تعالیم قرآن؛ اساس برخورد با ناهنجاری‌ها/ ضرورت آموزش ارزش و ضد ارزش
کد خبر: 3629585
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
خادمیان بیان کرد:

تعالیم قرآن؛ اساس برخورد با ناهنجاری‌ها/ ضرورت آموزش ارزش و ضد ارزش

گروه جامعه: چهره ماندگار تبلیغ کشور راه نجات جامعه از آسیب‎ها را فراگیری و آموزش تعالیم ارزشمند قرآن و معصومین(ع)، دانست و افزود: برای آگاهی مردم و کاهش آسیب‎های موجود جامعه دینی ابتدا باید ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها را همزمان و همسان به مردم تعلیم داد.

حجت‌الاسلام سید حسین خادمیان، چهره ماندگار تبلیغ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به وضعیت نابسامان جامعه  در برخورد با ناهنجاری‌ها و نقش مردم و مسئولان در این رابطه اظهار کرد: امروز اگر می‎خواهیم از آسیب‎ها و ناهنجاری‎های جامعه نجات پیدا کنیم باید جامعه را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که در هر شرایطی ارزش‌ها و حق برای آن معیار باشد.

مسئله تعلیم را در جامعه فراگیر کنیم
وی با اشاره به مسئله کاهش ناهنجاری‎ها و آسیب‎های اجتماعی در جوامع دینی تصریح کرد: اولین قدم در این مسئله این است که اصول برخورد با این موضوعات را بدانیم و رعایت کنیم. زمانی‎که خداوند انبیا(ع) را مبعوث کرد، فرمود به اینها تعلیم بده، یعنی تعلیم مقدم بر تزکیه است اگرچه بار ارزشی تزکیه مقدم بر تعلیم است. لذا ما نیز ابتدا باید مسئله تعالیم قرآنی را در جامعه فراگیر کنیم تا بتوانیم با ناهنجاری‌ها و آسیب‎ها مقابله کنیم.

این کارشناس مسائل دینی کشور افزود: برای آگاهی مردم و کاهش آسیب‎های موجود جامعه دینی و مذهبی ابتدا باید ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها را همزمان و همسان با مردم تعلیم داد؛ بدان معنی که حلال و حرام، مستحب و مکروه و امثال اینها را آنقدر در جامعه بیان کنیم که برای مردم درک و شناخته شده شوند؛ وقتی اینگونه عمل شود و از راه تعلیم حرکت کردیم، نتیجه خوبی را شاهد خواهیم بود.

خادمیان با بیان اینکه تعلیم به معنی حرکت از ندانستن به سمت دانستن است، ادامه داد: زمانی که مردم متوجه شوند که ارزش و هنجار و یا ضد ارزش و ناهنجاری چیست، به گونه‌ای دیگر و عالمانه و آگاهانه رفتار خواهند کرد و در این مسیر تربیت خواهند شد، آنگاه می‌توانیم جامعه‌ای داشته باشیم که در مقابل آسیب‎ها عالمانه و آگاهانه مقابله کنند.

کلام حق ملاک و معیار زندگی است
خطیب برجسته کشور با تاکید بر اینکه در جامعه اسلامی باید کار تعلیمی بسیاری انجام شود، گفت: کار تعلیمی یعنی اینکه بر اساس تعالیم قرآن و اهل بیت به مردم و جامعه خوبی‎ها و  زشتی‎ها را آموزش دهیم تا جایی که مردم به این درک برسند که کلام حق ملاک و معیار زندگی است.

وی پرداختن به مسئله تربیت اسلامی را ضرورت بعدی در کاهش آسیب‎ها و ناهنجاری‎های جامعه اسلامی دانست و افزود: در قرآن و سخنان معصومین(ع) آماده است که در امر تربیت تمام جنبه‎ها و نیازهای فطری انسان باید مورد توجه قرار گیرد؛ این یعنی توجه به یک ضلع از سایر اضلاع وجود انسان، موجبات هلاکت و نابودی شخصیت او را فراهم می‎‎آورد و اگر غیر این باشد تکامل انسان دچار رکود، توقف و نزول خواهد شد.

این استاد حوزه گفت: آمار بسیار زیاد آسیب‎های اجتماعی و ناهنجاری‎ها در جامعه ما نشان می‎دهد افراد در کودکی تعالیم اسلامی را به درستی آموزش ندیده‎اند و شیوه برخورد با آسیب‎ها و ناهنجاری‎‎ها را فرا نگرفته‎‎اند که بخش اعظمی از این آسیب‎ها ریشه در ضعف تربیتی در دوران کودکی دارد.
captcha