فراموشی حرمتی بالاتر از کعبه حادثه آفرید
کد خبر: 3630472
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶

فراموشی حرمتی بالاتر از کعبه حادثه آفرید

گروه جامعه: قرآن کریم در عالی‌ترين تعبير خود راجع به انسان او را خليفه خدا در زمين معرفی می‌كند، بنابراین مسئولان باید توجه داشته باشند آنچه پیش از حفظ نظم شهری اهمیت دارد، کرامت انسانی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در قم، میان‌ دستفروش‌ها و مأموران سد معبر شهرداری درگیری رخ می‌دهد و در این بین، یکی از دست فروشان جان خود را از دست داد و هنوز نیز علت مرگ مشخص نیست، برخی علت مرگ وی را در ارتباط با رفتار مأموران شهری می‌دانند و برخی از شاهدان عینی نیز معتقدند برخورد شدیدی میان راننده دست فروش و مأموران شهرداری رخ داد که در جریان آن راننده تعادل خود را از دست داد و سرش با جدول کناری خیابان برخورد کرد؛ برخوردی که در نهایت منجر به کشته شدن این راننده شده است، در این راستا بعد از مرگ مرد دستفروش پنج نفر از مأموران سد معبر شهرداری برای تحقیقات احضار شدند.

در این حادثه یک جوان جان خود را از دست داد و چیزی که باقی ماند قضاوت‌های درست یا غلطی است که برای مدتی صورت می‌گیرد و پس از آن همچون سایر موارد فراموش می‌شود و پس از مدتی مجددا شاهد بروز رخداد تلخ دیگری خواهیم بود چرا که به صورت ریشه‌ای به بررسی علل چنین اتفاقاتی پرداخته نمی‌شود.

بروز چنین حوادثی ریشه در عدم رعایت اخلاقیات از سوی طرفین دارد، در این راستا به سراغ باقر ساروخانی، جامعه شناس رفتیم تا به بررسی جایگاه اخلاق در روابط انسانی و به ویژه مدیریت بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه مردم و مأموران شهری هر دو باید قائل به رعایت قانون باشند تا نظم در شهر حکم فرما باشد، گفت: مأمور شهرداری دارای یک سمت ابزاری است و باید رعایت موازین اخلاقی و قانونی را بکند، در مقابل شهروندان نیز از وظایفی برخوردار هستند که نباید نسبت به آن بی‌توجه باشند، چرا که ایجاد نظم شهری همکاری متقابل مسئولان شهری و شهروندان را می‌طلبد.

وی اعمال هنجار را وظیفه مسئولان شهری دانست و گفت: برای بررسی این موضوع باید دید مانع شدن از دستفروشی افراد که به یک هنجار تبدیل شده است تا چه حد اخلاقی و انسانی است. مدیریت شهری درصدد ایجاد انضباط در سطح شهر است و این مهم با رها کردن افراد سنخیت ندارد اما در سطح شهر نیز واقعیاتی همچون تنگ دستی برخی شهروندان وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

ساروخانی در ادامه افزود: وقتی شهروندان از امکانات کافی برای گذران زندگی برخوردار نباشند و حیات خانواده آنان در معرض خطر باشد، شاهد بروز رفتارهای غیرقانونی خواهیم بود که از جمله آنها می‌توان به دست فروشی اشاره کرد.

رعایت اخلاق نظافت شهری در کنار اخلاق انسانی

این جامعه شناس با بیان اینکه مدیریت شهری باید در کنار رعایت اخلاق نظافت شهری خود را ملزم به رعایت اخلاق انسانی نیز بدارد، اظهار کرد: فردی که دست به دست فروشی زده است دچار اضطرار شده است و این مهم باید مد نظر مأموران شهری نیز باشد. اگر خواهان پاکیزگی و ایجاد نظم و انضباط در شهر هستیم باید به این دست از افراد نیز به عنوان بخشی از افراد جامعه توجه داشته و درصدد رفع نیاز آنان با ایجاد مکان‌های مناسب باشیم در غیر این صورت جمع آوری آنان از یک نقطه شهر صرفا پاک کردن صورت مسئله است.

