مسئولان دغدغه «تولید انبوه» لباس ایرانی- اسلامی را جدی بگیرند
کد خبر: 3626837
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
جشنواره مد و لباس استان قزوین زیر ذره‌بین ایکنا؛

مسئولان دغدغه «تولید انبوه» لباس ایرانی- اسلامی را جدی بگیرند

گروه فرهنگی: جشنواره‌های مد و لباس ایرانی- اسلامی در حالی در استان قزوین برپا می‌شود که طراحان با چالشی بزرگ به نام تولید انبوه آثار روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از قزوین، در روزهای اخیر دومین جشنواره مد و لباس ایرانی_ اسلامی استان قزوین«دختران مینودری» با رویکرد لباس دختران نوجوان و ‌پوشش سر در قزوین برپا شد.
برپایی چنین جشنواره‌هایی نشان از تلاش مسئولان در حوزه الگوسازی لباس با توجه به معیارهای متناسب با هویت ملی و دینی ما دارد.
با توجه به اهمیت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در سطح استان بر آن شدیم تا به این نمایشگاه‌ها و بخش‌های مختلف آن نگاهی دوباره داشته تا ضمن ارائه راهکارهای ارتقاء نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی_ اسلامی دغدغه‌های موجود در حوزه لباس را بررسی کنیم.

نمایشگاه لباس مشاغل، ادارات، نمایشگاه مختص لباس مدارس برپا شود

سمیه رجبی مسئول کانون طراحان لباس بانو در قزوین می‌گوید: گام خوبی در نمایشگاه و جشنواره‌های ملی و استانی برای فرهنگ‌سازی استفاده از پوشش ایرانی اسلامی برداشته شده است ولی در رسیدن به تامین نیازهای همه افراد جامعه و سلایق مختلف باید پیوندی بین طراحان لباس و تولیدکنندگان استان در این زمینه ایجاد شود.
وی تأکید کرد: امیدواریم در آینده شاهد برپایی نمایشگاه لباس مشاغل، ادارات، نمایشگاه مختص لباس مدارس یا جشنواره پارچه ایرانی_لباس ایرانی باشیم و گام‌های تخصصی‌تری در این زمینه برداشته شود.
تولید انبوه ایده‌های طراحان لباس در دستور کار اصناف تولیدکننده قرار بگیرد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اعلام کرد: تولید انبوه ایده‌های طراحان لباس در این جشنواره‌ها باید در دستور کار اصناف تولیدکننده پوشاک قرار بگیرد.
اکبر اسکندری‌نژاد بیان کرد: تولید محصولات ایرانی منطبق با هویت و فرهنگ ملی و‌ دینی موجب اعتلای کشور می‌شود لذا باید گام‌های جدی‌تری در این مسیر برداشته شود.
مسئولان از سخن کوتاه کرده و به عمل برسند

معصومه امامقلی مدرس دانشگاه علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی قزوین نیز در خصوص اینکه چه میزان نمایشگاه‌های مد‌ و ‌لباس می‌تواند احتیاج استان را رفع کند، گفت: چنانچه مسئولان از سخن کوتاه کرده و به عمل برسند بی‌شک ثمرات بسیاری برداشت خواهد شد.
وی افزود: اگر این امر اتفاق افتد این جشنواره‌ها صرفا یک جشنواره سالیانه یا هر از گاهی نخواهد بود که مثل هر نمایشگاه دیگری برگزار شود و تمام.
کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس گفت: در جشنواره وعده‌هایی از سوی مسئولان  استانی در حمایت از طراحان و تولیدکنندگان مطرح می‌شود که اکنون می‌بایست فرازهایی از آن در جامعه رونمایی شود.
استمرار جشنواره‌های مد و لباس موجب تغییر ذائقه نسل جوان می‌شود
 «مریم بیدخام» مشاور استاندار و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین اظهار کرد: باید پوشاک ما متناسب با فرهنگ ملی و‌ دینی و برگرفته شده از نگاه به درون باشد تا با زیرساخت‌های ارزشی و‌ هویتی ما سازگار باشد.
وی با بیان اینکه استمرار جشنواره‌های مد و لباس ایرانی_ اسلامی موجب اثربخشی در جامعه خواهد شد، گفت: جوانان تنوع را دوست دارند لذا تغییر ذائقه نسل جوان به سمت اهداف متعالی با چنین جشنواره‌هایی که طرح‌هایی نو و جذاب دارد، سریع‌تر خواهد بود هر چند تغییر در نوع پوشش به یک باره میسر نمی‌شود بلکه کاری زمان بر است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین از همکاری مرکز کارآفرینی بانوان شهر اقبالیه برای تولید انبوه طرح‌های جشنواره اخیر مد و لباس خبر داد و گفت: ورود پوشاک و‌ لباس با برند خارجی ظلم بزرگی به کشور و نسل جوان است چرا که ظرفیت داخلی کشور در این حوزه بسیار است و با حمایت از آن می‌توان شاهد رشد و ‌شکوفایی هر چه بیشتر در عرصه پوشاک ملی بود.

۱۰ هزار فروشگاه کشور به نشان «ساخت ایران» مفتخر می‌شوند

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز با اعلام اینکه استان قزوین در عرصه برگزاری جشنواره‌های مد و‌ لباس ایرانی_ اسلامی گام‌های بلندی برداشته عنوان کرد: اقدامات این استان در حوزه لباس و پوشاک کم‌نظیر و قابل تقدیر است.

قبادی از هماهنگی با ۱۰ هزار فروشگاه در سال ۹۶ برای عرضه پوشاک و محصولات ایرانی خبر داد و‌ گفت: این فروشگاه‌ها به نشان «ساخت ایران» مفتخر می‌شوند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بیان اینکه طراحان لباس در راستای زدودن تفکر غربی از پوشاک کشور تلاش کنند، تاکید کرد: ایجاد استقلال در این حوزه و قطع وابستگی به غرب باید به طور جدی مورد توجه مسئولان و ‌طراحان لباس قرار بگیرد.

سخن آخر؛

با توجه به نقدهای جدی در پوشش موجود سطح جامعه، برگزاری نمایشگاه‌های لباس با توجه به معیارهای ایرانی_ اسلامی، می‌تواند قدمی برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب تولید پوشاک ایرانی-اسلامی در کشور از سوی دولت و مسئولان و حمایت حمایت جدی آنها باشد.

همچنین عمق‌بخشی فعالیت‌های طراحان و اثربخشی آن نیازمند طراحان زبده و آشنا با بازار و صنعت است از این رو باید طراحان به سمت ارتباط‌‌گیری با صنعت و واحدهای تولیدی در راستای آشنایی با نیاز روز جامعه گام بردارند.

حلقه مفقوده در برگزاری نمایشگاه‌های لباس، به تولید انبوه نرسیدن طرح‌ها و تبدیل نشدن مد و لباس به یک صنعت است لذا امیدواریم به‌زودی شاهد رونق مجدد صنعت پوشاک در کشور بوده و بازار بزرگی به نام ایران اسلامی در این حوزه شکل بگیرد.

 گزارس از رقیه ملاحسنی خبرنگار ایکنا در قزوین
captcha