از ندانستن معنی اذکار تا حافظ قرآن شدن
کد خبر: 3625729
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶

از ندانستن معنی اذکار تا حافظ قرآن شدن

گروه فعالیت‌های قرآنی: معلم و حافظ قرآن کریم گفت: پدرم هنگام نماز و اذان و حتی بعد از نماز هزاران ذکر به زبان می‌آورد که من آرزو داشتم بدانم این اذکار از کجاست و به چه معناست؟ و همین باعث شد به سمت قرآن بروم و در راه حفظ آن تلاش کنم.

سیده پرگل شمسی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از ایلام، اظهار کرد: در سال 1353 در روستای سادات سید ابراهیم بخش زرین‌آباد دهلران در خانواده‌ای مذهبی از سادات سید ابراهیم(ع) فرزند امام محمد باقر(ع) به دنیا آمدم، دوران تحصیلی ابتدایی تا دبیرستان را در بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران پشت سرگذاشتم. سال چهارم دبیرستان تشکیل خانواده دادم و به شهرستان دره‌شهر نقل مکان کردم.
وی با اشاره به اینکه سال 74 در حالی که فرزند بزرگم 10 ماه داشت برای ادامه تحصیل به کرمانشاه رفتم و لیسانس علوم قرآن و حدیث را در دانشکده علوم قرآن و حدیث شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه اخذ کردم، افزود: در بهمن ماه 77 به عنوان دبیر الهیات و معارف اسلامی در آموزش و پرورش شهرستان دره‌شهر مشغول به انجام وظیفه شدم.
شمسی اضافه کرد: با توجه به اینکه علاقه  وافری به ادامه‌ی تحصیل داشتم از طرفی متأهل و شاغل و دارای دو فرزند بودم در دانشگاه مجازی که نیازی به رفت و آمد نداشت و زمان کمتری را به خود اختصاص می‌داد، به ادامه‌ی تحصیل مشغول شدم و به لطف الهی در سال 89 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته اخلاق اسلامی شدم. معتقدم برای انجام صحیح وظایف، همواره باید با علوم روز خود آشنا باشیم، بنابراین بعد از اتمام تحصیلاتم در کارشناسی‌ارشد، اقدام به ثبت‌نام در رشته کامپیوتر کردم و در سال 93 موفق به اخذ مدرک کاردانی در رشته اینترنت و شبکه‌های گسترده شدم.
وی یادآور شد: متأهل و دارای دو فرزند پسر به نام‌های سید سعید و سید علی هستم، همسرم سیدنوراله مرادبیان لیسانس آموزش ابتدایی است و دو سال پیش بازنشسته شده نزدیک به 8 سال سابقه مدیریت مدرسه داشته و بقیه سنواتش به عنوان آموزگار در مدارس انجام وظیفه کرده است. آقای مرادبیان سال‌های متوالی مقام اول شهرستان در جشنواره الگو های برتر تدریس را به خود اختصاص داده و شش سال متوالی در این زمینه مقام استانی کسب کرده‌اند.
شمسی یادآور شد: همسرم با وجود مشغله‌های کاری فراوان نزدیک به 10 جزء از قرآن را حفظ کرده و رتبه‌های مختلفی در مسابقات قرآنی اوقاف، بسیج و آموزش و پروش کسب کرده که از جمله رتبه اول حفظ جزء سی قرآن کریم نسیم رحمت، رتبه اول مسابقات حفظ قرآن بسیج مرحله استانی، رتبه دوم حفظ جزء یک و سی فرهنگیان استان ایلام، رتبه اول تفسیر مرحله شهرستان اداره اوقاف، مقام اول حفظ سه جزء طرح ملی حفظ قرآن فرهنگیان دره‌شهر، رتبه‌ی دوم استانی ترجمه و تفسیر نهج البلاغه تبلیغات اسلامی سال 84و ... در ضمن همسرم 4 بار به عنوان معلم نمونه شهرستان و 2 بار به عنوان معلم نمونه استان انتخاب شده‌اند.
