ارتباط لقمه حلال با سلامت روح
کد خبر: 3631190
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
کهساری تبیین کرد:

ارتباط لقمه حلال با سلامت روح

گروه جامعه: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی معتقد است حلال بودن غذا نیز در کنار بهداشتی بودن آن از تأثیراتی بر سلامت جسم و روح برخوردار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا کهساری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تببین تأثیراتی که رزق حلال بر زندگی فردی و اجتماعی دارد، پرداخت و گفت: لقمه حلال رابطه مستقیم با روح دارد به نحوی که حلال بودن غذا بر سلامت روح تأثیر می‌گذارد، حتی اگر غذایی از سلامت ظاهری برخوردار باشد اما به علت حلال و طیب و طاهر نبودن سبب کدر شدن روح می‌شود.

وی به آیه 88 سوره مبارکه مائده که می‌فرماید: «وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ؛ و از آنچه خداوند روزى شما گردانيده حلال و پاكيزه را بخوريد و از آن خدايى كه بدو ايمان داريد پروا داريد» اشاره و عنوان کرد: خداوند علاوه بر سلامت غذا بر وجه حلال بودن آن نیز تأکید دارد، خداوند بیهوده انسان را به انجام تکالیف امر نمی‌کند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حلال بودن غذا نیز در کنار بهداشتی بودن آن از تأثیراتی بر سلامت جسم و روح برخوردار است.

حجت‌الاسلام کهساری با اشاره به آیه 51 سوره مؤمنون «يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيم؛ اى پيامبران از چيزهاى پاكيزه بخوريد و كار شايسته كنيد كه من به آنچه انجام مى‌دهيد دانايم» اظهار کرد: رابطه بین غذا و اعمالی که از انسان صادر می‌شود تنگاتنگ است و در حوزه فردی و اجتماعی بروز و ظهور می‌یابد.

وی رزق حلال را طبق نگاه قرآن کریم سبب انجام عمل صالح دانست و گفت: جامعه از افراد مختلف شکل گرفته است و اگر افراد دچار لقمه حرام بشوند و عمل خیر از آنان صادر نشود، شاهد مجموعه‌ای از افراد در جامعه هستیم که با رفتارهای خود باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به کلام خداوند در آیه 58 سوره مبارکه اعراف «وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ؛ و زمين پاك [و آماده] گياهش به اذن پروردگارش برمى‌‏آيد و آن [زمينى] كه ناپاك [و نامناسب] است [گياهش] جز اندك و بى‏فايده برنمى‌‏آيد اين گونه آيات [خود] را براى گروهى كه شكر مى‏‌گزارند گونه‏ گون بيان مى‌كنيم» تصریح کرد: زمین پاک گیاه پاک دارد، اگر انسانی نیز به واسطه خوردن حرام، باطنی خبیث پیدا کند نمی‌تواند عمل صالح انجام دهد.

بسته شدن زبان حق گو

این کارشناس دینی از دیگر تأثیرات خوردن لقمه حرام را بی تفاوت شدن به حق دانست و گفت: در آیه 42 سوره مبارکه مائده خداوند متعال این مهم را اینگونه بیان می‌کنند «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ؛ پذيرا و شنواى دروغ هستند [و] بسيار مال حرام مى‌خورند». فردی که گرفتار مال حرام شده است ادعاهای کذب را به راحتی می‌پذیرد و در برابر سخنان دیگران فکر و تأمل نمی‌کند چرا که لقمه حرام زبان حق گوی او را بسته است. مصداق بارز این امر زمانی است که امام حسین‌(ع) خطبه می‌خواند و مردم توجهی نمی‌کردند و ایشان نیز علت را پر شدن شکم‌ها از مال حرام دانستند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان ریخت و پاش‌های بیهوده را نیز حاصل درآمد حرام خواند و گفت: فردی که لقمه حرام مصرف می‌کند نمی‌تواند به درستی عبادت تأثیرگذاری داشته باشد به نحوی که پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند: «فردی که با شکم انباشته شده از لقمه حرام عبادت می‌کند همانند کسی است که خانه خود را بر روی شن‌زار بنا می‌کند». همچنین کسانی که خواستار داشتن فرزند و نسل صالح هستند نیز استفاده از لقمه حلال برای آنان یک ضرورت است.

وی آیه «...لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ...؛ اموال مردم را به ناروا مى ‏خورند و [آنان را] از راه خدا باز مى‌دارند» را نیز ملاک دیگری بر این ادعا دانست و عنوان کرد: بسیار دیده می‌شود که افراد در برابر صداهای بلند و گوش خراش موسیقی هیچ اعتراضی نمی‌کنند اما به محض بلند شدن صدای قرآن و یا اذان احساس ناراحتی می‌کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در ادامه به اثرات رزق حلال اشاره و عنوان کرد: لقمه حلال به دیندار شدن افراد کمک می‌کند به نحوی که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «لا تَدَع طَلَبَ الرِّزقِ مِن حِلِّهِ فإنّهُ عَونٌ لَكَ عَلى دِينِكَ، از طلب روزى حلال دست مكش؛ زيرا طلب روزى حلال تو را در دينت يارى مى‌رساند». برای ایجاد جامعه اسلامی افراد باید شئونات دینی را در جامعه حفظ کنند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه لقمه حلال ذائقه افراد را تغییر می‌دهد، اظهار کرد: لقمه حلال نورانیت را برای قلب به ارمغان می‌آورد به نحوی که از پيامبر گرامي اسلام(ص) نیز روايت شده است: «مَنْ أَكَلَ الْحَلَالَ أَرْبَعِينَ يَوْماً نَوَّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ؛ هركس 40 روز، غذای حلال بخورد، خدای تعالی، قلبش را نورانی می‌كند.» گاهی انسان 40 سال زندگی می‌کند و نورانیتی که مدنظر دارد را کسب نمی‌کند و علت آن را نیز نمی‌داند و غافل است از اینکه چه لقمه‌های‌ شبهه‌ناکی استفاده کرده است.

حجت‌الاسلام کهساری به مضمون سخنی از امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و گفت: این امام همام می‌فرمایند هر که دوست علی(ع) است جز حلال غذای دیگری نمی‌خورد، چون علی(ع) جز حلال نخورده است و ما هم که شیعه ایشان هستیم باید به تبعیت از مولا رفتار کنیم در غیر این صورت نمی‌توان ادعا کرد که شیعه علی(ع) هستیم.

راهکاری برای استجابت دعا

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان استجابت دعا را از دیگر آثار لقمه حلال خواند و عنوان کرد: بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود به دنبال استجابت حوائج خود هستند اما از دلیل برآورده نشدن آن غافل هستند چرا که پیامبر(ص) می‌فرمایند خداوند عبادت را 70 قسم قرار داده و برترین آنها نیز طلب روزی حلال است. همچنین در جایی دیگر وقتی فردی از رسول اکرم(ص) پرسش می‌کنند که چه کنم تا دعایم مستجاب شود، ایشان راهکار را پاک کردن لقمه از مال حرام بیان می‌کنند.

captcha