اجرای 4 طرح مرمتی در مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان
کد خبر: 3624302
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲

اجرای 4 طرح مرمتی در مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان

گروه فرهنگی: مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان از اجرای همزمان 4 طرح مرمتی در مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ حسین یزدانمهر، افزود: با توجه به اعتبار تخصیص یافته، با رقمی معادل 6 میلیارد و چهارصد میلیون ریال، همزمان چهار طرح مرمتی در مسجد عظیم جامع عتیق اصفهان با مشارکت مرمتگران و با نظارت پایگاه جهانی مسجد وابسته به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در حال انجام است.
وی بیان کرد: اولین طرح مرمتی شامل مرمت پشت بام جبهه جنوب غربی مسجد شامل برچیدن و دسته بندی آجر فرش قدیمی، اصلاح شیب بندی، اجرای کاهگل و اصلاح ناودان‌ها و همچنین اجرای آجر فرش با اعتباری بالغ بر 1900 میلیون ریال است. .
وی درباره دومین طرح مرمتی گفت: این طرح شامل مرمت، بازبینی و اصلاح کف و بدنه بخش جنوب و جنوب غربی مسجد جامع و اصلاح ورودی بنا و سقاخانه موجود در این بخش مربوط به عصر صفوی می‌باشد که همراه با اصلاح ، شیب بندی و هدایت آبهای سطحی با هزینه ائی بالغ بر 1700 میلیون ریال در حال انجام است.
درخشان‌فر درباره سومین طرح مرمتی این مسجد عظیم تاریخی تاکید کرد: تکمیل مرمت مدرسه بزرگ مظفری و شبستان 18 ستون مسجد در راستای تبدیل آن به موزه و نمایشگاه آثار مکشوفه در حریم مسجد جامع اصفهان از دیگر طرح‌های مرمتی در این مسجد بزرگ تاریخی است که با اعتباری بالغ بر 1800 میلیون ریال انجام می‌شود.
مسئول فنی پایگاه جهانی مسجد جامع به آخرین طرح مرمتی در این مسجد نیز اشاره کرد و افزود: مرمت کاشی کاری مناره غربی ایوان جنوبی (گنبد خانه اصلی مسجد) و همچنین مرمت کاشی کاری بدنه صحن اصلی مسجد نیز چهارمین طرح مرمت این مسجد تاریخی است که در چند روز اخیر با اعتباری بالغ بر 1 میلیارد ریال آغاز شده است.
مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان، یکی از قدیمی‌ترین مساجد تاریخی ایران است که با وسعتی بالغ بر 22 هزار متر مربع و با قدمتی در حدود 1280 سال به عنوان اولین مسجد جهان اسلام در سال 1391 به ثبت جهانی رسید.
این مسجد تاریخی با ده دوره تمدنی، دائره المعارف متنوعی از بیش از یک هزار سال تاریخی معماری و تزئینات وابسته به آن را در کل سرزمین ایران یکجا به تصویر کشیده است.
captcha