تدریس قرآن در سرزمین برف
کد خبر: 3630189
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳

تدریس قرآن در سرزمین برف

گروه بین‌الملل: وطن و شغل خود را با هدف تبلیغ اسلام و مقابله با افراط‌گرایی رها کرد و یکی از بزرگ‌ترین مراکز اسلامی را در سرزمین برف برای تربیت شاگردانی در مکتب اسلام بنیان نهاد.

شنبه//مبلغ سوری و آموزش قرآن در سرزمین یخ/ از تجارت تا امامت مسجد + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «عبدالله حاجی کفاح بطه محمد» از مهاجران سوری مقیم روسیه و مدرس قرآن و علوم اسلامی است که 30 سال پیش وطن مادری خود سوریه را رها کرد و با عشق به تبلیغ اسلام راستین و ترویج میانه‌روی و اعتدال قدم در روسیه؛ سرزمین یخ و برف نهاد.
او با مهاجرت به روسیه امام جماعت مسجد شهر «ولژسکی» در استان «ولگوگراد» شد؛ ولژسکی حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد و 5 هزار مسلمان در آن زندگی می‌کنند.
عبدالله حاجی که در حوزه گردشگری نیز تجاربی ارزنده دارد، به خاطر عشق به تبلیغ اسلام شغل خود را رها و مرکزی اسلامی را در نزدیکی ولژسکی تأسیس کرد که یکی از بزرگ‌ترین مراکز اسلامی در روسیه شد.
در استان ولگوگراد حدود 30 مسجد وجود دارد که همه آن‌ها برنامه مقابله با افراط‌گرایی را در رأس فعالیت های خود قرار داده‌اند؛ اما با این وجود هنوز افرادی هستند که به گروه تروریستی داعش می‌پیوندند؛ در چنین شرایطی عبدالله حاجی که به کفاح بطه نیز مشهور است، مقابله با افراط‌گرایی را وظیفه خود دانسته و در این راه نیز فعالیت‌هایی انجام داده است.
از تجارت در حوزه گردشگری تا امامت مسجد
پایگاه خبری «themoscowtimes» در گزارشی به فعالیت‌های این مبلغ سوری در روسیه پرداخته و او را بیشتر معرفی کرده و آورده است: کفاح بطه در سال 1987 به روسیه مهاجرت کرد و با بورسیه دولتی وارد دانشگاه پلی تکنیک ولگوگراد شد و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی پلی‌تکنیک تصمیم گرفت به بندر «لاذقیه»، محل زندگی خود و والدینش در سوریه بازنگردد و در عوض به دانش‌آموزان سوریه‌ای در استان ولگوگراد کمک کند تا بتوانند وارد دانشگاه شوند.
شنبه//مبلغ سوری و آموزش قرآن در سرزمین یخ/ از تجارت تا امامت مسجد + عکس
عبدالله حاجی کفاح بطه محمد
وی دفاتر نمایندگی گردشگری متعددی در ولگوگراد افتتاح کرد و در اوایل سال 2000 به منظور راهنمایی و برنامه‌ریزی برای گردشگران روسی به مصر رفت و تصمیم گرفت در آنجا زندگی کند؛ اما به دلیل پافشاری همسرش به روسیه برگشت و هم‌زمان با کار در صنعت گردشگری به فراگیری علوم اسلامی و الهیات پرداخت.
مدتی نگذشت که او به عنوان یک تاجر برجسته در بین مسلمانان ولگوگراد شناخته شد، اما از آنجایی که به علوم اسلامی آشنا بود، پس از درگذشت امام جماعت مسجد ولژسکی، به عنوان امام جماعت این مسجد برگزیده شد.
از آن پس وی دفاتر گردشگری را بست و تمام وقت خود را صرف آموزش علوم اسلامی و قرآن کرد.
تأسیس بزرگ‌ترین مرکز اسلامی در کنار رود ولگا
افتتاح یک مرکز اسلامی در شهر ولژسکی کار بسیار سختی بود و زمین اختصاص یافته به این مرکز توسط اتحادیه مسلمانان دو بار توسط مقامات شهر باز پس گرفته شد.
