چند و چون برگزاری مسابقات قرآن اوقاف در فارس/ حضور گردشگران خارجی در محل مسابقات
کد خبر: 3626880
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
ایكنا گزارش می‌دهد؛

چند و چون برگزاری مسابقات قرآن اوقاف در فارس/ حضور گردشگران خارجی در محل مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی: مرحله استانی چهلمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس طی روزهای 12 و 13 مردادماه برگزار شد. در این گزارش به نگاهی كلی به نحوه برگزاری این مسابقات داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مرحله استانی چهلمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس طی روزهای 12 و 13 مردادماه با رقابت 670 نفر از نخبگان قرآنی این استان در شیراز برگزار شد.

امسال، نخستین سال تشكیل و راه‌اندازی اداره امور قرآنی در اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس بود كه برگزاری شایسته مسابقات قرآن، محك مناسبی از عملكرد و فعالیت این اداره محسوب شد.

 رضایت متسابقان و داوران از كیفیت برگزاری مسابقات

به اذعان شركت‌كنندگان و داوران این دوره از مسابقات، مسابقات امسال با كمترین نقص و ضعفی و بلكه بدون نقص برگزار شد، به طوری كه رضایت همگان را در برداشت.

جانمایی مناسب برای استقرار داوران به طوری كه همانند مسابقات ملی، دیگر داوران در سالن مسابقات حضور نداشتند و از اتاق فرمان نظاره‌گر رقابت‌ها بودند، از جمله نقاط مثبتی بود كه تقریباً در سخنان تمام شركت‌كنندگان به گوش می‌رسید.

 برگزاری همزمان مسابقات بانوان و آقایان، كار را برای پوشش كامل خبری سخت كرده بود

گرچه برگزاری همزمان رقابت‌های بانوان و آقایان، آن هم در دو مكان مجزا از هم (یكی در اداره‌كل اوقاف و دیگری در حرم علی‌بن حمزه(ع)) مقداری كار را برای دست‌اندركاران و خبرنگاران جهت پوشش مناسب و كامل خبری مسابقات سخت كرده بود، اما برنامه‌ریزی دقیقی كه برای برگزاری این مسابقات صورت گرفته بود، نقص‌ها را به حداقل ممكن رسانده بود.

این رقابت‌ها به موقع و سر ساعت از ساعت 8 صبح روز پنج‌شنبه با حضور 12 نفر از داوران ملی و بین‌المللی آغاز شد و تا بعدازظهر روز جمعه، 13 مردادماه ادامه داشت.

450 نفر از بانوان و 220 نفر از آقایان برگزیده مرحله شهرستانی در این مرحله به رقابت پرداختند و به دلیل اینكه تعداد بانوان بیشتر از آقایان بود، لذا مسابقات آنان نیز زمان بیشتری برد به طوری كه مسابقات آقایان تا ظهر روز جمعه ادامه داشت اما مسابقات بانوان تا واپسین دقایق پرواز دو نفر از داورانی كه از اصفهان به شیراز آمده بودند، ادامه داشت.

 اشاره به نوآوری‌های مسابقات امسال

مسابقات امسال همچنین با نوآوری‌هایی همراه بود كه از جمله آن‌ می‌توان به برگزاری محفل انس با قرآن همراه با تجلیل از پیشكسوتان، نخبگان و خادمان قرآن كریم استان فارس در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اشاره كرد. البته این برنامه به‌صورت مشاركتی و همكاری اداره‌كل تبلیغات اسلامی و آستان مقدس شاهچراغ(ع) برگزار شده بود تا شمولیت كافی و لازم را برای جامعه قرآنی همراه داشته باشد.

بنا بود كه در این مراسم حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی كشورمان به تلاوت آیات وحی بپردازد كه در آخرین دقایق از پرواز خود به مقصد شیراز بازماند و سرانجام به تلاوت در مراسم اختتامیه این مسابقات كه شامگاه جمعه، 13 مردادماه در محل اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس برگزار شده بود، بسنده كرد.

 اهمیت استفاده از فرصت برپایی نمایشگاه قرآن

یكی دیگر از نوآوری‌هایی كه امسال در این مسابقات مشاهده می‌شد، برپایی نمایشگاه قرآن در محل برگزاری مسابقات بانوان بود؛ گرچه این نمایشگاه تنها در 6 غرفه برپا شده بود و بعضاً خالی از افراد بود،‌ اما نفس برپایی این نمایشگاه اقدام مناسبی است كه جا دارد در سال‌های آینده برنامه‌ریزی‌های بهتر و دقیق‌تری برای استفاده بهینه از این فرصت صورت گیرد.

از جمله مواردی كه تمام شركت‌كنندگان این مسابقات از آن ابراز خرسندی می‌كردند این بود كه اداره امور قرآنی اوقاف برای برگزاری این مسابقات به تك تك آن‌ها تماس گرفته و پیامك ارسال كرده بود و از آنان پرسیده بود كه آیا در مسابقات حضور می‌یابند یا خیر تا بتوان برنامه‌ریزی دقیقی برای استفاده مناسب از زمان مسابقات انجام داد و معطلی داوران و متسابقان به حداقل ممكن برسد.

