سفارش آیت‌الله مؤیدی قمی به فرزندانش قبل از شهادت/ ماجرای استخاره‌ای که قبل از سفر حج گرفته شد
کد خبر: 3630643
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

سفارش آیت‌الله مؤیدی قمی به فرزندانش قبل از شهادت/ ماجرای استخاره‌ای که قبل از سفر حج گرفته شد

آیت‌الله محمدرضا مؤیدی قمی در ایام حج تمتع 1394 در فاجعه منا به شهادت رسید. این مفسر قرآن کریم در آخرین ارتباط با فرزندانش قبل از شهادت، توصیه‌هایی به آن‌ها داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: حج تمتع سال 1394 به دلیل بی‌کفایتی شجره خبیثه آل‌سعود و به شهادت رسیدن بیش از 7 هزار مسلمان از اقصی نقاط جهان، برای مسلمانان و انسان‌دوستان دردناک و اندوهناک بود.
دوم مهرماه سال 1394 هم‌زمان با روز عید قربان اخباری از فاجعه منا و به شهادت رسیدن تعداد بسیاری از حاجیان مخابره شد. در این میان خبر شهادت آیت‌الله محمدرضا مؤیدی قمی عضو شورای منتخب مجمع عالی تفسیر و یکی از فعالان و مسئولان حوزه‌های علمیه که در عرصه‌های قرآنی فعالیتی چشمگیر داشت، نیز شنیده شد؛ کسی که برای مهجوریت‌زدایی از قرآن در حوزه‌های علمیه، درس تفسیر قرآن را به دروس اصلی حوزه‌ها تبدیل کرد و پس از مدتی به ترویج نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه پرداخت.
آیت‌الله مؤیدی قمی در سال 1320 در شهرمقدس قم در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. وی بعد از یادگیری فنون ادب و علوم قرآنی در مدرسه ابتدایی شایگان قم مشغول خواندن دروس کلاسیک شد و دیپلم را به طور متفرقه خواند و سال 1338 وارد حوزه علمیه قم شد.
این عالم بزرگوار دروس حوزوی را در محضر آیت‌الله سلطانی طباطبایی، مشکینی، ستوده و محقق داماد سپری کرد و دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات عظام، حائری یزدی فرزند مؤسس حوزه علمیه قم، آیت‌الله میلانی، گلپایگانی و امام خمینی(ره) آموخت. این استاد حوزه درس خارج اصول را در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی و خارج فقه را در مدرسه فیضیه از سال 1375 آغاز کرد.
وی از همان ابتدای طلبگی مشغول تدریس شد. اوایل به تدریس مقدمات پرداخت و پس از مدتی دروس تخصصی و کتاب لمعه را به مدت 20 سال در مدرسه فیضیه آموزش داد.
آیت‌الله مؤیدی قمی بر این اعتقاد بود قرآن باید در زندگی انسان حضور فعال و چشمگیر داشته باشد، بر همین اساس انس با قرآن و تفسیر و تدریس آن، نماز اول وقت و از همه مهم‌تر ولایت‌پذیری را در برنامه‌های اصلی زندگی خود قرار داده بود.
این استاد حوزه علمیه قم پس از تدریس موضوعی قرآن به تدریس تفسیر ترتیبی کلام وحی روی آورد و از سال 1379 مشغول تدریس و تألیف تفسیر قرآن کریم بود.
این عالم برجسته در آن زمان به دنبال پرکردن خلأهای علمی در حوزه‌های علمیه کشور بود به همین دلیل سعی در مهجوریت‌زدایی قرآن در حوزه‌ها کرد. وی با تلاش‌ فراوان درس تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه را به عنوان دروس اصلی وارد حوزه‌های علمیه کرد که این امر برکات بسیاری نیز برای طلاب داشت.
آیت‌الله مویدی قمی در زمان حیات علاوه بر تأسیس مؤسسات خیریه مختلف و تحت پوشش گرفتن بسیاری از ایتام، مستمندان و فقرای سطح شهر، در احداث حسینیه، مسجد، صندوق قرض‌الحسنه و... نقش مؤثری داشت؛ ساخت و تجدید بنای مسجد حسنی و همچنین تأسیس کتابخانه بزرگ در شرق تهران از دیگر اقدامات این عالم بزرگوار به شمار می‌رود.
آیت‌الله مؤیدی قمی تفسیر قرآن را در حوزه‌ها احیا کرد
حجت‌الاسلام محمدعلی مؤیدی فرزند شهید منا آیت‌الله «محمدرضا مؤیدی قمی» با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی پدرش، اظهار داشت: ایشان همواره سعی در تهذیب نفس داشتند و نه تنها ما بلکه سایر طلاب را به تهذیب نفس و خشوع در برابر دیگران توصیه می‌کردند.