وی گفت: فرزند بزرگم سیدسعید، آذرماه سال 1373 در دره‌شهر به دنیا آمد. دوره پنج ساله ابتدایی را با یک سال جهش، در طی چهار ساله به اتمام رساند. در سال 1390 در رشته ریاضی فیزیک موفق به اخذ دیپلم شد. بهمن ماه 94 مدرک کارشناسی رشته ریاضیِ علمِ کامپیوتر را اخذ کرد. در حال حاضر مشغول انجام خدمت سربازی است.  سید سعید استعداد و علاقه زیادی در زمینه کارهای فنی و برنامه نویسی و موسیقی دارد. سیدسعید به فعالیت‌های مذهبی نیز علاقمند است و رتبه‌هایی نیز در این زمینه کسب کرده از جمله رتبه سوم شهرستان در حفظ پانزده سوره قرآن در سال 1382، رتبه دوم مفاهیم آموزش و پرورش  در سطح شهرستان در سال 1385، رتبه سوم شهرستان در رشته مفاهیم اوقاف در سال 86، رتبه اول تفسیر موضوعی قرآن کریم در سطح مدرسه، و...
وی تصریح کرد: فرزند کوچکم سید علی مهر ماه سال1379 متولد شد، در حال حاضر دانش‌آموز سال سوم متوسطه دوم است. سید علی در دوران ابتدایی یک سال جهشی خوانده و دانش‌آموز ممتاز است. علی نه تنها به درس خود توجه خاص دارد بلکه در زمینه‌ی قرآنی و ورزشی نیز موفق است، هم اکنون حافظ 8 جزء قرآن است و در حال حفظ می‌باشد. درمسابقات قرآنی دانش‌آموزی اوقاف نیز در سال‌های مختلف شرکت کرده و رتبه هایی به این قرار کسب کرده است: مقام اول حفظ قرآن کریم پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان دره شهر درسال تحصیلی 90/89 ، مقام اول حفظ قرآن کریم مقطع راهنمایی شهرستان دره‌شهر در سال تحصیلی 91/90 ، مقام اول حفظ 3 جزء قرآن کریم طرح ملی دانش آموزان شهرستان دره شهر ، مقام دوم حفظ یک جزء قرآن کریم اوقاف شهرستان دره‌شهر، کسب رتبه عالی در سطح واحد آموزشی مدرسه راهنمایی شهید خانلری دره شهر ، مقام اول حفظ قرآن کریم پایه چهارم مقطع ابتدایی شهرستان دره شهر درسال تحصیلی 89/88 ، مقام دوم حفظ یک جزء قرآن کریم نسیم رحمت استان ایلام ، مقام اول حفظ قرآن کریم دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان دره شهر درسال تحصیلی92/91 ، مقام دوم حفظ قرآن کریم مقطع راهنمایی  استان ایلام درسال تحصیلی 91/90 ،  مقام سوم حفظ  3 جزء قرآن کریم مقطع شکوفه اداره اوقاف مرحله  شهرستان استان ایلام در سال 91، مقام سوم حفظ  5 جزء قرآن کریم در سال 94، مقام اول حفظ  5 جزء قرآن کریم در سال 95؛
شمسی در پاسخ به اینکه نحوه ورود شما در مسیر قرآن چگونه بود؟ اظهار کرد: تخم این علاقه در دوران کودکی در ذهن من پاشیده شد. زمانی که بچه بودم با صدای اذان و نماز پدرم از خواب بیدار می‌شدم. پدرم هنگام نماز و اذان و حتی بعد از نماز هزاران ذکر به زبان می‌آورد که من آرزو داشتم بدانم این اذکار از کجاست و به چه معناست؟در دوران ابتدایی با بسیاری از این اذکار آشنا شدم و علاقه ام به قرآن بیشتر شد. در دوران راهنمایی به راحتی می توانستم آیات کوتاه پایان دروس دینی را به حافظه بسپارم و در مقطع متوسطه متوجه شدم که تا حدود زیادی بر ترجمه ی آیات مسلط هستم بنابراین تصمیم گرفتم در رشته ی علوم قرآنی ادامه ی تحصیل بدهم.
