تأکید رهبر انقلاب بر نافذالکلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3624200
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
جهانگیری عنوان کرد:

تأکید رهبر انقلاب بر نافذالکلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: معاون اول رئیس‌جمهور با يادآوري تاكيد مقام معظم رهبری مبني بر ضرورت نافذالكلمه بودن ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، تصريح كرد: متأسفانه گاهي مصوبات اين ستاد توسط مديران ميانی دولت اجرا نمی‌شود و اين موضوع در دستگاه‌های قوای ديگر شديدتر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز، شنبه 7 مرداد، در نشست مشترك اعضاي شوراي ملي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي كه با حضور استانداران و روساي اتاق‌هاي بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان‌هاي سراسر كشور برگزار شد، با اشاره به انتخابات بزرگ و با شكوه رياست جمهوري كه پشت سر گذاشتيم، خاطرنشان كرد: مردم مطالبات مختلفي را در انتخابات اعلام كردند كه بايد به طور جدي به اين مطالبات توجه داشته باشيم.
معاون اول رئيس‌جمهور با يادآوري اينكه جمعيت كشور جمعيتي جوان است و بايد متناسب با مطالبات جمعيت جوان كشور براي آنها برنامه‌ريزي شود، اظهار کرد: براساس آمارها، جمعيت شهري كشور به سرعت در حال افزايش است و جمعيت شهري مطالبات متناسب با زندگي خود را طلب مي كنند كه بايد به آن توجه داشته باشيم.
وي همچنين با اشاره به افزايش مشاركت زنان در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و دانشگاهي كشور، افزود: وقتي مشاركت جامعه زنان در بخش‌هاي مختلف كشور افزايش پيدا مي‌كند بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه جمعيت زنان مطالبات خاص خود را دارند كه نبايد به آن بي‌توجه باشيم.
جهانگيري افزود: امروز رسانه‌هاي جديد و تكنولوژي‌هاي نوين نيز از موضوعات اصلي كشور هستند و مواجه شدن با هر يك از اين موضوعات اقتضائات خاص خود را طلب مي‌كند.
 معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه با بيان اينكه ما در شرايط پيچيده‌اي در منطقه قرار گرفته‌ايم، گفت: تنش‌آفريني گروه‌هاي افراطي با كمك برخي كشورهاي منطقه و نيز لابي صهيونيستي كه از آغاز جمهوري اسلامي ايران در سطح بين‌المللي به دنبال آن بوده كه جامعه بين‌المللي را عليه جمهوري اسلامي فعال كند، از جمله مشكلاتي هستند كه با‌ آن روبرو هستيم.
وي افزود: امروز جريان جديدي در دولت كنوني آمريكا با حركات و اقدامات جنجالي و با رويكردي تندتر از قبل عليه جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌كند و همه اين مسائل نشان مي‌دهد كه ابعاد و روند مخاطره‌آميزي در مقابل جمهوري اسلامي ايران در حال طراحي است.
جهانگيري ادامه داد: گروه حاكم در آمريكا تلاش مي كند در فضاي بين المللي ايران را ناقض برجام معرفي كند و در ميان جامعه بين المللي و كشورهاي ۱+۵ اجماعي عليه ايران راه بيندازد.
معاون اول رئيس‌جمهور ادامه داد: آمريكا همچنين تلاش مي‌كند فضاي كار و فعاليت در ايران را فضايي پر ريسك جلوه دهد و با استفاده از تبليغات و اينكه تحريم هاي جدي براي ايران در راه است، سرمايه‌گذاران و كشورهاي ديگر را از كار و فعاليت در ايران منع كند كه به فضل الهي و با هوشياري مسئولان نظام تاكنون موفق نشده است.
