توجه به تاکیدات دینی، راه برون رفت از بحران محیط زیست و خشکسالی است
کد خبر: 3625212
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴

توجه به تاکیدات دینی، راه برون رفت از بحران محیط زیست و خشکسالی است

گروه اجتماعی: مشاور رئیس سازمان محیط زیست کشور، عمل به سفارشات اسلام در استفاده بهینهاز ظرفیت‎های طبیعی و خدادادی را راه حل برون رفت از مشکلات امروز بخش آب و محیط زیست کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، اسماعیل کهرم ظهر امروز 9 مرداد در دیدار رئیس سازمان محیط زیست با آیت‎الله امینی گفت: شرایط محیط زیستی کشور به شکلی مبدل شده است که امروز نیازمند عزم جدی و همگانی داریم و قطعا اگر این عزم نباشد در آینده مشکلات عدیده ای را باید تحمل کنیم.
وی افزود: مشکل کم آبی از مشکلات بسیار مهم امروز کشور است ولی متاسفانه این بخش نیز دچار سو مدیریت و اقدام شده است زیرا برای حل هر مشکل ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کرد و وقتی ریشه این مشکل در جای خود پیدا نشود دیگر نمی‎توانیم آن مشکل را حل کنیم.
مشاور رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: امروزه تلاش بسیاری برای ترغیب مردم به کم کردن سرانه مصرف آب دارند که این اقدام بسیار نیکو و به جا و درست است ولی اگر نگاهی کارشناسی به مساله آب داشته باشیم می بینیم که کشور ما چندان کشور کم آب و خشکی هم نیست که اینگونه بیان می شود.
وی گفت: میزان بارندگی در کشور ما به حدی است که گر منابع آبی را به خوبی کنترل کنیم به خوبی می‎توانیم بر خشکی در کشور غلبه کنیم؛ رودها و رودخانه ها هیچگاه مایه هدر رفت نبودند زیرا با جریان سیال آب هیچ تبخیری انجام نمی‏شود بلکه تبخیر اصلی در پشت سدهایی که ساخته شده است وپایین دست‎ها را به مناطق خشک مبدل کرده انجام می‎شود.
کهرم بیان کرد: مصرف بیش از 92 درصد آب مصرفی در کشور، در بخش کشاورزی هدر می‏‎شود زیرا این بخش بهره وری در این سطح ندارد و هیچگاه نیز نداشته و درصد کمی از اشتغال کشور را نیز به خود اختصاص داده است و حجم عظیم آب کشور را نیز می بلغد و مصرف می‎کند؛ وقتی در این بخش آب ها یا هدر می‏روند و یا تبخیر می‎شوند و یا با کشت غیر اصولی و کشت غیر بازده این آب هدر می‏رود قطعا سفره‏های زیرزمینی ما نیز تحت الشعاع قرار گرفته و تحلیل می‎روند.
وی گفت: اگر آب یاری قطره‎ای و بارانی که امروزه در کشورهای توسعه یافته و پرآب تری از ما نیز انجام میشود در کشور ما نیز انجام گیرد قطعا در آینده می‎توانیم از این آب به بهترین شکل استفاده کنیم؛ مردم ما سهم بسیار کمی در هدر رفت آب دارند با اینکه هنوز مصرف آب در میان عموم نیز نهادینه نشده است ولی بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورزی است.
کهرم اظهارکرد: اسلام راه‎های استفاده از منابع خدادادی را به ما آموزش داده است که باید به آنها عمل کنیم؛ استفاده از ظرفیت‎های حداقلی برای رسیدن به ثبات در منابع سفارش مهم اسلام است که باید در بخش آبخیز داری به آن توجه کنیم.

captcha