تلاوت‌های معنامحور را به‌صورت تشویقی و ایجابی ترویج دهیم نه بخشنامه‌ای
کد خبر: 3630117
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
موسوی بلده:

تلاوت‌های معنامحور را به‌صورت تشویقی و ایجابی ترویج دهیم نه بخشنامه‌ای

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم كشورمان با یادآوری اهمیت توجه به روح آیات در تلاوت‌ها تأكید كرد كه باید تلاوت‌های معنامحور را از طریق مسابقه و به‌صورت تشویقی و ایجابی و نه بخشنامه ترویج دهیم و یا اینكه مسابقه قرائت‌های معنامحور را برگزار كنیم.

سیدمحسن موسوی بلده، داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم كشورمان در حاشیه سفر به شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با یادآوری اهمیت توجه به روح آیات گفت: در كشور ما سطح قرائت و حفظ قرآن از نظر فنی در مجموع رضایت‌بخش بوده و بهتر شده است و می‌طلبد كه مقداری هم این تلاوت‌ها به صورت كیفی ارتقا پیدا كند.

وی افزود: قاریان ما از نظر قواعد، قرائت، صوت و لحن در مجموع خوب بوده و واقعاً در دنیا با قاریان همه كشورها قابل رقابت هستند، اما چیزی كه به نظر می‌رسد لازم است به آن بپردازیم این است كه قاریان ما چقدر با روحیه آیه‌ای كه می‌خوانند ارتباط برقرار می‌كنند و آیا لحنی كه با آن تلاوت می‌كنند، با معنی سازگار است؛ كه به نظر می‌رسد پاسخ آن خیر است.

قرای ما با معانی آیات چندان آشنا نیستند

موسوی بلده ادامه داد: به نظر می‌رسد كه اكنون چنین نقصی در میان قرای ما در ایران وجود داشته باشد زیرا آنان با معنای آیات چندان آشنا نیستند بلكه قواعد را یاد گرفته و آن را در تجوید، صوت و لحن و در هر آیه‌ای پیاده می‌كنند اما سئوال اینجاست كه آیا هر لحنی با هر آیه‌ای مناسب است؛ اینجاست كه یك ایده‌آل پیدا می‌شود و این است كه قاری معنای آیه‌ای را كه دارد می‌خواند بفهمد و حس خواندنش را بر اساس آن مفهوم بگیرد و این چیزی است كه در میان قرای عرب چون زبان مادریشان هست، وجود دارد.

دلیل قرائت قرآن، توجه به معانی است

این داور بین‌المللی قرآن كریم یادآور شد: هم‌اكنون این نقص احساس شده است و كم كم به این فكر افتاده‌ایم كه قاریان خود را به سمت معانی و مفاهیم قرآن كه ایده‌آل هم همین است، تشویق كنیم ضمن اینكه باید یادآور شویم كه دلیل قرائت قرآن هم توجه به معانی آیات است.

تلاوت‌های معنامحور را به‌صورت تشویقی و ایجابی ترویج دهیم نه بخشنامه‌ای

وی بر این نكته تأكید كرد كه باید این نوع تلاوت‌ها را از طریق مسابقه و به صورت تشویقی و ایجابی و نه بخشنامه ترویج دهیم و یا اینكه مسابقه قرائت‌های معنامحور برگزار كنیم كه این مسئله بسیار خوب است و قاریان ما به خاطر لحن زیبایشان هم كه شده به دنبال معنای می‌روند و یا حتی می‌توان مسابقات تلاوت‌های معنامحور كم كم با مسابقات قرآن كشور تلفیق كرد.

نتیجه برگزاری مسابقات تلاوت‌های معنامحور در جلسات قرآن خود را نشان می‌دهد

موسوی بلده در ادامه در پاسخ به اینكه آیا لازمه چنین كار ایجاد تغییر در رویه برپایی محافل و جلسات آموزشی نیست؟ گفت:‌ این مسئله بدیهی است؛ یعنی وقتی این مسئله را مدنظر می‌گیریم به نوعی داریم به جلسات خود خط می‌دهیم كه اساتید جلسات اولاً خودشان و بعد شاگردانشان را با این مسئله آماده‌سازی كنند.

وی با بیان اینكه اصولاً هدف ما از برگزاری این مسابقات تلاوت‌های معنامحور همین است كه جلسات قرآنی ما متحول شوند، گفت: چند سال پیش در مسابقات سراسری و بین‌المللی گفتیم باید در مسابقات روایت و طریق خاص قرائت هم مشخص و رعایت شود یعنی اگر در سطح كشوری و بین‌المللی، فرد روایت حفص از عاصم می‌خواند باید حتی طریق آن را هم مشخص كند كه بر اساس چه طریقی می‌خواند.

موسوی‌ بلده ادامه داد: هدف از گذاشتن این قانون آن بود كه این مسئله سیاستگذاری شود یعنی اگر بدانیم از سال آینده داوری مسابقات قرآن بر اساس آن است كه قاری باید فقط روایت خاص و آن هم در آن روایت، طریق خاص خودش را بخواند، سعی می‌كند برای سال آینده این مسئله را رعایت كند و بدین طریق اساتید نیز ناچار می‌شوند كه هم خودشان یاد گیرند و هم به شاگردان خود یاد دهند كه اگر می‌خواهید در مسابقات قرآن شركت كنید باید این‌ها را بلد باشید.

با یك برنامه‌ریزی خاص به نام مسابقه می‌توان گرایش به قرائات تخصصی ایجاد كرد

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن اضافه كرد: ما عملاً با یك برنامه‌ریزی كه نامش مسابقه است، یك خط و سیاست و گرایش به قرائات تخصصی ایجاد كرد‌ه‌ایم هدف این است كه همه این مسائل در جلسات قرآن پیگیری شوند و می‌توانیم به آن هدفی كه مقام معظم رهبری از ترویج تلاوت‌های معنامحور دارند، برسیم.

captcha