وی با بیان اینکه فقدان آیت‌الله مؤیدی در حوزه‌های علمیه حس می‌شود، به برخی فعالیت‌های این عالم برجسته پرداخت و افزود: شهید آیت‌الله مؤیدی قمی تفسیر قرآن در حوزه‌ها را احیا کرد و با همت مضاعف کاری کرد تا تفسیر قرآن به عنوان درس اصلی در حوزه‌های علمیه کشور تدریس شود.
سفارش آیت‌الله مؤیدی به فرزندانش قبل از شهادت/ در هر شرایطی محفل عزاداری اهل‌بیت(ع) را به پا دارید
حجت‌الاسلام مؤیدی با بیان اینکه شهید به برپایی مراسم سوگواری اهل‌بیت(ع) اهتمام خاصی داشت، افزود: شهید مؤیدی منزل را وقف و آن را به حسینیه 14 معصوم(ع) تبدیل کرد تا از این طریق بتواند در هر مناسبتی برای سوگواری خاندان اهل‌بیت(ع) مراسمی برگزار کند که به لطف خدا هیأت‌های عزاداری باشکوهی نیز برپا می‌شد.
فرزند شهید مؤیدی با اشاره به لحظات پایانی حضور شهید مؤیدی در کنار خانواده، گفت: پدرم حتی زمانی که به مکه مکرمه مشرف شده بود ما را به برگزاری منظم برنامه‌های دینی به ویژه عزاداری اهل‌بیت(ع) و خاندان رسول‌الله(ص) توصیه می‌کرد به طوری که حتی در شب شهادتش از مکه به ما پیام داد مبادا در این مدت که نیستم در برگزاری محافل و برنامه‌های دینی و قرآنی کوتاهی کنید بلکه در هر شرایطی باید محفل عزاداری را به پا دارید.
برای قرآن و اهل بیت(ع) مفید باشید
وی با بیان اینکه آیت‌الله مؤیدی قمی معتقد بود قرآن باید در زندگی انسان حضور فعال و چشمگیر داشته باشد، گفت: ایشان به انس دائمی با قرآن توجه داشتند و انس با کلام وحی، تفسیر و تدریس آن را سرلوحه فعالیت‌ها و از اصلی‌ترین برنامه‌های زندگی‌ خود قرار داده بود.
فرزند این شهید منا با بیان اینکه شهید مؤیدی قبل از رفتن به مکه سفارش به اهل‌بیت(ع) و ولایت فقیه داشتند و می‌گفتند برای قرآن و اهل بیت(ع) مفید باشید، خاطر نشان کرد: شهید مؤیدی مقید به توجه به تفسیر قرآن هم بودند. من در 50 سالی که از خدا عمر گرفتم از سن 12 سالگی به هیچ وجه به یاد نمی‌آورم که نماز شب ایشان ترک شده باشد. پدرم بیشتر اوقات 2 ساعت قبل از اذان صبح بیدار می‌شدند و با خدا راز و نیاز می‌کردند و همواره از خدا طلب مغفرت داشتند.
توصیه شهید آیت‌الله مؤیدی به نماز اول وقت/ راضی نیستم کسی در خانه من نمازش را به موقع ادا نکند
فرزند شهید مؤیدی در ادامه به ارتباط صمیمانه شهید با کودکان اشاره کرد و افزود: پدرم خیلی با خانواده مهربان بود. گاهی نوه‌ها می‌گویند حاج آقا خیلی ما را خوب درک می‌کرد و با وجود اینکه 70 سال داشت اما با کودکان بسیار مهربان بود. ایشان حتی وقتی بچه‌ای وارد مجلس می‌شد تمام قامت بلند می‌شد و معتقد بود باید به همه احترام گذاشت چون ارزش انسان خیلی بالا است و خداوند نیز ما را به همین امر توصیه فرمودند.
وی با بیان اینکه هر کسی شهید مؤیدی را می‌دید شیفته اخلاقش می‌شد، تصریح کرد: ایشان توجه جدی به نماز اول وقت داشت و می‌گفت راضی نیستم کسی در خانه من نمازش را به موقع ادا نکند. گاهی اوقات مدیران کاروان از نماز اول وقت ایشان خاطراتی می‌گویند که حتی به خاطر اهمیت برپایی نماز اول وقت گاهی پروازش به تأخیر می‌افتاد و ایشان در کنار باند و پله‌های هواپیما نماز اول وقت را می‌خواند و بعد سوار هواپیما می‌شد البته خلبان خودش حرکت نمی‌کرد تا ایشان هم به پرواز برسد.