زمانی که مقامات محلی سربازخانه‌ای را در نزدیکی شهر ولژسکی در منطقه سرسبز کنار رود ولگا برای تبدیل به مرکز اسلامی به کفاح بطه پیشنهاد کردند، او بلافاصله پذیرفت.
شنبه//مبلغ سوری و آموزش قرآن در سرزمین یخ/ از تجارت تا امامت مسجد + عکس
یکی از شاگردان کفاح بطه
این سربازخانه موقتا برای کارگران روسی ساخته شده و سال‌ها بود که سیستم گرمایشی و لوله‌کشی آب نداشت؛ اما برای عبدالله حاجی از هیچ که بهتر بود.
مشاهده جنایات داعش و مقابله با افراط‌گرایی
بطه زمانیکه شروع به توسعه این سربازخانه برای تبدیل به مرکز اسلامی کرد، مقابله با افراط‌گرایی را به دلیل مشاهدات خود از جنایات گروه تروریستی داعش در سوریه سرلوحه کار خود قرار داد.
وی در این باره می‌گوید: نخستین هدفم مبارزه با افراط‌گرایی و مقابله با تأثیر‌گرفتن جوانان از گروه داعش است که چهره ضد اسلامی خود را در نقابی پنهان کرده‌اند.
عبدالله حاجی افزود: موفقیت در امر آموزش مقابله با افراط‌گرایی به نحوه تبیین آموزه‌های اسلامی و مدرسی بستگی دارد که این آموزه‌ها را در بین جوانان نشر داده و ترویج می‌کند.
بطه شرط لازم برای اعزام جوانان مسلمان برای جنگ با داعش را رضایت والدین می‌داند.
وی اظهار کرد: در جنگ جهانی دوم مسلمانان روسیه از خانه و میهن خود دفاع کرده و به جنگ رفتند و امروز نیز مسلمانان سوریه برای دفاع از وطن خود برای اعزام به جنگ آماده‌اند.
آموزش قرآن در مرکز اسلامی ولگا
در بین قفسه‌های کتاب‌های عربی در مرکز اسلامی ولگا، چندین جلد قرآن برای کلاس‌های آموزشی به چشم می‌خورد.
بیش از 60 شاگرد در این مرکز مشغول یادگیری قرآن و علوم اسلامی هستند و کلاس‌ها در اول صبح تشکیل می‌شود و شاگردان تازه‌کار در ردیف جلو روی زمین می‌نشینند.
تشرف فرد لائیک به اسلام و تأثیرپذیری از نماز
«عبدالله» یکی از کسانی است که در مرکز اسلامی ولگا با راهنمایی‌های کفاح بطه به اسلام مشرف شده است.
شنبه//مبلغ سوری و آموزش قرآن در سرزمین یخ/ از تجارت تا امامت مسجد + عکس
شاگرد بطه در حال خواندن قرآن
وی که 30 سال دارد قبل از مسلمان‌شدن به هیچ دینی اعتقاد نداشت و زمانی مسلمان شد که یکی از بستگان نزدیک خود را از دست داده بود، او با تشرف به اسلام، رفتارهای غیر اسلامی را به کلی کنار گذاشت.
عبدالله می‌گوید: در اسلام جواب سؤالات خود را یافتم؛ سؤالاتی که سال‌ها بود بر ذهن من سنگینی می‌کرد و آزارم می‌داد.
عبدالله افزود: نماز باعث شد غم از دست‌دادن خویشاوندان خود را بتوانم تحمل کنم.
ترویج جهاد با نفس
کفاح بطه معتقد است در اسلام دو نوع جهاد وجود دارد: جهاد با نفس که جهاد اکبر نامیده می شود و جهاد مقدس علیه متجاوزان به سرزمین اسلامی و نوع اول مهم‌ترین جهاد در اسلام است.
وی هدف خود را ترویج ایده جهاد با نفس و کمک به مسلمانان برای انتخاب زندگی و صلح عنوان کرد و گفت: بسیاری از اندیشمندان اسلامی در راه ترویج اندیشه جهاد با نفس کشته شده‌اند.
بطه تصریح کرد: تروریست‌های داعش با شعار جهاد برای به دست‌آوردن قدرت و ثروت دست به هر نوع جنایتی می‌زنند.
شنبه//مبلغ سوری و تدریس قرآن در سرزمین یخ/ از تجارت تا امامت مسجد + عکس
وی با توصیه به امامان جماعت و رهبران دینی برای ترویج اسلام حقیقی در بین جوانان تأکید کرد: علمای دینی مسئول راهنمایی مردم و معرفی اسلام حقیقی به آن‌ها هستند.
سیده نرگس وهاب‌زاده
captcha