دقت‌نظر به مرزها در ورود هنر به عرصه قرآنی/ اشتباه در انتخاب گلوگاه‌های اثربخش
کد خبر: 3624787
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
یاراحمدی بیان کرد:

دقت‌نظر به مرزها در ورود هنر به عرصه قرآنی/ اشتباه در انتخاب گلوگاه‌های اثربخش

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه باید در عرصه ورود هنر به مباحث قرآنی، مرزها به خوبی کنترل شود، گفت: ظرفیت مسابقات قرآن بسیار بالاست اما در انتخاب گلوگاه‌های اثربخش مقداری دچار اشتباه شده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی صبح امروز، هشتم مردادماه با حضور جمعی از اساتید و صاحب‌نظران برگزار شد.
در بخشی از این پنل که به بررسی بحث نقش هنر در تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی اختصاص داشت، ولی یاراحمدی، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی با اشاره به اینکه دشمن در ترویج فرهنگ لیبرالیسم دنیا را اداره کرده و بهره زیادی از ثروت‌ها و منابع موجود در جهان به نفع رشد خودش برده است، گفت: یک تفکر بدون مبنا و بدون اندیشه درست و منطقی این کار را کرده است. بسیاری این کار را ناشی از استفاده از هنر می‌دانند، هالیود سالانه بالغ بر 1000 فیلم تولید می کند، سهم کشور ما در ساخت فیلم 150 فیلم در سال است.
وی افزود: اگر بخواهیم با یک نگاه ملی برای کشور و جامعه تشنه به مفاهیم قرآن کار کنیم و نگاه جهانی به فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم، نسبت بهره‌گیری ما از هنر در مقایسه با نسبت بهره‌گیری دشمن از هنر را با هم مقایسه کنید، آن وقت متوجه فاصله خواهید شد.  
یاراحمدی تصریح کرد: وضعیت موجود ما این است که یک نمایشگاه قرآن داریم که تولیدات هنری را ارائه می‌دهد. در گذشته هم کتابت و تلاوت قرآنی جز هنرهای جا افتاده بوده است اما واقعیت این است که ما هیچ برنامه ای برای هنرهای مدرن که ظرفیت های اثرگذاری داشته و نقش آفرینی دارند را نداریم.
رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: من مصوبات کمیسیون های مختلف و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی را نگاه کردم، هیچ برنامه ای وجود ندارد، کارگروه جدی ذیل همین کمیسیون باید طراحی شود و نسبت ما با هنر را شناسایی کند.
وی در ادامه یکی از نمونه های نپرداختن به هنر در بحث های قرآنی را عدم حضور یک هنرمند در جلسه مذکور ما نیز حضور آنها را نپذیرفته‌ایم. حضور هنرمندان در برنامه های قرآنی در برنامه های تجلیل از هنرمندان و حضورهای فردی خلاصه شده است.
یاراحمدی بیان کرد: نکته دیگر که می تواند از اصل عدم به کارگیری هنر آسیب‌زاتر باشد استفاده نابجا از هنر در این عرصه است. ما هنر تواشیح را داشتیم و اخیراً باب شده است که در برخی مراسم آنها را ترغیب می کنیم که کار کردن با موسیقی را انجام دهند. چون حد و مرزها مشخص نشده و کار اساسی در این زمینه صورت نگرفته است این اختلاط‌ها صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه الان هشدار داده می شود که بسیاری از قاریان به جای تلاوت خاشعانه و معنا محور به دنبال موسیقایی کردن به تلاوت هستند، گفت: ما باید نگران این باشیم که این ادخال هنر به صورت نابجا ممکن است ما را در آینده از آنچه که داریم دور کند.
یاراحمدی همچنین در ادامه صحبت های خود در این پنل در زمینه فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بیان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن ماندگارترین و قدیمی‌ترین فعالیت قرآنی کشور است که از جهاتی منحصر به فرد است. مقام معظم رهبری در جمله ای فرمودند آنچه به عنوان جمهوری اسلامی داریم حاصل عزت مندی در توجه به مفاهیم قرآنی است. این نشان می دهد ظرفیت این رویداد برای اثرگذاری در عرصه بین‌المللی بسیار بالا هست.
وی با تأکید بر اینکه مسابقات یک فعالیت تبلیغی و ترویجی صرف نیست، خاطرنشان کرد: آنچه ما به عنوان سرمایه قرآنی داریم، حاصل از مسابقات و مرهون این مسابقات است.
یاراحمدی بیان کرد: سوالی که مطرح است این است که از مسابقات برای اینکه چه میزان توانسته است در تحقق اهداف منشور موفق باشد، گزارشی ارائه نشده است. باید به سمتی حرکت کنیم که سهم اجرایی این گونه فعالیت‌ها را کم کند تا دوستان به سمت محتوا و عمق بخشی فعالیت ها برای تحقق اهداف منشور بپردازند.  
رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که آیا رسانه ملی وظیفه دارد مسابقات را پوشش دهد، نه اینکه بسته های رنگارنگ روی میز مدیران قرار بگیرد تا مسابقات را پوشش دهند.
وی گفت: یکی از علل هدف گذاری و تدوین راهبرد و برنامه ریزی برای انتخاب اولویت‌ها است، ظرفیت این رویداد بین‌المللی بسیار بالاست اما در انتخاب گلوگاه‌های اثربخش مقداری دچار اشتباه شده‌ایم.
یاراحمدی با تأکید بر اینکه هر تغییری را نباید تحول عنوان کنیم، اظهار کرد: به عنوان مثال افزایش جذابیت و جلب مشارکت خوب است اما نباید برای جذب مشارکت و مردمی کردن فعالیت‌های قرآنی هر کاری انجام داد. نباید فریب شفاف نبودن مرزهای ورود هنر به این عرصه را بخوریم.
captcha