 از صدور احكام به داوران تا اهدای هدیه عمومی به تمام متسابقان

همچنین به گفته سیدامیرعباس جلالی، سرپرست امور قرآنی اوقاف فارس، امسال برای تمام داوران و عوامل اجرایی همانند مسابقات كشوری و بین‌المللی، احكامی صادر شد، ضمن اینكه برای تمام متسابقان، عوامل اجرایی و داوران نیز كارت‌هایی شناسایی در نظر گرفته شد.

اهدای فلش 8 گیگ به عنوان هدیه عمومی به تمام متسابقان آن هم با طرح و شمایل یك قرآن كریم در سایز بسیار كوچك از دیگر نوآوری‌هایی بود كه متسابقان را به وجد آورده بود.

همچنین به گفته عوامل اجرایی این مسابقات، محل اسكان مناسبی نیز برای متسابقان و داوران در نظر گرفته شده بود؛ محل اسكان داورانی كه از تهران و سایر استان‌ها در شیراز حضور داشتند، ویلای نمازی و برای متسابقان نیز یك میهمان‌پذیر 3 ستاره در نظر گرفته شده بود.

 حضور گسترده جامعه قرآنی فارس در مسابقات

علاوه بر این‌ها امسال برنامه‌ریزی مناسبی برای حضور و استفاده جامعه قرآنی از فرصت برگزاری رقابت‌های قهرمانان قرآنی استان فراهم شده بود به طوری كه سالن‌ برگزاری مسابقات بانوان و به خصوص زمان برگزاری مراسم اختتامیه، مملو از جمعیت قرآنیان شده بود.

همچنین قرآنیان استان فارس در محفل انس با قرآن و حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) نیز حضور پررنگی داشتند كه جای بسی امیدواری برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی دارد.

 برگزاری مسابقات قرآن در جوار حرم خاندان اهل بیت(ع)؛ از نقاط مثبت مسابقات

یكی از نكاتی كه مسابقات امسال داشت و به گفته متسابقان از نقاط بسیار مثبت مسابقات محسوب می‌شود، برگزاری مسابقات آقایان در جوار حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) بود كه موجب شده بود تا معنویت فضای مسابقات قرآن دو چندان شده و عطر قرآن همراه با شمیم دل‌انگیز عشق به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دل‌ها را نوازش كند.

این مسئله موجب شده بود تا علاوه بر قرآنیان، زائرانی كه به قصد زیارت حضرت علی‌بن حمزه(ع) حضور یافته بودند، بتوانند از فیض استماع تلاوت آیات وحی استفاده كنند.

 حضور گردشگران خارجی در محل برگزاری مسابقات قرآن

حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع)، یكی از قطب‌های گردشگری گردشگران خارجی است كه روزانه چندین گروه از این حرم مطهر بازدید می‌كنند و در روز برگزاری مسابقات قرآن نیز قریب 4 گروه گردشگر خارجی از این مكان بازدید كردند و به كمك محسن فصیحیانی، یكی از قاریان برجسته استان فارس كه مسلط به زبان انگلیسی بود، توضیحاتی برای گردشگران مشتاقی كه برای مشاهده این مسابقات در حرم مطهر حضور یافته بودند ارائه می‌شد.

به گفته فصیحیانی، گردشگران خارجی برای مشاهده و شنیدن چند و چون برگزاری این مسابقات بسیار مشتاق بودند و علاقه بسیاری را نسبت به مشاهده این رقابت‌ها از خود نشان می‌دادند.

 برگزاری مراسم اختتامیه برای نخستین بار در مرحله استانی

یكی دیگر از نقاط قوت مسابقات امسال برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام نتایج فوری و به موقع مسابقات قرآن بود كه نقطه عطفی در تاریخ برگزاری مسابقات مرحله استانی سازمان اوقاف محسوب می‌شود.

البته به گفته داوران، قاریان و مرتلان ما نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چندانی نداشتند، اما در این مسابقات هم از زبان داوران و هم از قول حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، مدیر مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه كشور، خبرهای خوشی در زمینه حفظ قرآن در استان فارس به گوش رسید و آن اینكه این استان با زحمات فراوان مؤسسات بزرگ قرآنی نظیر بیت‌الاحزان و همچنین حافظان قرآن كریم، تبدیل به قطب حفظ قرآن كریم كشور شده است.

امید است همچنان كه برگزاری مسابقات امسال نقطه عطفی در تاریخ فعالیت‌های قرآنی فارس محسوب می‌شود،‌ این روند از برگزاری مسابقات ادامه داشته و شاهد تقویت نقاط قوت فعالیت‌های قرآنی اوقاف و همچنین ارتقای سطح متسابقان در تمام عرصه‌ها باشیم.

 

captcha