ولایت‌پذیری مطلق شهید آیت‌الله مؤیدی قمی زبانزد بود
فرزند شهید مؤیدی با اشاره به توجه ویژه شهید به درس‌های حوزوی، گفت: ایشان به درس‌های حوزه هم تأکید داشتند. زودتر شروع و دیرتر هم به پایان می‌رساندند. کنار درس خارج دو بحث یعنی تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه را به عنوان درس اصلی می‌دانستند و برای آموزش آن‌ها زمان زیادی هم می‌گذاشتند به ویژه در بحث‌های نهج‌البلاغه و احادیث مربوط به امام علی(ع)، چراکه معتقد بود نهج‌البلاغه مظلوم است و باید احیا شود.
وی با بیان اینکه آیت‌الله مؤیدی همه را به ولایت‌پذیری توصیه می‌کرد، خاطر نشان کرد: ولایت مطلقه فقیه از دیگر مواردی است که آیت‌الله مؤیدی به آن توجه داشت و نه تنها خود بلکه سایر اطرافیان را نیز به تبعیت کامل از ولایت فقیه امر می‌کرد و همیشه می‌گفت رهبر معظم انقلاب اسلامی تنهاست و باید همیشه در کنار ایشان بود. این اعتقاد ایشان به ولایت مطلقه فقیه همواره در بین نزدیکان زبانزد بود.
ارادت ویژه شهید به سادات/ گرفتن استخاره قبل از سفر به حج/ انگیزه آیت‌الله مؤیدی برای رفتن به حج
فرزند شهید مؤیدی تواضع و احترام به سادات را از دیگر ویژگی‌های شهید عنوان کرد و افزود: ایشان تعلقات دنیوی نداشت و برای سادات احترام خاصی قائل بود؛ همچنین همواره سعی می‌کرد در ارتباط با دیگران خاشعانه رفتار کند تا مبادا کسی ناراحت شود.
وی با بیان اینکه قبل از اعزام پدر به حج تمتع ایشان استخاره کردند، افزود: ما به دلیل سن و سال پدر گفته بودیم بهتر است امسال به حج نرود اما ایشان استخاره کرد و بعد به ما گفت که شما می‌خواهید من به بهشت نروم؟ آیا می‌خواهید من را از رفتن به بهشت باز دارید؟ بعد از آن همه سکوت کردیم.
فرزند شهید مؤیدی خاطر نشان کرد: آیت‌الله مؤیدی می‌گفت که من با مشکلات و درد پا فقط به خاطر اینکه در عرفات و مشعر توفیق رسیدن خدمت امام زمان(عج) را پیدا کنم، به حج می‌روم. یکی از هم کاروانی‌ها و اساتید حوزه درباره روزهای آخر شهید مؤیدی می‌گفت که هر بار آیت‌الله مؤیدی را می‌دیدیم اشک می‌ریخت و همواره قرآن می‌خواند.
وی با بیان اینکه در آخرین تماس با شهید مؤیدی ایشان از شکوه و عظمت حج مطالبی مطرح کرد، گفت: فاجعه منا ما را نسبت به دشمنی‌های آل‌سعود آگاه‌تر کرد و امیدواریم به زودی شاهد نابودی این شجره خبیثه باشیم.
فرزند شهید مؤیدی با اشاره به نحوه اطلاع از شهادت پدرش گفت: پس از فاجعه منا همه نگران بودیم تا اینکه بعد از مدتی لیست مفقودان اعلام شد اما هنوز فکر می‌کردیم که ممکن است ایشان در بیمارستانی بستری شده باشند تا اینکه لیست قربانیان از سوی سازمان حج و زیارت اعلام شد و پیکر ایشان بیش از 18 روز به کشور بازگشت و در قم تشییع و به خاک سپرده شد.
آیت‌الله «مؤیدی قمی» در فاجعه منا به شهادت رسید و تا یک هفته پس از این فاجعه دردناک خبری از پیکر این عالم نبود تا اینکه پس از گذشت بیش از 2 هفته پیکر وی شناسایی و به کشورمان منتقل شد. پیکر وی 22 مهرماه تشییع و نماز میت بر پیکر این عالم برجسته توسط آیت‌الله مکارم شیرازی اقامه شد و سپس پیکر آن مرحوم برای تدفین در بقعه 35 حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) آرام گرفت.
captcha