وی گفت: در سال‌های متمادی فقط در زمینه ی تفسیر فعالیت می کردم؛ البته هر از گاهی مقداری از آیات قرآن کریم را نیز به حافظه می‌سپردم تا جایی که محفوظاتم به شش جزء رسید. متأسفانه چند سال به دلیل ادامه ی تحصیل و مشکلات دیگر قادر به حفظ نبودم. از سال 92 مجدداً و با جدیت بیشتر به کارِ حفظ قرآن کریم پرداختم و آبان ماه 95 با لطف و فضل الهی موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم. معمولا مهر ماه هر سال در مدرسه محل تدریسم، کلاس حفظ یا تفسیر قرآن کریم تشکیل می‌دهم و از سال 90 به مدت سه سال مربی حفظ قرآن تحت نظر سازمان تبلیغات بودم.
این معلم قران در پاسخ به این سوال که نقش قرآن در زندگی شخصی و کاریتان چیست؟ اضافه کرد: قرآن نور است هر چه انسان بیشتر در شعاع این نور قرار گیرد زندگیش روشنتر می‌شود. قرآن برنامه ی زندگی است؛ کسی موفق است که بتواند این برنامه را در زندگی خود پیاده کند. با توجه به این که بر ترجمه محفوظات خود مسلط هستم، با مفاهیم آیات ارتباط برقرار می‌کنم و نهایت سعیم بر این است که محفوظاتم را در زندگی روزمره به کار ببرم وتلاش می‌کنم به عنوان یک حافظ و معلم قرآن، گفتار و رفتارم با هم مطابقت داشته باشد..
وی در ادامه در پاسخ به ایون سوال که راز موفقیت شما به عنوان یک مادر به عنوان یک معلم و مربی و حافظ قرآن چیست؟ گفت: توکل بر خداوند بزرگ ، پشتکار خود و همراهی همسرم؛
این معلم قرآن در پاسخ به این سوال که سختی‌ها و مرارت‌هایی که کشیده‌اید از زمان حفظ شما چگونه بوده است؟، ادامه داد: حفظ قرآن؛ ذهنی بدون دغدغه و فکری آرام می‌خواهد؛ با توجه به اینکه بنده، متأهل و مادر و شاغل هستم و به فعالیت‌های مختلف دیگر نیز علاقه دارم. بسیاری اوقات حفظ کردن برایم بسیار مشکل بوده تا جایی که برای چند ماه نمی‌توانستم محفوظات جدید داشته باشم؛ ولی باز لطف خداوند شاملم شده و با وجود مشکلات فراوان، کارم را از سر گرفته‌ام.
وی در خصوص مقام و جایزه‌هایی که برنده شده‌ گفت: بنده در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنم از جمله حفظ قرآن، تفسیر قرآن، طراحی وبلاگ قرآنی، طراحی پوستر مذهبی و قرآنی، نگارش مقالات و کتب مذهبی، تفسیر و ترجمه نهج‌البلاغه و..
در زمینه فعالیت‌های قرآنی حائز رتبه‌های مختلفی شده‌ام که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنم.
