ایجاد سبک جدید تلاوت؛ مأموریت جهاد دانشگاهی در حوزه قرآن
کد خبر: 3626153
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
ابوالقاسمی تأکید کرد:

ایجاد سبک جدید تلاوت؛ مأموریت جهاد دانشگاهی در حوزه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر رادیو قرآن با اشاره به مأموریت محور بودن جهاد دانشگاهی تصریح کرد: ایجاد سبک جدید در تلاوت می‌تواند مأموریت جدید جهاد دانشگاهی باشد. برخی از پیشکسوتان توصیه می‌کنند دنبال سبک جدید نباشید، این طرز فکر اشتباه است.

احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن، در حاشیه مرحله استانی  چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: راه‌اندازی محلی برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های جامعه قرآنی به همت ایکنا اقدامی بجا و شایسته است که می‌تواند به اهداف جهاددانشگاهی در پرداختن به پژوهش‌های قرآنی کمک کند. 
وی ادامه داد: مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی محلی برای تجاری‌سازی طرح‌های قرآنی است، اما هنوز به قدر لازم در میان جامعه قرآنی شناخته شده نیست، برای آگاهی و معرفی این اقدام شایسته به فعالان قرآنی باید فعالیت رسانه‌ای بیشتری انجام شود. این طرح می‌تواند انگیزه‌ای برای فعالان این حوزه باشد تا ایده‌های خود را بیان کنند. 
ابوالقاسمی با اشاره به مأموریت محور بودن جهاد دانشگاهی تصریح کرد: ایجاد سبک جدید در تلاوت می‌تواند مأموریت جدید جهاد دانشگاهی باشد. برخی از پیشکسوتان و فعالان جامعه قرآنی توصیه می‌کنند دنبال سبک جدید نباشید، این طرز فکر اشتباه است. به همان دلیلی که اثر انگشت انسان‌ها متفاوت است، ذهن هر انسانی نیز با دیگری فرق دارد و می‌تواند ایده نو خلق کند اما راهکار ایجاد سبک جدید را بلد نیستیم. 
این قاری بین‌المللی ادامه داد: ناتوانی در ایجاد سبک جدید تلاوت قرآن معنا ندارد، به کسانی که این ناتوانی را القاء می‌کنند باید گفت آیا در مصر هم سبک جدید اتفاق نمی‌افتد؟ پس چرا قاریان جدید در مصر معرفی می‌شوند. برخی فکر می‌کنند ذهن بیشتر کارکرد تقلیدی دارد این اشتباه است برای ذهن هیچ پیش‌ فرضی در سبک تلاوت تعریف نشده است که بخواهد از آن تقلید کند. صدای شما می‌تواند یک سبک جدید باشد چون خصوصیات صدای شما تکرار نمی‌شود. 
ابوالقاسمی ادامه داد: یک نفر علاوه بر اینکه صدای خاص با ویژگی‌های منحصربفرد و جدید دارد از نظر ذهنی و سلائق شخصی هم می‌تواند یک انسان جدید باشد؛ ازاین رو به ازای هر قاری می‌توانیم سبک داشته باشیم. 
مدیر رادیو قرآن با اشاره به شیوع دیدگاه ناتوانایی در خلق سبک جدید تلاوت در میان جامعه قرآنی ابراز کرد: این تغییر نگاه زمان بر است. باید جلسات کارشناسی برگزار شود و جامعه قرآنی برای بیان نظرات خود پای کار باشند. در وهله اول این ذهنیت غلط باید از ذهن قاریان خارج شود. شهامت خودمحوری و خودرأیی باید در تلاوت‌ها مشاهده شود. عده‌ای از ترس اینکه تلاوت به انحراف کشیده شود کاملاَ دور سبک جدید را حصار می‌کشند و به کسی هم اجازه نمی‌دهند وارد این فضا شود البته تغییر این نگاه خیلی پیچیده است و به راحتی اتفاق نمی‌افتد.
captcha