وي با بيان اينكه در شوراي عالي امنيت ملي براي برجام تصميمي اجماعي اتخاذ شد، گفت: اين تصميم با حضور سران قواي سه‌گانه و نيروهاي مسلح اتخاذ شد و پس از آن و قبل از اجرا به تاييد مقام معظم رهبري رسيد. همچنين براي نظارت بر برجام كميسيوني تشكيل شد كه رييس اين كميسيون رئيس‌جمهور است و رييس مجلس شوراي اسلامي و مجموعه اي از مقامات نيز در آن عضو هستند تا اگر طرف مقابل اقدامي كرد كه كميسيون تشخيص داد اين اقدام بر خلاف برجام بوده است، جمهوري اسلامي ايران حتماً عكس العمل مناسب را نشان بدهد و ايران در مقاطع مختلف نيز نشان داده كه اهل عقب نشيني كردن نيست و در برابر تهديدات واكنش متناسب و گاه تندتر نشان مي دهد.
جهانگيري با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي، بايد برجام مطابق روال قانوني پيگيري شود، خاطرنشان كرد: طرف مقابل تلاش مي‌كند ايران را كشور ناقض برجام نشان دهد و اين گونه القاء كند كه فضاي ايران براي فعاليت و سرمايه‌گذاري مناسب نيست، در اين شرايط ما نبايد با آنها هم‌صدا شويم تا سرمايه‌گذاران و فعالان اقتصادي داخلي و خارجي نگران و نامطمئن نشوند.
معاون اول رئيس‌جمهور اضافه كرد: ما بايد نشان دهيم كه وضعيت جمهوري اسلامي ايران كاملا اطمينان‌بخش است و خوشبختانه تاكنون آمريكا نتوانسته اقدامي انجام دهد كه فضاي بين المللي عليه جمهوري اسلامي ايران شكل گيرد. ما مكلفيم تلاش كنيم كه نگاه جامعه بين الملل به ايران مثبت باشد چرا كه وقتي فضا در ايران اطمينان‌بخش باشد سرمايه‌گذاران براي فعاليت و همكاري مشتاق مي‌شوند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به چالش‌هاي متعدد پيش روي كشور، اظهار کرد: مسئله بيكاري، كمبود منابع آب، مسائل زيست محيطي، مشكلات نظام بانكي، مسائل صندوق‌هاي بازنشستگي، آسيب هاي اجتماعي و محدوديت بودجه دولت همگي از مهمترين چالش‌هاي كشور هستند كه البته همه اين مشكلات از درجه يكسان پيچيدگي برخوردار نيستند و برخي از ديگري دشوارتر هستند.
جهانگيري افزود: در عين حال فرصت‌هاي مناسبي نيز در ايران فراهم شده است و علاوه بر فرصت‌هاي متعدد طبيعي و خداداد، در مقطع فعلي فرصت‌هاي خاص و ويژه‌اي نيز پيش روي ما قرار گرفته كه يكي از مهمترين فرصت‌ها اميد و اعتماد مردم است كه بزرگترين سرمايه براي كشور محسوب مي‌شود و مي‌تواند به كشور براي عبور از چالش ها و ابرچالش ها كمك كند.
معاون اول رئيس‌جمهور امنيت مثال‌زدني ايران در منطقه ناامن خاورميانه را از ديگر فرصت‌هاي ويژه كشور برشمرد و گفت: يكي ديگر از فرصت‌هاي مهم در مقطع فعلي، اجماعي است كه براي اجراي اقتصاد مقاومتي در كشور بوجود آمده و دولت،‌ بخش خصوصي، قواي ديگر و صاحبان تريبون همگي قبول دارند كه اقتصاد مقاومتي نسخه‌اي است كه بايد براي حل مشكلات كشور اجرا شود. البته اينكه اين گروه‌ها چقدر در اجرا همراه با دولت خواهند بود موضوعي ديگر است چرا كه گاهي برخي افراد اعلام مي‌كنند كه موافق اجراي اقتصاد مقاومتي هستند اما در عمل همراهي نمي‌كنند و بيشتر به دنبال يقه‌گيري دولت هستند و اگر اقتصاد مقاومتي را مطرح مي‌كنند مي‌خواهند ببينند آيا مي‌شود از اين منظر يقه دولت را گرفت يا خير.
وي خاطرنشان كرد: طرح‌هاي بسيار جذاب و خوبي براي كشور تدوين شده و در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل، برق، آب، صنعت، نفت و گاز چند صد ميليارد دلار طرح آماده اجرا است و كشورهاي مختلف كه به دنبال محلي امن و مناسب براي سرمايه گذاري هستند بايد بدانند كه ايران يكي از بهترين كشورها براي سرمايه گذاري است و امروز به جز آمريكا، كشورهاي ديگر اروپايي و آسيايي مشتاق همكاري با ايران هستند.