رتبه های بین المللی
رتبه دوم تفسیر قرآن کریم المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی سال 90
رتبه دوم شرح حدیث المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی سال 90
رتبه سوم شرح صحیفه سجادیه المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی سال 90
رتبه سوم هفتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی اوقاف در زمینه پایان نامه سال 92
رتبه چهارم معارف قرآنی و حدیثی المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی سال 91؛
رتبه‌های کشوری
رتبه اول کشوری مفاهیم قرآنی سال 92
رتبه دوم کشوری مسابقات طراحی و تولید بسته آموزشی کتاب فلسفه و منطق سال 92
رتبه‌های استانی
رتبه اول استانی ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه تبلیغات اسلامی سال 84
رتبه اول استانی تفسیر قرآن کریم اوقاف در سال81
رتبه اول استانی تفسیر قرآن کریم اوقاف در سال82
رتبه دوم استانی تفسیر قرآن کریم اوقاف در سال83
رتبه اول استانی تفسیر قرآن کریم اوقاف در سال92
رتبه اول استانی تفسیر قرآن کریم اوقاف در سال85
رتبه استانی خادم قرآنی سال 84
رتبه اول استانی حفظ قرآن کریم فرهنگیان بسیجی سال87
رتبه اول استانی حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم فرهنگیان بسیجی سال86
رتبه اول استانی طراحی وبلاگ سال 90
رتبه اول استانی نگارش مقاله دبیران دینی و قرآن سال 84
رتبه اول استانی تفسیر اساتید دانشگاه استان ایلام سال 92
رتبه اول استانی مسابقه علمی دبیران فلسفه و منطق سال 85
رتبه منتخب استان در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی سال 90
رتبه اول استانی طراحی پوستر سال 90
رتبه دوم زن برگزیده فرهنگی استان سال 90
رتبه دوم زن برگزیده فرهنگی استان سال 92
رتبه سوم زن برگزیده فرهنگی استان سال 91
رتبه اول استانی در زمینه طراحی وبلاگ سال91
رتبه سوم استانی حفظ 5 جزء قرآن کریم فرهنگیان سال 91
رتبه سوم استانی حفظ 10 جزء قرآن کریم فرهنگیان سال 95
رتبه سوم استانی حفظ قرآن کریم فرهنگیان بسیجی سال 89
رتبه سوم استانی طراحی پوستر سال 91
معلم نمونه استان سال 85
معلم نمونه استان سال 95؛
رتبه‌های شهرستانی
رتبه اول شهرستان حفظ 20 جزء قرآن کریم سال 95؛
رتبه اول شهرستان حفظ ده جزء قرآن کریم سال 92
رتبه اول شهرستان تفسیر قرآن کریم اوقاف در سال90
رتبه اول شهرستان تفسیر قرآن کریم اوقاف در سال89
رتبه اول شهرستان در زمینه نگارش مقاله سال 86
رتبه سوم شهرستان در زمینه تفسیر جزء سوم قرآن کریم سال 83
رتبه اول شهرستان در زمینه حفظ 5 جزء قرآن کریم سال 88
رتبه اول شهرستان در جشنواره الگوهای برتر تدریس فلسفه سال 87
رتبه اول شهرستان در جشنواره الگوهای برتر تدریس دین و زندگی سال 88
رتبه اول شهرستان در زمینه حفظ 5 جزء قرآن کریم فرهنگیان سال 91
رتبه اول شهرستان در زمینه طراحی وبلاگ سال91
معلم نمونه شهرستان سال 84
رتبه اول شهرستان در زمینه حفظ  قرآن کریم سال 88
رتبه اول شهرستان در زمینه نگارش مقاله سال 89
چهره ی الگو در زمینه فعالیت‌های قرآنی در سطح شهرستان سال 88
رتبه اول شهرستان در مسابقه کتابخوانی سال 84
رتبه سوم  شهرستان جشنواره الگوهای برتر تدریس دین و زندگی 1سال 84
رتبه اول شهرستان در جشنواره الگوهای برتر تدریس قرآن سال 84 ؛
رتبه اول شهرستان تفسیر قرآن کریم اوقاف در سال95؛   
رتبه اول شهرستان رشته نهج‌البلاغه فرهنگیان در سال 95
رتبه اول شهرستان رشته نهج‌البلاغه فرهنگیان در سال 96  
رتبه اول شهرستان رشته احکام فرهنگیان در سال 96  
رتبه اول شهرستان رشته حفظ 10جزء فرهنگیان در سال 96  
نگارش یک کتاب تحت عنوان «اخلاق مددکاری از دیدگاه اسلام» و نگارش بیش از 30 مقاله در زمینه علوم قرآنی
وی در پاسخ به این سوال که فرزندان شما استقبال می‌کنند از اینکه مادرشان فعالیت قرآنی دارد، اظهار کرد: آنها هم تشویق می‌شوند؟ تا حدودی هردو پسرم فعالیت قرآنی دارند اما هریک به نوعی؛ پسر بزرگترم در زمینه طراحی نرم‌افزار و وبلاگ قرآنی و... بیشتر فعال است و پسر کوچک ترم رغبت بیشتری به حفظ قرآن  نشان می‌دهد و 8 جزء از قرآن را حفظ کرده است. بیشتر اوقات باهم تمرین می کنیم و محفوظاتمان را به همدیگر تحویل می‌دهیم و این باعث نشاط و علاقه ی بیشتر فرزندم می‌شود.
