تحلیلی بر خبرهای قرآنی و معارفی منتشر شده در خبرگزاری‌ها
کد خبر: 3627884
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷

تحلیلی بر خبرهای قرآنی و معارفی منتشر شده در خبرگزاری‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: در بین خبرهای منتشر شده در صفحه‌های قرآنی تعدادی از خبرگزاری‌ها در روز 16 مردادماه شاهد انتشار خبرهایی بودیم که تعداد نسبتاً زیادی از آنها خبرهای ارسال شده توسط روابط عمومی‌ها بوده است، همچنین در خبرهای این روز و حتی روز گذشته هیچ موردی درباره نظرات قاریان قرآن حول تلاوت مراسم تحلیف مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، روز 16 مردادماه 96 صفحه قرآنی اغلب خبرگزاری‌های کشور به انعکاس مرحله استانی مسابقات قرآن استان تهران اختصاص یافت. ایسنا، مهر، ‌شبستان، تسنیم و فارس هر کدام یک خبر از تعداد خبرهای خود را به مسابقات قرآن استان تهران اختصاص دادند. در این بین خبرگزاری‌های ایسنا، مهر و شبستان، خبر مربوط به افتتاح این مسابقات را منتشر کردند و خبرگزاری‌ فارس در این روز تنها به انتشار اسامی قاریان شرکت‌کننده در این مسابقات پرداخت. تسنیم نیز خبری در مورد داورانی که تلاوت این قاریان را قضاوت می‌کنند منتشر کرده است.
در ادامه نگاهی به مهم‌ترین خبرهای منتشر شده در خبرگزاری‌های مطرح کشور انداخته‌ایم.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)
ایرنا روز دوشنبه 16 مردادماه، هشت خبر را در صفحه معارف خود منتشر کرده است، که از این بین تنها یک خبر قرآنی صرف بوده و آن هم خبر تجلیل از خبرنگاران قرآنی توسط معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است که با تیتری از صحبت‌های معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد به روی خروجی رفته است.
دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مفتی اعظم جمهوری آذربایجان، صحبت‌های رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات در دیدار با مفتی اعظم جمهوری آذربایجان، تجمع عظیم «مهدی(عج) یک حقیقت زنده»، کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله مهدوی کنی و ... از جمله خبرهای منتشر شده در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در کنار خبر تجلیل از خبرنگاران قرآنی است.
خبرگزاری فارس
این خبرگزاری در روز 16 مردادماه شش خبر بر روی خروجی خود قرار داده است که عبارت از مصاحبه با یکی از حافظان و مدرسان قرآن کریم، جشنواره قرآنی‌ آیات(دو خبر)، مسابقات قرآن استان تهران و دو فایل صوتی ترتیل و تلاوت قرآن کریم از دو استاد برجسته قرآنی کشور بوده است.
نکته قابل توجه در مورد خبرهای خبرگزاری فارس این است که مصاحبه این خبرگزاری با «سیدمهدی سیف» با موضوع حفظ قرآن کریم – سوژ‌ه‌ای که چند روزی می‌شود آن را دنبال می‌کند – راه‌یابی این مصاحبه به صفحه اول خبرگزاری و قرار گرفتن در جایگاه دومین خبر صفحه بود، هر چند زمان بسیار محدودی این کار صورت گرفت اما این جزء‌ معدود دفعاتی بود که خبری قرآنی به صفحه اصلی خبرگزاری فارس راه می‌یابد.
خبرگزاری تسنیم 
این خبرگزاری امروز و تا ساعت 16 هفت خبر قرآنی را در صفحه قرآن و عترت خود منتشر کرد. یادآوری اقامه نماز برای ماه‌گرفتگی شب 16 مردادماه، پیوستن یک قاری ممتاز به مجموعه قاریان یکی از موسسات قرآن و صوت نخستین تلاوت وی، بارگذاری سه تلاوت در قالب خبر محفل انس با قرآن حرم حضرت عبدالعظیم(ع)،‌ سخنان حجت الاسلام محمدی گلپایگانی در مراسم معارفه تولیت جدید حوزه مروی،‌ مسابقات قرآن استان تهران، روایتی از امام صادق(ع) و مصاحبه با یکی از کارشناسان فرهنگی در مورد کارکرد رسانه‌ها از جمله خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری بود.
نکته قابل توجه در خبرهای این روز خبرگزاری تسنیم پرداختن به روز خبرنگار در قالب مصاحبه با یک کارشناس فرهنگی بوده است تا به این ترتیب تنها خبرگزاری باشد که صفحه قرآن و عترت در به این مبحث پرداخته باشد.
نکته دیگر در مورد خبرهای این روز، رویکرد عترتی خبرها و نیز تعداد زیاد تلاوت‌های بارگذاری شده به نسبت تعداد کل خبرها بوده است.