دكتر جهانگيري با بيان اينكه اجماع و تفاهم بر سر مسائل محوري كشور مهمترين نقطه عظيمت براي مسئوليت‌پذيري در حل مشكلات كشور است، گفت: وقتي بر سر مسائل كشور و يافتن راه حل مشترك براي برطرف كردن موانع اجماع صورت گيرد، تفاهم مناسبي براي مسئوليت پذيري در ورود به حل مسائل ايجاد خواهد شد.
معاون اول رئيس‌جمهور ادامه داد: مثلاً در مقطع فعلي همه پذيرفته‌ايم كه براي عبور از چالش‌هاي كشور، بايد دولتي قوي شكل گيرد چرا كه در حقيقت اين دولت است كه در ميدان و صحنه عمل براي مشكلات و مسائل كشور تصميم‌گيري مي‌كند و شكل‌گيري دولتي قوي نيازمند همراهي همگان است.
وي همچنين با تاكيد بر اهميت وجود بخش خصوصي قدرتمند در كشور، گفت: امروز همه قبول داريم كه بيكاري جزو اصلي ترين مسائل كشور است و براي حل مشكل بيكاري نيز اين اجماع وجود دارد كه راهي جز توليد و سرمايه گذاري و به خصوص سرمايه گذاري خارجي براي حل مسئله بيكاري وجود ندارد اما وقتي كه وارد عمل مي‌شويم و مي‌خواهيم سرمايه خارجي جذب كنيم فوراً صداي عده‌اي بلند مي‌شود و متأسفانه گاهي اين مخالفت‌ها و انتقادات از سوي دستگاه‌ها و تريبون هاي اصلي كشور كه بايد در برابر ملت پاسخگو باشند، مطرح مي‌شود و متأسفانه اين موضوع علامتي براي سرمايه‌گذاران خارجي به‌همراه دارد مبني بر اينكه مخالفت‌هاي زيادي در ايران براي جذب سرمايه خارجي وجود دارد.
جهانگيري اضافه كرد: بايد بپذيريم كه در بسياري از مسائل اگر تفاهم داشته باشيم مي‌توانيم به خوبي حركت كنيم و بايد براي حل مسائل كشور نقشي فراتر از دولت قائل شويم و شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي نيز بدين معناست كه دولت به تنهايي قادر به حل مشكلات و مسائل نيست.
معاون اول رئيس جمهور تصريح كرد: براي اينكه از موانع و مشكلات كشور عبور كنيم و به رشد اقتصادي فراگير، مستمر و اشتغال زا همراه با عدالت اجتماعي برسيم نيازمند آن هستيم كه همه توان كشور چه در حاكميت و چه در بخش خصوصي به صحنه بيايد.
وي با بيان اينكه برگزاري جلسات مختلف ميان دولت و بخش خصوصي امري مهم و مثبت است، خاطرنشان كرد: مهمتر از برگزاري جلسات اين است كه اين گفتگو ها بايد نتيجه بخش باشند و بايد بيش از هر چيز به برون داد جلسات توجه داشته باشيم.
دكتر جهانگيري يكي از مشكلات ريشه‌اي كشور را عدم اجراي تصميمات و مصوبات دانست و از استانداران سراسر كشور خواست عملكرد دستگاه‌هاي مختلف را رصد كنند و در صورت عدم همكاري دستگاه هاي استاني و ملي در اجراي مصوبات، موضوع را گزارش نمايند.
معاون اول رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه اتاق هاي بازرگاني در اعلام نظرات بخش خصوصي نقش محوري بر عهده دارند، گفت: نماد بخش خصوصي اتاق‌هاي بازرگاني، كشاورزي، صنايع و معادن و ساير نهادهاي مدني هستند كه نظرات بخش خصوصي را جمع‌آوري و با دولت مطرح مي‌كنند.
