مخالفت «طنطاوی» از استفاده نابجای عنوان استاد + فیلم
کد خبر: 3624139
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
سیدمحسن موسوی‌بلده بیان کرد:

مخالفت «طنطاوی» از استفاده نابجای عنوان استاد + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: سیدمحسن موسو‌ی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به برخی روحیات و اخلاق مرحوم طنطاوی گفت: او عالمی خطیب و تلاوت‌های لطیفش نشئت گرفته از روح و حس آرامش بود.

طنطاوی
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی در رابطه با آشنایی با مرحوم محمد عبدالوهاب طنطاوی عنوان کرد: از سال‌ها قبل با تلاوت‌های این مرحوم آشنا بودم و معتقدم تلاوت‌هایش لطافت خاصی دارد که الهام گرفته از سبک غلوش اما با ویژگی‌های شخصی خودش است که این نشانه روح لطیف و اخلاق سلیم آن مرحوم بوده است.
پیشکسوت قرآنی کشور در خصوص دیداری که با مرحوم طنطاوی داشته است، چنین بیان کرد: اولین و آخرین باری که با مرحوم طنطاوی روبرو شدم، مربوط به سال‌ها قبل در مسابقات قرآن بود که هر دو داور بودیم. شب فینال مسابقات باید سوره‌ای را به طور مشترک انتخاب می‌کردیم تا فینالیست‌ها آن را اجرا کنند. در فاصله استراحت، من و ایشان برای انتخاب قرعه، زمانی را با هم سپری کردیم که در همانجا با شخصیت ایشان آشنا شدم. در همان زمان مرحوم طنطاوی برای من تعریف کردند که چند سال از تلاوت فاصله گرفتم و مبلغ شدم و سپس به تلاوت روی آوردم. ایشان عالم، خطیب، امام جمعه بودند و این شخصیت و روحیه نشان از بنیه علمی و متانت و معنویست که می‌توان با تلاوت‌های امروز مصر مقایسه کرد و اینها ستاره‌های مصری هستند که یکی پس از دیگری خاموش می‌شوند.
سید‌محسن موسوی‌بلده ادامه داد: در ایران از مرحوم طنطاوی خواستند نام چند تن از شاگردانشان را ببرند و ایشان گفتند من هنوز شاگردم. حتی زمانی که به مرحوم عنوان استاد گفته می‌شد، می‌گفتند به من استاد نگویید. این نکته‌ای است که باید به قاریان ایرانی توصیه شود که مقداری تأمل و صبر کنند و تا هر کسی سوره‌ای از قرآن را تقلید کرد، بلافاصله لقب استاد به وی داده نشود که این لقب باعث درجا زدن قاری می‌شود.
این پیشکسوت قرآنی در پاسخ به این سوال که مرحوم طنطاوی که هم حافظ بوده و هم مبلغ، چقدر در ارائه تلاوت‌ها موفق بوده است؟ گفت: تلاوت‌های ما از روح ما سرچشمه می‌گیرد، اگر ما حس و مفهوم آیات را درک نکنیم تلاوت ما بر دل نمی‌نشیند. قاری مثل هنرپیشه‌‌ای است که روی سن نقشش را خوب اجرا می‌کند. قاری قرآن باید از آیه جهنم، بهشت، نکات و ... حس بگیرد و نباید بگوید الان نوبت کدام مقام است. تلاوت مرحوم طنطاوی نیز از روح لطیف و بلندش سرچشمه گرفته و با علم و فهم نسبت به آیات قرآن تلاوت داشته است و هر چه قاری بیشتر در آیات قرآن تدبر داشته باشد، قرائتش بیشتر تأثیرگذار خواهد بود.
نظر سیدمحسن موسوی‌بلده در مورد اذان مرحوم طنطاوی که در صدا و سیما پخش می‌شود چنین است: یکی از لطیف‌ترین و قدرتمندترین و فنی‌ترین اذان‌هاییست که پخش می‌شود. نکته‌ای که در اینجا مورد بررسی است این است که قراء مصری که در ایران اذان شیعی خواندند به دلیل فعالیت سلفی‌ها در مصر با مشکلاتی مواجه بودند و یک حرکت دیگر سلفی‌ها که در حال حاضر در مصر اجرا می‌شود این است که قاری را در طبقه بالای مسجد می‌برند و از جمعیت جدا می‌شود که این باعث می‌شود روح جلسه خشک شود و به گفته شعیشع از زمانی که صدای جمعیت و تشویق را حذف کردند، قرائت مصر رو به افول گذاشت.
گزارش ایکنا حاکی است، وی در بخشی دیگر از سخنانش به یکی از قاریان مصری اشاره کرد که مواضع ضد ایرانی و شیعی او مدتی است، علنی شده است و افرود: متاسفانه افرادی مانند طبلاوی از قاریانی است که به قاریان در مورد اجرای قرائت اذان شیعی به شدت واکنش نشان داد و خواستار بایکوت کردن قاریانی بود که در ایران اذان شیعی اجرا کردند، در حالی که خودش وقتی به ایران آمد، اذان شیعی گفت اما در مصر به دلایلی به دروغ گفت اذان شیعی قرائت نکرده است و این را باید مد نظر قرار داد که هر قاری قرآن صدایش قابل شنیدن نیست و قاریانی که علیه وحدت بین مسلمانان فعالیت می‌کنند، لیاقت ندارند که صوتشان پخش شود.
یادآور می‌شود، این گفت‌‌وگو با سیدمحسن موسوی‌بلده، شب گذشته در برنامه تلاوت‌های درخواستی شبکه قرآن و معارف سیما صورت گرفت.


captcha