برگزاری اردوی علمی استعدادهای برتر حوزه علمیه در مشهد
کد خبر: 3627185
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶

برگزاری اردوی علمی استعدادهای برتر حوزه علمیه در مشهد

گروه معارف: اردوی علمی استعدادهای برتر حوزه علمیه در راستای تدوین رساله‌های علمی از 14 مردادماه در مشهد آغاز به کار کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اردوی علمی استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، از روز گذشته، 14 مردادماه در مجتمع آفتاب مشهد آغاز به کار کرد.
بر اساس این گزارش، افتتاحیه این اردو با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین علی عماد، رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر، حجت‌الاسلام و المسلمین افتخاری، مسئول مدارج علمی و آیت‌الله غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه برگزار شد.
در این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عماد، رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر در خصوص ضرورت نگاه راهبردی به جامعه نخبگانی اظهار کرد: نگاه به مسائل راهبردی در سنت گذشته خودمان موجود است و بر ضرورت نگاه به مسائل راهبردی در روایات نیز بدان اشاره شده است.
وی بیان کرد: اگر طیف استعداد برتر برای آینده خودشان و برای مسئولیتی که بر عهده آنهاست با یک هم رأی شوند و بتوانند به نقشه روشنی برسند، «سند جامعه نخبگانی حوزه‌های علمیه» و افق‌های آینده را ترسیم کنند، در این صورت می‌توانیم اثرگذارتر باشیم. 
رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر افزود: بر این اساس طلبه می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی باشند و کار دقیق و مبتنی بر اصول را به انجام برساند.
عماد ادامه داد: این طرح را می توان از جمله طرح های عظیم مدیریت و ساماندهی پژوهش های علمی طلاب خواهد بود، که در سه گروه اصلی و هشت زیر گروه همزمان انجام می‌شود. همچنین راهنمایی و مدیریت  حداقل 90 رساله علمی به فضل الهی و در پرتو عنایات حضرت ولی عصر در یک فرآیند تقریبا 18 ماهه به سرانجام خواهد رسید.
در این نشست «نقد کتاب معارف و عقاید 1» تدوین شده مرکز تدوین کتب درسی حوزه‌های علمیه توسط مؤلف محترم کتاب جناب حجت‌الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی و با نقد حجج اسلام و المسلمین آقایان رضا نژاد و موفق و دبیر علمی حجت الاسلام و المسلمین زارعی در دو نوبت برگزار شد.
برگزاری نشست تعمیق ایمان توسط حجج اسلام و المسلمین سبحانی و آذربایجانی و نشست بازخوانی نقاط تحول علوم اسلامی توسط حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از دیگر برنامه‌های علمی این اردو است. 
در ادامه این نشست آیت الله محمد غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در خصوص رسیدگی به رساله‌های علمی استعدادهای برتر اظهار کرد: اداره مدارج علمی، رسیدگی به رساله‌های علمی استعدادهای برتر را در اولویت قرار دهد.
وی با تأکید بر به‌کارگیری واژگان نخبه و استعداد برتر افزود: باید ملاحظات دقیقی در به کار بردن واژگان نخبه و استعدادهای برتر صورت پذیرد، زیرا واقعیت آن است که ما در جمع استعدادهای برتر حوزه هستیم نه نخبگان حوزه و در واقع نخبه کسی است که در علمی تأثیری گذاشته و فضا را برای تحول علم خاصی فراهم کرده باشد.
وی ادامه داد: این ضرورت حس می‌شود که اداره مدارج علمی اولویت را به استعدادهای برتر حوزه بدهد و از سوی دیگر طلاب نیز موضوعاتی را انتخاب کنند که حداقل دو سال بر روی آن تمرکز کرده باشند، توجه داشته باشید که موضوع شما باید جزئی باشد و شما گسترده اش کنید، باید کتاب های متعددی را در این زمینه مطالعه کنید. استاد راهنما و مشاور نقش تبعی و ثانوی خواهند داشت.
captcha