وي افزود: موضوع پراهميت در اين زمينه اين است كه آيا بخش خصوصي گفت‌و‌گوي مناسبي در درون خود براي شناسايي مسائل اصلي انجام داده است يا نه و آيا وقتي كه موضوعي از سوي اتاق‌ها به دولت مطرح مي‌شود واقعاً دغدغه‌هاي بخش خصوصي مطرح شده يا نه.
جهانگيري اضافه كرد: راهكارهايي كه اتاق ها پيشنهاد مي دهند نيز بايد با بخش خصوصي تفاهم شده باشد ضمن آنكه اين راهكارها نبايد ذهني باشد بلكه بايد راهكارهايي عملي و مبتني بر توان دولت باشند.
معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه از كاهش بهره‌وري بعنوان يكي از اصلي ترين مسائل در بنگاه هاي اقتصادي كشور نام برد و با بيان اينكه هم در دولت و هم در بخش خصوصي، سرمايه انساني و دارايي ها بهره وري مطلوب ندارند، گفت: از برنامه سوم توسعه قرار بود كه ۳۰ درصد از رشد اقتصادي سالانه از محل بهره‌وري باشد اما اين موضوع هيچ گاه محقق نشد.
وي ناكارآمدي فضاي كسب و كار را از ديگر مسائل پيش روي كشور عنوان و خاطر نشان كرد: از ابتداي دولت تدبير و اميد و با تاكيد فراوان رييس جمهور بر اين موضوع تمركز شد و امروز نظام پايش فضاي كسب و كار توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي طراحي و توسط ستاد اقتصاد مقاومتي تصويب و ابلاغ شده است.
دكتر جهانگيري خاطر نشان كرد: در مورد مجوزهاي غيرضروري نيز همه معتقديم مجوزهايي كه مانع كار هستند بايد لغو شود اما تا گروهي براي اين موضوع مصمم نشوند، اين مسائل همچنان باقي خواهد ماند.
معاون اول رييس جمهور با يادآوري تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت نافذالكلمه بودن ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، تصريح كرد: متاسفانه گاهي مصوبات اين ستاد توسط مديران مياني دولت اجرا نمي‌شود و اين موضوع در دستگاه هاي قواي ديگر شديدتر است.
وي ادامه داد: متأسفانه برخي افراد با استفاده از تريبون هاي رسمي بر دولت مي تازند و همه زحمات صورت گرفته را از بين مي برند و بايد توجه داشته باشيم كه اگر اقتصاد مقاومتي قرار است اجرا شود همه بايد پاي كار باشند و پاسخگوي عملكردشان در اين زمينه باشند.
دكتر جهانگيري در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به اينكه دولت دوازدهم به زودي تشكيل خواهد شد، گفت: اگر چه رييس جمهور براي انتخاب اعضاي هيات دولت مشورت هاي لازم را با نهادها و بخش هاي مختلف انجام مي دهد اما در نهايت شخص رييس جمهور است كه دولت را انتخاب مي كند.
معاون اول رييس جمهور اظهار اميدواري كرد همانگونه كه مردم در انتخابات به دكتر روحاني راي بالا دادند، رييس جمهور نيز حتماً كابينه‌اي مناسب براي دولت دوازهم انتخاب خواهد كرد كه بتوانند مشكلات كشور را مرتفع سازند.
وي افزود: البته همه مديران دولت بايد توجه داشته باشند كه تا روزي كه دولت جديد تشكيل مي‌شود بايد تا آخرين لحظه با تمام توان براي خدمت به مردم كار كنيم و از تلاش براي كشور دست نكشيم.
در اين مراسم كه وزراي صنعت، معدن و تجارت و نيرو نيز حضور داشتند، وزير كشور نيز با بيان اينكه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي استان ها با جديت در حال تلاش هستند، گفت: اميدوارم در دولت دوازدهم با رويكرد توجه بيشتر به مباحث اقتصادي شاهد همراهي و نقش آفريني موثرتر بخش خصوصي با دولت باشيم.
رييس اتاق بازرگاني ايران، رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي و نماينده بخش خصوصي نيز پيش از سخنان معاون اول رييس جمهور در سخناني دغدغه هاي اصلي بخش خصوصي را مطرح و پيشنهاداتي در اين زمينه مطرح كردند.
captcha