و با نظر قطعی معاونت هنری ارشاد به یک نقطه نظر ثابت و قابل اجرا برای تمام ادوار جشنواره تبدیل نمی‌شود که هر یک از دبیران خود را ملزم به اجرای آن کنند، مسئله‌ای است که همچنان نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی دارد.

وی در پایان تأکید کرد: به نظر می‌رسد که بهترین مدل اجرایی برای جشنواره «تئاتر فجر» به این شکل باشد که ما براساس یک آئین‌نامه اجرایی هر دوره شاهد برگزاری بخش‌های ثابتی در جشنواره باشیم که تحت هیچ شرایطی تغییری در آنها حاصل نشود و در کنار آن هر دوره بخش‌هایی به شکل متناوب و براساس نیاز تئاتر حرفه‌ای و پر کردن خلأهای موجود و یا تعدیل فضاهای اشباع شده، در ادوار متوالی جشنواره به آن اضافه و یا از آن حذف شوند.

captcha