تأثیر محیط خانواده و نقش همسرتان چیست؟ الحمدلله خداوند خانواده خوبی به من بخشیده است؛ همسرم همراه خوبی است در مسیر دشوار زندگی؛ مرا در این مسیر تشویق و ترغیب می‌کند و در حد توان سعی می‌کند مشکلات موجود مرتفع شود تا بتوانم با فراغت ذهن به فعالیت‌های قرانی خود بپردازم؛ اگر همسرم همراهی نکند مطمئناً موفق نخواهم بود.
شما به عنوان یک معلم دانش آموزانتان را تشویق به حفظ قرآن می‌کنید؟ بله؛ بنده بسیار علاقمندم که دانش‌آموزانم به حفظ قرآن کریم روی بیاورند و از هر فرصتی برای جذب آنها استفاده می‌کنم؛ زیرا حفظ قرآن مقدمه‌ای برای فهم این کتاب الهی  و عمل به دستورات آن است؛ بر این اساس اول مهرماه هر سال در مدرسه کلاس حفظ تشکیل می‌دهم و در خدمت دانش‌آموزان علاقمندهستم. در پایان سال نیز افراد ساعی و موفق را مورد تشویق قرار می‌دهم.
آقای مرادیان نقش قرآن در رابطه بین شما و همسرتان چگونه است؟ و از این که همسرتان حافظ و مربی حفظ قرآن است چه تأثیری در زندگی شما گذاشته است؟ به نام یگانه هستی بخش، خدایی که قرآن را برنامه زندگانی ما قرار داد تامسیر هدایت و رستگاری را برایمان به نمایش بگذارد. با بهره گرفتن از آیات پر برکت قرآن کریم شناخت ما از همدیگر بیشتر شده و باعث شده است که با احترام متقابل به همدیگر، در تمام کارها همدیگر را یاری نماییم و زندگی آرام، موفق و با نشاطی داشته باشیم. حافظ بودن همسرم و مربی بودن او مزایای زیادی برای خود و بچه هایم به همراه داشته است مانند حفظ کردن قرآن و بر طرف نمودن اشکالات تجویدی و لحنی، قرائت قرآن در خانه، پرسیدن از همدیگر ، یادگیری احکام قرآنی و عمل به آنها، تشویق دیگران به یادگیری و حفظ کلام وحی، ارتباط و نزدیکی بیشتر با خدای بزرگ، شناختن بیشتر خود، پیامبران، اولیاء الله و در نهایت شناختن بیشتر خالق متعال و احساس غرور از این که خدایی با این عظمت و مهربانی داریم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۰۸:۵۴
0
0
خیلی عالی استاد باعث افتخاره که دانش آموز استادی به این بزرگی هستم ؛ موفق باشید بهترین معلم دنیا
captcha