به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) رهبر معظم انقلاب در
سخنرانی مراسم تنفیذ سه جهتگیری و اولویت اصلی و کلان را برای دولت دوازدهم ترسیم کردند که دو مورد آن مربوط به حوزه سیاست خارجی بود؛ «تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملتها و دولتها»، و «ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابل سلطه طلبان».
از این منظر دستگاه دیپلماسی در دولت دوازدهم وظیفه سنگینی برعهده دارد و به نظر میرسد وزارت امور خارجه برای پیشبرد این جهتگیریهای کلان برای افزایش منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور نیازمند تغییر و تحولات ساختاری به ویژه در حوزه دیپلماسی اقتصادی باشد.
ضرورت تغییر و تحول در ساختار، جهتگیری و نیروی انسانی وزارت خارجه صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفتوگو با
ایکنا، درباره لزوم یا عدم لزوم تغییر و تحول دستگاه دیپلماسی در دولت دوازدهم با توجه به اولویتهای در نظر گرفته شده برای دولت از سوی رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ بر تعامل گسترده با جهان از یکسو ایستادگی فعالانه با سلطهگران از سوی دیگر، قاعدتا باید در ساختارها، جهتگیریها و انتخاب نیروهای کارآمد برای عملیاتی کردن این اهداف در حوزه سیاست خارجی تغییر و تحولاتی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر تعامل با کشورهای جهان شامل تعاملات و تبادلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و اجتماعی است. یکی از نقاط ضعفی که کشور از آن رنج برده و میبرد مسائل اقتصادی و معیشتی است و لذا نیاز است در ساختار اقتصادی وزارت خارجه تشکیلاتی را تعبیه کرد که بتواند تعاملات گسترده را به سمت تامین منافع اقتصادی کشور به پیش ببرد.
موفقیتهای دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم مرهون توان شخص وزیر بودزنگنه اظهار کرد: در بعد جهتگیری، طبعا علاوه بر اهتمام به روابط سیاسی، باید اهتمام بیشتری نسبت به تنظیم سیاستها و روابط اقتصادی صورت بگیرد. در بخش نیروی انسانی دستگاه دیپلماسی نیز باید گفت خیلی از موفقیتهای دوره گذشته ناشی از تلاش و توان شخص وزیر بود و از سایر بخشها و معاونتهای دستگاه دیپلماسی کمتر فعالیت چشمگیری ملاحظه گردید، بنابراین نیاز است وزیر پیشنهای در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس، یک بازنگری در معاونتها، مدیر کلها و سفرا انجام دهد و یک تحول جدی ناظر بر افزایش کارآمدی، داشتن چشمانداز روشن، قدرت تحرک و قدرت ابتکار در دستگاه دیپلماسی صورت بگیرد.
وی یادآور شد: این موارد شاخصهایی است که میبایست در بخش نیروی انسانی وزارت امور خارجه چه در سطح صف (نمایندگیها، سفارتخانهها و کنسولگریها) و چه در سطح ستاد( مرکز) اعمال شود که بتواند این اهداف عظیم را که معادل کل فعالیتهای دولت در خارج از کشور است پیش برده و به اجرا برساند.
لزوم ارائه تحلیل روشن از سازوکار ایستادگی در مقابله با زیادهخواهیهای آمریکا زنگنه درباره نسبت میان تعامل با جهان و ایستادگی در مقابل مستکبرین به ویژه در راستای مقابله با ایرانهراسی دوران ترامپ گفت: در بحث ایستادگی در برابر زیادهخواهیها و گستاخیهای آمریکا و رژیم صهیونیستی باید تحلیل روشن و درستی از این موضوع انجام پذیرد و حتی لازم است وارد جزئیات بیشتری در این زمینه شد.
وی عنوان کرد: در این راستا باید توجه کرد که معادلات بینالمللی به کدام سمت حرکت میکند، جایگاه آمریکا در منطقه به کدام جهت سیر میکند و کشورهای غربی و شرقی نسبت به رویکردهای آمریکا در دوره ترامپ چگونه عمل میکنند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه لازم است شناخت بیشتری از جامعه آمریکا و فعل و انفعالات داخل آمریکا شکل بگیرد، ابراز کرد: همچنین ضروری است به شکلی دقیقتر سیاستها و اقدامات رژیم صهیونیستی شناخته شود و مورد تجریه و تحلیل قرار بگیرد تا هم بتوان در مقابل سیاستها و اقدامات آنها پیشگیرانه عمل کرد و هم در صورت تحقق یکی از سیاستها و اقدامات ضد ایرانی آنها بتوان مقابله متناسب با آن را تعریف و به اجرا گذاشت.
ضعف مشهود در نحوه مقابله با اقدامات سیاسی و قانونگذاری آمریکا علیه ایران زنگنه تصریح کرد: یکی از ضعفهای مشهود این است که کشور در برابر اقدامات سیاسی و قانونگذاریهایی که در آمریکا اتفاق میافتد نتوانسته سازوکاری تعریف کرده و طراحیهای لازم را صورت دهد و اگر هم صورت گرفته باشد ضعیف و نارساست. در بخش حقوقی و قانونی اقدامات متقابل متعدد و متنوعی امکانپذیر است که میتواند خیلی از اقدامات امریکا و حتی رژیم صهیونیستی را دچار شکست کند و به عقب براند.
زنگنه عنوان کرد: این مسئله طراحی، فکر و استفاده از نیروهای متخصص و آگاه میخواهد که اگر شاید «یک میلیونیوم» هزینههای دیگر در این حوزه هزینه شود و از نیروهای حقوقدان و قانونشناس جهانی هم استفاده گردد میتوان اقدامات آمریکا و اسرائیل علیه ایران را دچار مشکل کرد و ایستادگی با صلابت در مقابل آمریکا را معنای واقعی بخشید.