دوره ارتقاء شعر آیینی است/شعر ولایی به بالندگی رسید
کد خبر: 3627718
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
محمدعلی مجاهدی:

دوره ارتقاء شعر آیینی است/شعر ولایی به بالندگی رسید

گروه ادب: دبیر علمی کنگره «آخرین حرم» در نشست خبری عنوان کرد: طی ده سال گذشته دوره ارتقاء شعر آئینی را از سر گذراندیم می‌توان این دهه را دهه اوج شعر ولایی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آئینی و دبیر علمی کنگره آخرین حرم در نشست خبری این کنگره که امروز 16 مرداد ماه، برگزار شد با تسلیت درگذشت غلامرضا شکوهی، اظهار کرد: درگذشت شکوهی لطمه‌ای به شعر آئینی بود و جای این شاعر به این زودی پر نمی‌شود مگر اینکه شعرای جوان در مسیر امثال شکوهی تلاش کنند. شکوهی چهره‌ای نام آشنا و از مفاخر شعر آئینی بود و اگر آثار وی را ورق بزنیم می‌بینیم بهترین آثارش سبقه ولائی و آئینی دارد. بنابراین اگر از او به عنوان شاعر آئینی نام می‌بریم اقدامی درستی است.

وی در ادامه سخنانش گفت: شعر آئینی فقط متن و منقبت ائمه معصومین(ع) نیست قلمروی این شعر از توحید مبنای حکمی، پند، نصیحت، اعتراض به شرایط نامطلوب در جامعه اسلامی و حاکمیت کسانی که در تمام برنامه‌های کاری خود شیعه ستیزی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند تشکیل می‌شود. شعر آئینی در ده سال گذشته به بالندگی رسید و می‌توان این دوره را دوره اوج شعر ولایی دانست.

مجاهدی درباره شعر بقیع اظهار کرد: تا حدود صد سال پیش در مکان فعلی قبرستان بقیع بقعه‌های وجود داشت که مزار ائمه اطهار در آنجا بود تا زمانی که استعمارگران انگلیسی با تقویت یک گروه قبیله‌ای جاهلی و شناسایی برخی چهره‌های مطرح در اهل تسنن مانند ابن تیمیه سعی کردند نظرات جدیدی را که پیش از این فتواهای نظیر آن وجود نداشت همانند اینکه ساخت بقعه بر مزار ائمه بدعت و حرام است و باید تخریب شود اقدام به خراب کردن بقاع ائمه بقیع کردند.

وی با بیان اینکه با شکل گیری این تشکل آنان توانستند دیدگاه‌های مذهبی که فرهنگ شیعی را هدف گرفته بود مورد هجمه قرار بدهند گنبد ائمه بقیع در نخستین حمله وهابیون از بین رفت و هر کس در خزانه این امکان متبرکه بود به غارت رفت. دولت عثمانی پس از برای تسلط مدینه لشکر فرستاد و آنان را از دست وهابیان بیرون آورد پس از آن به نوسازی امکان شریف پرداخت.این موضوع را نوه فتحعلی شاه با چشم پر دیده و در سفرنامه آورده است که در سال 1297 هجری قمری بارگاه ائمه را زیارت کرده است در سال 1344 و در ماه شوال این بقاع مجددا تخریب شد.

پدر شعر آئینی با اشاره به اینکه این حرکت آل سعود خشم بسیاری از مسلمانان شیعه و سنی را برانگیخت اظهار کرد: وهابیت کارنامه‌ سیاهی دارد پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جهت گیری ایران دربرابر استکبار جهانی سعودی‌ها که احساس اضمحال استکبار جهانی بیش از پیش دل بستند.

مجاهدی گفت: در ادبیات ما پیشینه‌ای مکتوب شعر ولائی وجود دارد شعر ولائی قطعه‌ای از پازل شعر آئینی است شعر علوی، فاطمی، عاشورا، رضوی، مهدوی،بقیع ....در همین جهت‌اند. دقیقی طوسی از حضرت زهرا(س) به عنوان نماد مظلومیت یاد می‌کند و از فدک به عنوان نماد غصب یاد می‌کند در این کنگره سعی می‌کنیم کلید واژه‌های مهدوی را که برگرفته از کلید واژه فرهنگ عاشورا در لباس عینی درآوریم. در سرلوحه برنامه یک شعار شیعی متعهد در این مقطع تاریخی باید اعتراض جایی داشته باشد که زیر مجموعه شعر رهایی است. اعتراض به حاکمیت شرایط غیر بشری در جوامع اسلامی که حق مسلم هر شاعر مسلمان است باید وجود داشته باشد.نمی‌توان بر فجایع اطراف خود چشم ببندیم.

وی با اشاره به اینکه وظیفه شاعر آئینی ایجاب می‌کند که برای در هم شکستن وهابیت از هنر شعر خود استفاده کند؛ افزود: باید تندیس غیر بشری را در هم بکوبیم و خوراک لازم برای جامعه بشری که هم اکنون بیدار شده است را در اختیار گذاریم. وظیفه شاعر رو دررو شدن با چهره‌های استعمارگر وهابیت است تا در افشای وقایع آنها بکوشیم.

مجاهدی با اشاره به اینکه شعر بقیع 1100 پیشینه مکتوب در قلمرو زبان فارسی دارد گفت: در این حوزه می‌توان نقش خودکامگان اموی و عباسی را که در شهادت چهره‌های معصوم و ارائه ترفند برای تخریب ذهن جامعه فعالیت داشته‌اند را هویدا کرد. از شعرا درخواست می‌کنم خلق آثار اثر گذار و فاخر اقدام کنند. پرداختن به زندگی ائمه بقیع و بعد انسانی و صفات جلالی که آنها از جمله موضوعاتی است که شعرا می‌توانند به آن بپردازند.باید اشعاری بسرایم که جای خالی آنها هنوز پر نشده است.

captcha