همکاری مشترک دانشگا‌ه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد در حوزه گیاهان دارویی
کد خبر: 3629515
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹

همکاری مشترک دانشگا‌ه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد در حوزه گیاهان دارویی

در راستای گسترش تحقیقات در زمینه گیاهان دارویی، همکاری مشترک میان پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گسترش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایسنا نوشت: به منظور بررسی امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود در دو دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه گیاهان دارویی و دستیابی به راهکارهای هم‌افزایی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین این دو دانشگاه، نشستی با حضور رییس و اساتید دانشکده طبّ سنتی و مکمّل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در پژوهشکده علوم گیاهی برگزار شد.
استفاده از پتانسیل‌های عظیم موجود در هرباریوم، بهره‌گیری از پروژه‌ها و تحقیقات ارزشمند صورت‌گرفته در زمینه گیاهان دارویی در دانشگاه فردوسی مشهد و نیز اعلام آمادگی پژوهشکده علوم گیاهی به‌عنوان یک نقطه ارتباطی مؤثر با دانشکده طبّ سنتی و مکمّل و دانشگاه علوم پزشکی، از سایر موارد مطرح‌شده در این نشست بود.
دکتر جلیل توکل افشاری، رییس دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت گیاهان دارویی در علوم مختلف و به‌ویژه در طبّ سنتی و مکمّل و اسلامی و جایگاه گیاهان دارویی به‌عنوان گنج همیشه‌بهار تاریخ پزشکی در ایران، زمینه‌های ایجاد همکاری دوجانبه را مورد تأکید قرار داد.
وی اظهار کرد: امروزه دغدغه بسیار زیادی در علوم مرتبط با طبّ سنتی و مکمّل در رابطه با اصالت گیاهان دارویی وجود دارد. که در این مسیر همکاری متخصصان و افراد متولی این بخش به‌عنوان یک جایگاه علمی و آکادمیک بسیار مهم است.
هرباریوم پژوهشکده علوم گیاهی با توجه به کمیت و کیفیت استاندارد نمونه‌های گیاهی، به‌عنوان کلکسیونی از گیاهان شرق و شمال‌شرق ایران، در سال۲۰۰۰میلادی (سال۱۳۷۹) با نام اختصاری FUMH در نمایة بین‌المللی هرباریوم‌های دنیا (Index Herbariorum) به ثبت رسیده است. همچنین علاوه بر حدود ۱۸۶۰ گونه گياهي گزارش‌شده در منابع معتبر گياه‌شناسي، تاكنون ۴۵۹گونه جديد براي استان‌های خراسان، ۸۴ تاكسون جديد براي ايران و همچنين۵۰تاكسون گیاهی جديد براي دنيا و علم گیاه‌شناسی برای اولین بار از این گروه پژوهشی معرفي شده است.
captcha