همزمانی اختتامیه کنگره بقیع با شهادت امام مجتبی(ع)
کد خبر: 3627780
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷

همزمانی اختتامیه کنگره بقیع با شهادت امام مجتبی(ع)

گروه ادب: در نشست خبری کنگره شعر بقیع از برپایی اختتامیه این رویداد همزمان با شهادت امام حسن مجتبی(ع) خبر داده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری کنگره سراسری شعر بقیع با عنوان «آخرین حرم» با حضور استاد محمدعلی مجاهدی،‌ دبیر علمی کنگره و محمود حبیبی‌کسبی، هادی جانفدا و رضا بیات به عنوان اعضای هیئت علمی برگزار شد.

جانفدا با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت غلامرضا شکوهی، عنوان کرد: این طرح طی خردادماه برای گردآوری اشعار درباره بقیع و ائمه مدفون در بقیع در انجمن میراث اسلامی مطرح شد. در ادامه بررسی‌ها، به طرح برگزاری کنگره شعر رسیدیم و اینکه در این کنگره به تخریب قبول ائمه بقیع و لزوم احیای قبرستان بقیع و حرم مطهر چهار امام معصوم(ع) پرداخته شود.

وی اظهار کرد: کنگره شعر بقیع یک مسابقه نیست که در آن صرفاً به برگزیدگان جایزه داده شود، بلکه ایجاد توجه به موضوع بقیع، احیای حرم ائمه معصوم و نقد تفکر سلفی و پدیده سلفی‌گری و داعش است که تخریب مقدسات را در دستور کار خود دارند.

جانفدا درباره بخش‌های این کنگره گفت: این کنگره یک بخش اصلی دارد که مربوط به ائمه بقیع،‌ مدایح و مراثی، زیارت ائمه و توسل به آنان که موضوع مهمی است و‌ ممنوعیت زیارت قبول ائمه در بقیع است که امروزه طرح می‌شود.

وی افزود: بخش ویژه این کنگره درباره حرم مطهر ائمه بقیع و‌ تخریب حرم بقیع و احیای آن،‌ همچنین تفکر سلفی و تخریب مقدسات اسلامی است. ارسال آثار در هر قالبی میسر است و علاقه مندان تا هفتم شهریورماه مصادف با سالروز امام محمدباقر(ع) فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند.

محمود حبیبی کسبی نیز عنوان کرد: اهمیت ماجرای بقیع و بازسازی حرم ائمه سبب شد که چهار سازمان فعال در عرصه هنر و ادبیات دست به دست هم دهند و به برپایی کنگره بقیع بپردازند. مجمع شاعران اهل بیت(ع)،‌ حوزه هنری، موسسه فرهنگی سلیس و انجمن میراث اسلامی،‌ نهادهای برگزار کننده کنگره اند.

وی با اشاره به اینکه محدودیتی در ارسال آثار وجود ندارد،‌ گفت: به دوستان شاعر می‌گویم که سعی کنند به معارف و فضائل ائمه اطهار(ع) بپردازند. همچنین از بسنده کردن به معیارهای رایج در اشعار جشنواره فاصله بگیرند.

حبیبی کسبی برپایی این کنگره را تلاش نهادهای برگزار کننده برای فعال کردن بازوی هنری و ادبی کشورمان در احیای بقاع متبرکه برشمرد و اظهار کرد: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم،‌ معظم‌له بر این موضوع تاکید داشتند که بر جاهلیت مدرن و تفکر سلفی سعودی‌ها به عنوان جاهلیت قبیله‌ای و ترامپ به عنوان جاهلیت مدرن بپردازیم. این کنگره با موضوعات یاد شده همخوانی دارد و شاعران می‌توانند به آنها گریز بزنند.

وی همچنین گفت: در کتاب این کنگره نیز دست‌کم 40 تا 50 اثر را منتشر می‌کنیم که در اختتامیه رونمایی می‌شود. اختتامیه این کنگره همزمان با شهادت امام مجتبی(ع) در پایان ماه صفر برگزار می‌شود.

captcha