روش تربیتی پیامبر(ص)
کد خبر: 3624375
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰

روش تربیتی پیامبر(ص)

کانون خبرنگاران نبأ: یکی از بهترین روش‌های تربیتی اصل پرسش و پاسخ است که روش تربیتی پیامبر(ص) نیز همین بوده به گونه‌ایی که حضرت با اصحاب و فرزندان می‌نشستند سوالی را مطرح می‌کردند و در ادامه صحبت‌ها به آن سوال پاسخ می‌دادند.

حجت‌الاسلام و المسلمین امیر ابراهیم‌زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با کانون ایکنا، نبأ، در ادامه مباحث تربیت از منظر پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: قوه عقل ممیز بین انسان و حیوان است. پیامبر(ص) عقل را راهنمای انسان در زندگی معرفی می‌کند یا به بیان دیگر دین‌داری را برخورداری از عقل می‌داند در اصل کسی که از عقل برخوردار است حتماً تحت دین‌داری خواهد بود رسول خدا(ص) در حدیثی می‌فرماید: إنَّما يُدرَكُ الخَيرُ كُلُّهُ بِالعَقلِ، ولا دينَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ.

تعقل، اصل اول از مبنای دوم

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی تعقل را اصل اول از مبنای دوم دانست و گفت: تعقل یعنی تفکر هدایت شده و هر تعقلی را می‌توان تفکر حساب کرد اما هر تفکری، تعقل نیست در روایات و احادیث نیز داریم که ریشه انسان همان تفکر و تعقل است.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: یکی از بهترین روش‌های تربیتی این اصل پرسش و پاسخ است که روش تربیتی پیامبر(ص) نیز همین بوده به گونه‌ایی که حضرت با اصحاب و فرزندان می‌نشستند سوالی را مطرح می‌کردند و در ادامه صحبت‌ها به آن سوال پاسخ می‌دادند.

وی با اشاره به آیه 43 سوره مبارکه عنكبوت گفت: یعنی پیامبر(ص) برای بیان هر مطلبی از مثال بهره می‌گرفتند به‌طور مثال روزی پیامبر(ص) و اصحاب به بیابان خشک و بی‌آب و علفی رفته بودند که حضرت فرمودند هر کس هرچقدر می‌تواند هیزم جمع کند هر کس تعداد کمی جمع کرد و نزد پیامبر بازگشتند که وقتی همه را روی هم گذاشتند مقدار زیادی شد و پیامبر(ص) ‌فرمودند: در این بیابان خشک که هیزمی یافت نمی‌شد شما یکی یکی جمع کردید و مقدار زیادی هیزم جمع شد حال گناهان ما نیز همین گونه است یک یک گناهان بر روی هم جمع می‌شود و تلنباری از گناهان به‌وجود می‌آ‌ید که کمر انسان را می‌شکند.

گفت‌وگو روش سوم

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی بیان کرد: یکی دیگر از روش‌های تربیتی پیامبر گفت وگوی چهره به چهره بود که رو در روی طرف بایستد صحبتش را بشنود و با او گفت‌و‌گو کند.

وی ادامه داد: مبارزه با خرافات و اسراف، ارزش دادن به علم، نیز از دیگر روش‌های تربیتی این اصل است.

نظم و انضباط، اصل دوم از مبنای دوم

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: نظم و انضباط اصل دوم از مبنای دوم است و این نشان می‌دهد که همه قوای بدن انسان با هم هماهنگ عمل می‌کنند که بدن فرد منظم و دارای نظم است. به طور مثال پیامبر اکرم(ص) در نماز خود شخصاً صفوف نماز را مرتب می‌کرد و می‌فرمود بین شانه‌هایتان فاصله‌ای نباشد زیرا که شیطان رخنه می‌کند.

مراقبت از صفوف نماز، اولین روش اصل دوم

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم‎زاده تصریح کرد: مراقبت از صفوف نماز نیز از روش‌های تربیتی پیامبر(ص) بوده و مانند رژه نظامی که نشان دهنده نظم کشور است صفوف مرتب نماز نیز نمایش دهنده همبستگی و اتحاد مسلمین جهان است.

تقسیم ساعات شبانه روز به سه قسم، دومین روش اصل دوم

وی تقسیم ساعات شبانه روز به سه قسم را نیز از دیگر روش‌های تربیتی شمرد و ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) ساعات شبانه روز را به سه قسم تقسیم می‌کرد که قسمتی را به عبادت خدا، قسمتی را به اهل بیت و قسمت آخر را هم به خود اختصاص می‌دادند که خود را هم بین مردم تقسیم می‌کرد و عام و خاص را به حضور می‌پذیرفتند.

زینب رحیمی
captcha