لزوم توجه جهاددانشگاهی به پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی
کد خبر: 3627179
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

لزوم توجه جهاددانشگاهی به پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر توجه بیشتر جهاددانشگاهی به پژوهش‌ در علوم انسانی و اسلامی، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایسنا نوشت: حجت الاسلام دکتر مهدی ابراهیمی، اظهار کرد: ضروری بوده که این نهاد نگاهی عمیق تر و جدی تر به پژوهش در اندیشه‌های دینی، علوم انسانی و اسلامی نسبت در آینده داشته باشد و اقدامات شاخص تری را در این زمینه انجام دهد.

«جهاد» فعالیت معنوی بدون چشم داشت مادی است

وی با بیان اینکه واژه جهاددانشگاهی، رساترین تعریفی است که می‌توان به این نهاد نسبت داد، اظهار کرد: واژه "جهاد" از یک دیدگاه ارزشی، اسلامی و انقلابی برمی‌خیزد و یکی از دستاوردهای انقلاب این بود که این واژه ارزشی را به سمت فعالیت‌های اجتماعی سوق داده است. بنابراین جهاد را می‌توان نوعی فعالیت ارزشی برگرفته از فعالیت معنوی بدون چشم داشت مادی دانست.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: جهاد سازندگی و دانشگاهی برای کسانی که از خاطرات اوایل انقلاب به یاد دارند، در چارچوبی خاص مطرح شد؛ اما واژه "جهاد دانشگاهی" به این معنا است که یک فعالیت ارزشمند به صورت آکادمیک مطرح شود و از نظم و محتوای علمی برخوردار باشد .

حجت الاسلام ابراهیمی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی به نوعی نماینده فعالیت های عملی و ارزشی با یک نگاه اندیشمندانه و روشنفکرانه است که می خواهد اینگونه فعالیت ها را با این دو عنصر درهم بیامیزد.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های جهاددانشگاهی شامل  فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است؛ بنابراین کارنامه جهاد در اینگونه فعالیت‌ها به لحاظ کیفی بسیار درخشان بوده و با اقدامات شاخص دانشگاهی نیز قابل رقابت است. همچنین یکی از ویژگی‌های مهم جهاد دانشگاهی این است که فعالیت‌های فرهنگی و هنری را با دیدگاه عمیق و ارزشی در جامعه مورد ارزیابی قرار می دهد تا نگاه سطحی نسبت به آن‌ها را از بین ببرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه یکی از دغدغه های جهاددانشگاهی این است که به معرفی واژگان و مفهوم نهاد مذهبی بپردازد، تصریح کرد: این مفاهیم و فعالیت‌های مذهبی در کارنامه جهاددانشگاهی در القای تفکر روشنفکری، نقش کلیدی را ایفا می کند.

وی ادامه داد: در فعالیت‌های فرهنگی دینی قبل از انقلاب از نمادهایی مانند حسینیه ها استفاده می‌شد که جهاددانشگاهی در آن فضای محدود، روشنفکری دینی انجام می‌داد و از آن پس این نهاد وارث آن اندیشه شد و توانست در سال‌های پس از انقلاب رسالت اندیشه‌ورزی  خود را  چه در فعالیت‌های عام فرهنگی و مذهبی توسعه دهد و نگاه خود را از دیدگاه‌های سطحی کنار بزند. به عنوان مثال جشنواره های قرآنی که جهاددانشگاهی در حوزه دانشگاهی برگزار می‌کرد، نسبت به جشنواره‌هایی که حوزه‌های فرهنگی برگزار می‌شد، از درجات بالایی برخوردار بود که این  نشان می‌دهد که کارنامه درخشانی از این نهاد باقی مانده است.

حجت الاسلام ابراهیمی یادآور شد: جهاددانشگاهی همچنین در حوزه پژوهش به ویژه سلول‌های بنیادی و حوزه انتشارات عملکرد درخشانی داشته است.

وی با تاکید براینکه روحیه جهادی نسل قدیم جهاددانشگاهی به عنوان یک نقطه قوت، الگویی برای سایر ارگان‌های کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: نسل قدیم در جهاددانشگاهی باید به دنبال تقویت و انتقال این روحیه به نیروی انسانی جدید خود نیز باشند تا چنین روحیه‌ای در آینده این نهاد استمرار یابد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی همواره برای اقدامات خود دارای اصول و مبنای مشخصی بوده است، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی باید احتیاط کند تا نظیر برخی نهادهای کشور، دچار روزمرگی نشود زیرا در این صورت  ضرورت وجودی خود را از دست خواهد داد.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی به دلیل پیشینه تاریخی خود در همه زمینه‌ها، توانایی فعالیت در تمام حوزه های کشور را دارد، گفت: کمتر زمینه ای است که جهاددانشگاهی در آن پتانسیلی نداشته باشد، اما به دلیل اینکه کشور دچار سیاست‌زدگی شده است، همه فعالیت‌ها  تحت شعاع  سیاست قرار می‌گیرند که این مسئله  جهاد را  نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ بنابراین لازم است که مسئولان نیز به این مهم اهتمام جدی داشته باشند تا به دنبال آن احیاگری و نوآوری را برای این نهاد به ارمغان آورند.

جهاددانشگاهی توانایی فعالیت در تمام حوزه‌های کشور را دارد

وی با تاکید براینکه جهاددانشگاهی باید در روابط خود به صورت نظام مند عمل کند یعنی به نوعی توانمندی خود را در ارتباط با دولت ها بیان کند، عنوان کرد: ارتباط جهاددانشگاهی با مسئولین شهری و خصوصا در دولت دوازدهم باید به صورت نظامند باشد.
 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: جهاددانشگاهی بایستی مرجع تصمیم گیری در همه زمینه‌ها باشد، به عنوان مثال جای اینکه شهرداری خود فعالیت فرهنگی انجام دهد، بخشی ازاینگونه فعالیت‌ها را به این نهاد بسپارد و شاید بسیاری از آسیب های اجتماعی که در حال حاضر مطرح است کاهش یابد. همچنین با توجه به اینکه یکی از چالش های اساسی شهر مشهد، بخش موسیقی و کنسرت است، جهاددانشگاهی در این زمینه از تجربه بالایی برخوردار است و می‌تواند مرجع داوری در موسیقی و برگزاری کنسرت‌ها باشد.

حجت الاسلام ابراهیمی خاطرنشان کرد: اگر نهادی مانند جهاددانشگاهی به دلیل اینکه کارشناسان و متخصصان باتجربه ای برخوردار است، با مسولان فرهنگی و استانی در ارتباط باشد و مرجع  داوری قرار گیرد، قطعا می‌تواند بسیار موثر عمل کند و فضای ملتهب جامعه  را التیام بخشد.

captcha