موفقیت خمین در مسابقات قرآن اوقاف؛ آنچه هست، آنچه باید باشد
کد خبر: 3624599
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

موفقیت خمین در مسابقات قرآن اوقاف؛ آنچه هست، آنچه باید باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی در حالی به پایان رسید که زادگاه امام راحل بعد از مدت‌ها توانست 6 مقام برتر کسب کند، کمی دقت در وضعیت آمادگی نفرات برتر به خوبی دلایل موفقیت را نشان می‌دهد دلایلی که باید تقویت شوند تا خمین به جایگاهی که باید باشد برسد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، پرونده چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امورخیریه با برگزاری مرحله استانی(به استثنای رشته مفاهیم) جمعه 6 مردادماه بسته شد تا برگزیدگان خود را برای مرحله کشوری آماده کنند.
آنچه در این دوره از مسابقات بسیار مشهود بود کسب 6 مقام اول تا سوم در رشته‌های حفظ و قرائت توسط متسابقین خمین و راه‌یافتن حداقل دو نفر از حافظان این شهرستان به مرحله کشوری است. برای زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی بسیار باعث افتخار است که بعد از مدت‌ها حافظان و قاریان خمین توانستند این‌چنین در مسابقات استانی بدرخشند.
با نگاهی دقیق در اسامی متسابقین شهرستان خمین که حائز رتبه برتر شدند یک نکته مهم خودنمایی می‌کند؛ چهارنفر از این افراد شاگردان یکی از قاریان و اساتید کشوری هستند که در هفته‌های منتهی به مسابقات، به طور فشرده در کلاس‌ها و محافل این استاد شرکت می‌کردند.
اعظم خیری در حفظ کل و زهرا محمدی در حفظ 10 جزء با کسب رتبه اول توانستند مجوز ورود به مرحله کشوری را بگیرند، مهدیه قاسمی در رشته قرائت ترتیل و زهرا عباسی در حفظ 10 جز حائز رتبه سوم شدند.
این شرکت کنندگان از قرآن‌آموزان دارالقرآن خمین هستند که قریب به چهار سال به طور مستمر در کلاس‌های آموزشی مهدی ناصر زعیم، قاری و مربی قرآن از استان البرز که ماهیانه برگزار می‌شد شرکت می‌کردند. کسب عناوین برتر در بزرگترین و مهمترین میدان رقابت حافظان و قاریان بار دیگر نیاز شهرستان خمین و مؤسسات قرآنی فعال را به حضور اساتید و مربیان قرآنی صاحب نام برجسته می‌کند.
اعظم خیری، نفر اول رشته حفظ کل چهلمین دوره مسابقات اوقاف استان مرکزی به خبرنگار ایکنا گفت: پس از سال‌ها ناکامی نمایندگان خمین در مسابقات استانی اوقاف خوش درخشیدند. راز موفقیت این افراد برخورداری از تلاوت زیبا و نکات تجویدی بود چراکه دارالقرآن امام خمینی(ره) سه سال است که از حضور ارزشمند استاد مهدی ناصرزعیم به عنوان مدرس صوت و لحن و تجوید بهره می‌برد. 
حافظ کل قرآن افزود: بانوانی که از شهرستان خمین در این دوره از مسابقات حائز رتبه شدند، موفقیت خود را مرهون حضور منظم و مستمر در این کلاس‌ها می‌دانند.
زهرا محمدی، رتبه اول  حفظ 10 جزء نیز گفت: بی‌شک موفقیت‌های به دست آمده برای شهرستان خمین در این دوره از مسابقات به خصوص در بخش خواهران مدیون کلاس‌های مستمر و فشرده دارالقرآن است، بنده تقریباً چهار سال افتخار شاگردی استاد ناصرعیم را داشتم و از کلاس‌های ایشان بهره بردم، تشکیل چنین کلاس‌هایی در استان ضرورت دارد. 
حجت‌الاسلام اسماعیل میرصادقی، مدیر مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) درباره لزوم حضور اساتید قرآنی در خمین به خبرنگار ایکنا گفت: در این شهرستان استعدادهای بسیار خوبی در زمینه قرائت وجود دارد اما فقط یک استاد تجوید در خمین حضور دارد.
وی افزود: خمین در زمینه تربیت حافظ قرآن، مشکلی ندارد اما در زمینه قرائت و تجوید نبود استاد حرفه‌ای به قاریان و حافظان آسیب می‌زند.
این حافظ کل قرآن گفت: امیدواریم با ساخت و راه‌اندازی مؤسسه فرهنگی امام رضا(ع) در خمین زمینه حضور اساتید صاحب نام و حرفه‌ای در خمین فراهم شود.
 بی‌گمان این عناوین برتر وظیفه سنگینی بر دوش اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان خمین می‌گذارد چراکه حافظان و قاریان خمین اثبات کردند شایستگی حمایت را دارند و اگر با کلاس‌های ماهیانه توانستند چنین بدرخشند به طور یقین با کلاس‌های هفتگی، قطب قرآنی استان می‌شوند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خمین نیز بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود برحمایت این نهاد از حافظان خردسال و نوجوان و مربیان قرآنی تاکید کرده است.حجت‌الاسلام سید مهدی حسینی، در یکی از گفت‌وگوهای خود با خبرنگار ایکنا تأکید کرد که اداره اوقاف خمین این توان را دارد که از حضور مربی توانمند در این شهرستان برای بهره‌مندی همه مؤسسات قرآنی حمایت مادی کند.
استفاده از قاریان نوجوان در همایش‌ها توسط اداره اوقاف خمین حمایت مدیران این نهاد را از استعدادهای قرآنی شهرستان نشان می‌دهد که در برابر اهمال کاری‌های برخی افراد بسیار ستودنی است. مرحله کشوری چهلمین دوره مسابقات اوقاف شهریورماه امسال برگزارمی‌شود فرصت اندکی است اما با حمایت‌های بیشتر اداره اوقاف خمین به طور یقین نمایندگان زادگاه امام راحل، نام خمین را در جامعه قرآنی کشور بر سر زبان‌ها خواهند انداخت.
البته جامعه قرآنی خمین نیز باید مطالبه‌گر باشد و بعضی مراکز قرآنی بجای اتهام زنی به افرادی که مشکلات قرآنی را انعکاس می‌دهند، باید برنامه‌ریزی‌هایی در سطح استان و کشور داشته باشند تا جایگاه حافظان و قاریان این شهرستان از آنچه امروز هست به آنچه باید باشد برسد.
captcha