تلاش جهاد دانشگاهی کاشمر برای راه‌اندازی سلامتکده طب سنتی
کد خبر: 3630009
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷

تلاش جهاد دانشگاهی کاشمر برای راه‌اندازی سلامتکده طب سنتی

رئیس جهاد دانشگاهی کاشمر از تلاش برای راه‌اندازی سلامتکده طب سنتی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایسنا نوشت: صادق باغبان، با اشاره به اینکه تاکنون در زمینه گیاهان دارویی کارهای بسیار خوبی در موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر انجام شده است، بیان کرد: به دنبال این هستیم که سلامتکده طب سنتی را برای اولین بار در بین شهرستان‌های خراسان در این شهرستان راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه به رغم تمامی پتانسیل‌های پروژهشی خوبی که در جهاد دانشگاهی کاشمر وجود دارد اما به خوبی از این ظرفیت‌ها در شهرستان استفاده نشده است، اظهار کرد: این موسسه از اعضاء هیئت علمی با تجربه و امکانات و تجهیزات بسیار خوبی برخوردار است.

رئیس جهاد دانشگاهی کاشمر با بیان اینکه بارها به مسئولان شهرستان اعلام کرده‌ایم حاضر هستیم در خصوص مشکلات بخش کشاورزی به صورت کاربردی تحقیق و پژوهش کنیم و نتیجه را به کشاورزان ارائه دهیم ولی متاسفانه تاکنون استقبال نشده است، افزود: با توجه به سابقه خوبی که جهاد دانشگاهی در خصوص کارهای پژوهش دارد تمایل داریم داریم امکات این موسسه در زمینه حل مشکلات منطقه بکارگیری شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون به سطح ایده عالی که بخواهیم ارتباط قوی بین صنعت و دانشگاه برقرار کنیم نرسیده ایم، ابراز امیدواری کرد؛ در برنامه ششم به سمت دانشگاه نسل سوم که دانشگاه‌های کارآفرین هستند حرکت کنیم.

باغبان با بیان اینکه در این راستا دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه و کارآفرینی در موسسه جهاد دانشگاهی راه‌اندازی کرده ایم،گفت: مقدمات اولیه انجام شده و با برخی کارخانه ها رایزنی هایی صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه در کاشمر تاکنون به صورت منسجم برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان اقدامی انجام نشده اما دانشجویان کارهای خوبی را انجام داده اند، افزود: در تلاش هستیم با راه اندازی مرکز دانش بنیان این تحقیقات را ساماندهی و تجاری سازی کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کاشمر در ادامه با بیان اینکه رشته های ارشد این موسسه نیز بیشتر در گروه کشاورزی است، اظهار کرد: با توجه ویژه ای که به مشکلات بخش کشاورزی داشته ایم سعی شده پروژه ها و پایان نامه های دانشجویی به این سمت سوق داده شود.

وی با اعلام اینکه در زمینه آفات و بیماریهای گیاهی پروژه های بسیار خوبی انجام شده به طوریکه دو گونه جدید آفت انگور برای اولین بار در دنیا توسط دانشجویان این موسسه کشف شد، افزود: در پژوهشی دیگر بر روی انگور بهترین زمان سمپاشی بر علیه عامل پوسیدگی انگور به دست آمده که موجب می شود مصرف سموم به شدت در سطح باغات کاهش یابد و انگوری که به دست می آید از سم کمتری برخوردار باشد.

باغبان با اشاره به اینکه پروژه دیگری در خصوص علف های هرز منطقه در دست تهیه است که به وسیله آن علف ها را شناسایی و در مرحله ای که بذر هستند کنترل کنیم تا کاهش پیدا کنند، بیان کرد: با اقدامات انجام شده در سال جدید وزارت علوم دو رشته دیگر در زمینه ارشد گیاهان دارویی و فراوری مواد غذایی و محصولات کشاورزی خواهد داد.

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه در صنایع تبدیلی نقص عمده ای را دارد سعی شده مجوز دو رشته ارشد صنایع غذایی با گرایش تبدیل و فراوری صنایع غذایی را بگیریم.
captcha