وی رعایت اخلاق حرفه‌ای و نزاکت اجتماعی را لازمه مدیریت شهری خواند و عنوان کرد: در جایی که جز با بروز خشونت راهی برای ایجاد نظم باقی نمانده باشد، باید به عنوان آخرین ابزار از خشونت با حفظ اعتدال و کرامت انسان‌ها به پیش رفت نه آنکه آزادانه به بروز رفتارهایی پرداخت که منشأ اخلاقی ندارد.

حسن بیادی، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت‌وگو با ایکنا به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخت و گفت: تمامی روابط حاکم در نظام خلقت اعم از انسان با انسان، انسان با طبیعت و انسان با حیوان باید براساس اخلاقیات شکل گیرد، یک جامعه شهری نیز برای رعایت نظم و اعتدال نیاز به رعایت اخلاقیات دارد.

وی یکی از ارکان رعایت اخلاقیات در جامعه را پایبندی به قانون برشمرد و عنوان کرد: قانون برای همه افراد جامعه یکسان است و هر فردی در هر جایگاهی باید بنا به اخلاقیات، خود را ملزم به رعایت قانون کند. سد معبر دستفروش و رفتار خشونت آمیز مأمور شهرداری هر دو خلاف قانون و نوعی بی‌اخلاقی است.

بیادی افزود: رعایت اخلاق اجتماعی صرفا مرتبط با شهرداری‌ها نیست بلکه شهر یک موجود زنده است و برای تداوم حیات نیاز به رعایت قانون دارد. اگر اخلاقیات در تمام اجزای یک جامعه نمود و بروز یابد رفتارها نیز قانونی می‌شود و نظم و اعتدال به شهر بازمی‌گردد.

این عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه خشونت نمی‌تواند جای خالی رعایت اخلاقیات را برای ایجاد نظم پر کند، تصریح کرد: بروز خشونت بجای رعایت اخلاق جز ایجاد هرج و مرج نتیجه‌ای ندارد.

وی در تبیین اقسام مدیریت شهری عنوان کرد: اگر مدیریت شهری به صورت جزیره‌ای باشد اخلاقیات نیز رعایت نمی‌شود اما مدیریت یکپارجه شهری همراه با رعایت اخلاقیات است و آثار و ثمرات مطلوبی دارد. در حال حاضر ساختار غلط و مدیریت‌ها جزیره‌ای است، بنابراین بروز چنین
اتفاقاتی قابل پیش‌بینی است.

بنابر این گزارش، در جهان آفرینش، زيبنده‌ترين صورت، صورت كامل آدمی است و ارزنده‌ترين موجود كه به روح الهی، شرافت يافته و مظهر اسم اعظم گشته، وجود انسان است كه به عنوان خليفه و نماينده حق در روي زمين وظيفه دارد در مسير عبودیت و بندگی و تكامل معنوی و نيل به قرب الهی حركت كند و ديگران را نيز به سير و حركت در اين راه ترغيب و تشويق کند.

قرآن کریم در عالی‌ترين تعبير خود راجع به انسان او را خليفه خدا در زمين معرفی می‌كند و می‌فرماید: «انی جاعلٌ في الارض خليفه؛ من در زمين خليفه خواهم گماشت». در جایی که همه انسان‌ها دارای کرامت و شرافت ذاتی هستند جایز نیست به حرمت افراد حمله برد. در روایات متعددی آمده است که حفظ آبروی انسان‌ها از احترام کعبه بالا‌تر است، بنابراین مسئولان باید توجه داشته باشند آنچه پیش از حفظ نظم شهری اهمیت دارد، کرامت انسانی است.


captcha