خبرگزاری شبستان 
آغاز مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در مشهد مقدس، تجلیل از خبرنگاران قرآنی به همت معاونت قرآنی وزارت ارشاد و البته مسابقات قرآن استان تهران، همه خبرهای منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری شبستان است. این خبرگزاری در روز 16 مردادماه تنها سه خبر منتشر کرده است که البته یک خبر از آنها مربوط به رویدادی که یک روز قبل و در مشهد مقدس کلید خورده، بوده است.
خبری که این خبرگزاری منتشر کرده و دو خبرگزاری عنوان شده در بالا به آن نپرداخته است،‌ بحث تجلیل از خبرنگاران قرآنی به همت معاونت قرآنی وزارت ارشاد است. همچنین اینکه دو خبر از سه خبر منتشر شده در این خبرگزاری مربوط به مسابقات قرآن است نیز در نوع خود جالب است.
خبرگزاری مهر 
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز، شش خبر منتشر کرده است که از بین آن چهار خبر دریافتی است. تجلیل از خبرنگاران قرآنی،‌ دو خبر از راه‌اندازی مدرسه قرآنی امام سجاد(ع) در شهر قم،‌ خبری از جشنواره قرآنی آیات، مسابقات قرآن استان تهران و خبری از یکی از موسسات قرآنی کشور تمام خبرهای قرآنی منتشر شده توسط خبرگزاری مهر بوده است.
این خبرگزاری از معدود خبرگزاری‌هایی در این روز بوده است که یکی از خبرهای خود را به موسسات قرآنی اختصاص داده است. همچنین صفحه قرآن و متون دینی این خبرگزاری تنها رسانه‌ای بوده است که در بین رسانه‌های مورد تحقیق قرار گرفته، و به بحث راه اندازی مدرسه قرآنی در شهر قم پرداخته است. 
خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
ایسنا روز 16 مردادماه سه خبر بر روی خروجی خود قرار داده است. آغاز مسابقات قرآن استان تهران، مراسم معارفه تولیت مدرسه علمیه مروی و یادداشتی از حجت‌الاسلام قرائتی در مورد فضای مجازی تمام خبرهای قرار گرفته بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه ایسناست.
به نظر می‌رسد هر سه خبر منتشر شده در خبرگزاری دانشجویان ایران – تا ساعت 16 روز 16 مردادماه – خبرهای دریافتی باشد، خبرهایی که خبرنگار کمترین زحمت برای انتشار آن متحمل می‌شود.
باشگاه خبرنگاران جوان
این خبرگزاری طی روز 16 مردادماه پنج خبر بر روی خروجی خود قرار داده است. گفت‌وگو با یکی از کارشناسان مذهبی با عنوان «رفعت در عالم با دعای او اتفاق می‌افتد»، ‌چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن استان تهران، زندگی‌نامه شهید حسینی نایینی،‌ پاسخ به سوالات شرعی در مورد احکام ماه‌گرفتگی و حدیثی از امام موسی کاظم(ع) در مورد نشانه‌های الهی از جمله خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری است.
این خبرگزاری دو خبر از مجموع خبرهای خود را به بحث ماه‌گرفتگی که شب 16 مردادماه اتفاق می‌افتد اختصاص داده است. همچنین اولین خبر صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری ساعت 4:30 بامداد و آخرین آن نیز ساعت 15:30 منتشر شده است.
نکته جالب ماجرا این است که در این روز هیچ کدام از رسانه‌های مجازی به حاشیه‌های ایجاد شده حول تلاوت مراسم تحلیف ریاست جمهوری، واکنشی نشان نداده و هیچ خبری طی این روز منتشر نشد، هرچند این بحث طی روزهای بعد از مراسم تحلیف باعث ایجاد طوفان‌ کامنت‌ها در فضای مجازی شده بود اما رسانه‌های مجازی اقبال کمی نسبت به آن نشان دادند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۱۰:۴۳
0
0
سلام احمدی هستم
فارس روز گذشته ۸ خبر داشته
خبر مسابقات قرآن تهران روز ۱۵ مرداد منتشر شده
اسامی قاریان شرکت کننده در مسابقات تهران در گزارشی مهم با عنوان مسابقات قرآن سدی برسر راه قاریان منتشر شده که گویا چشم شما ندیده
موضوع عدم انتشار خبر تجلیل از خبرنگاران در معاونت قرآن و عترت به دلیل عدم دعوت از ما بوده و خود خبر رو هم معاونت برای ما نفرستاده البته خدارو شاکرم که عملکرد ما طوری بوده که یکی ضعیف ترین نهادهای قرآنی به لحاظ عملکرد ما رو بایکوت کرده

موضوعات دیگری هم هست که بگذریم

این نوع تنظیم خبر بار حقوقی داره بهتره روشتونو اصلاح کنید

درصورت امکان پاسخ منو بدید

یاعلی
captcha