کارکردهای تبلیغی ـ ترویجی رسانه ملی در زمینه قرآن
کد خبر: 3624742
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴

کارکردهای تبلیغی ـ ترویجی رسانه ملی در زمینه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس شبکه قرآن و معارف سیما در پنل بررسی فعالیت تبلیغی ـ ترویجی قرآن کریم ضمن بیان کارکردهای رسانه‌ها در امر تبلیغ و ترویج، گفت: باید نقاط تلاقی رسانه‌ها با فعالیت‌های قرآنی را شناسایی کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی صبح امروز، هشتم مردادماه با حضور جمعی از اساتید و صاحب‌نظران برگزار شد.
در بخشی از این نشست که به بررسی کارکرد رسانه‌ها در بحث تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی پرداخته شد، محمدحسین محمدزاده، رئیس شبکه قرآن و معارف سیما به بیان سخنانی پرداخت. وی گفت: بحثی که بسیاری از اعضای شورای توسعه باید توجه کنند، این است که قبل از اینکه به پایش دستگاه‌ها یا عملکرد آنها بپردازیم خوب است که ظرفیت‌های حداکثری تمام دستگاه‌ها در حوزه قرآن احصاء شود چرا که مختصات سازمانی و عملکردی بسیاری از دستگاه‌ها برای همه ما مشخص نیست.
وی در ادامه به ارائه یک تعریف از رسانه پرداخت و افزود: عملکردی که برای رسانه دیداری و شنیداری در نظر گرفته شده است متفاوت و جالب است. یکی از این عملکردها تبلیغی ـ ترویجی و ارشادی ـ تبلیغی است. بسیاری از مباحث تبلیغ، ترویج و تشویق ایجاد انگیزه‌کننده برای مخاطبان از عملکرد ارشادی رسانه استفاده کرده‌اند.
محمدزاده تصریح کرد: عملکرد دیگر رسانه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است، انعکاس فعالیت‌ها و رویدادها و مطالبات جامعه از مسئولان قرآنی در همین حوزه است. واسطه قرار گرفتن جامعه بین مسئولان و مردم در این حوزه است. عملکرد دیگر رسانه ملی در حوزه رسانه‌های دیداری و شنیداری کارکرد و عملکرد آموزشی است. این بعد و کارکرد فوق‌العاده مهم است چرا که در بسیاری از حوزه‌ها امکان آموزش فراگیر برای بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد.
رئیس شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه برخی از آموزش‌ها را شاهد هستیم که در نقاط تلاقی با مباحث قرآنی و برخی مباحث دیگر قرار دارد، گفت: به عنوان مثال اگر بخواهیم برای پزشکان دوره آموزش روخوانی و روان خوانی در نظر بگیریم، به احتمال زیاد برای حضور در این دوره تن نخواهند داد، اما آموزش‌های رسانه‌ای می تواند همان افراد که تن نمی‌دهند را به یادگیری ترغیب کند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه را کارکرد سرگرمی عنوان کرد و گفت: انعکاس مسابقات در این راستا تعریف شده است. با این دید رسانه ملی به عنوان یک عضو شورای توسعه نباید دیده شود بلکه می‌طلبد نقاط تلاقی مؤثری در هر سه حوزه اصلی فعالیت شورای توسعه را مشخص کند.
محمدزاده همچنین با تأکید بر اینکه برای نگرش به مباحث قرآنی سه نوع دیدگاه وجود دارد، گفت: نگاه حداقلی، دید متوسط و دید حداکثری سه نوع دیدگاه مورد اشاره است. دید حداقلی این است که رسانه ملی با تاسیس چند شبکه تخصصی و معارفی وظیفه خود را در قبال این موضوع انجام داده است. شبکه‌های تخصصی دارای موضوع خاص هستند اما به معنای مخاطب خاص داشتن نیست، البته برعکس این هم هست که عنوان شبکه‌های اختصاصی را دارند.
وی افزود: نگاه دوم که نگاه متوسط بود این است که در شبکه‌های مختلف گروه‌های معارف داشته باشیم. دید حداکثری نیز این است که حوزه قرآن و معارف آنقدر مهم است و تنوع و زیبایی دارد و مورد نیاز و مصلحت و علاقه مخاطب است که این توانایی را دارد با همه حوزه‌های پرداختی رسانه‌های دیداری و شنیداری بتواند نقاط تلاقی را برقرار کند.
رئیس شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه این نوع نگاه به اندیشه مقام معظم رهبری نیز بسیار نزدیک است، گفت: ایشان در یکی از جلسات منظور از عمق‌بخشی را مشخص کردند و فرمودند که عمق بخشی به معنای این نیست که مفاهیم قرآنی را عمیق تشریح کنیم بلکه باید این موارد را وارد لایه‌های مختلف کنیم.
محمدزاده بیان کرد: امیدواریم رسانه ملی با تاسیس شورای معارف سیما و شورای تخصصی معارف در رسانه ملی بتواند تمام ظرفیت خود را در خدمت حوزه قرآن و معارف قرار دهد و همه نقاط تلاقی آموزه‌های معارفی را با همه حوزه‌ها برقرار کند.
captcha