نگاه مثبت مفتی تاتارستان به مهاجران آسیای مرکزی
کد خبر: 3631580
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸

نگاه مثبت مفتی تاتارستان به مهاجران آسیای مرکزی

گروه بین‌الملل: کامل حضرت سمیعولین، مفتی جمهوری تاتارستان رفتار مهاجران آسیای مرکزی در این جمهوری را مثبت ارزیابی کرد.

نگاه مثبت مفتی تاتارستان به مهاجران آسیای مرکزی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در شماره ۹۳ هفته‌نامه جامعه و فرهنگ مسلمانان روسیه امروز رایزنی فرهنگی ایران در مسکو آمده است: کامل حضرت سمیعولین، مفتی  جمهوری تاتارستان معتقد است که با توجه به حضور شمار زیادی از مهاجران برای عبادت در مساجد و همچنین احترام آنها به قوانین، می‌توان رفتار مهاجران آسیای مرکزی در این جمهوری را مثبت ارزیابی کرد.
به گفته‌ وی شمار زیادی از افرادی که در مساجد تاتارستان حضور و فعالیت دارند، مهاجرانی هستند که از جمهوری‌های آسیای مرکزی آمده‌اند و با وجود تمامی تفاوت‌هایی که از نظر اصول و قوانین باهم دارند، بسیاری از آنان در طول زندگی خود در این جمهوری به فراگرفتن زبان روسی و تاتاری پرداخته‌اند.  
کامل حضرت سمیعولین در مصاحبه با «اسپوتنیک» ازبکستان اظهار کرد: وضعیت بدین شرح است که در تاتارستان نیز به مانند دیگر مناطق این کشور شمار زیادی مهاجر از کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان زندگی می‌کنند که از این بین شمار زیادی به عبادت در مساجد می‌پردازند.  
مفتی تاتارستان تصریح کرد: این مهاجران منظم هستند و به قوانین دولت احترام می‌گذارند و زبان روسی و تاتاری را فرا می‌گیرند. نصایح، اندرزها و سخنرانی‌های مذهبی را گوش می‌کنند و قوانین روسیه را نقض نمی‌کنند.
وی بیان کرد: در رابطه با مهاجران ازبک نیز باید گفت که با وجود اینکه این افراد بسیار مذهبی هستند، اما به دلایل نامشخص، تعداد آنان در مکان‌های مذهبی، آیین‌های عبادی، مساجد و سخنرانی‌های مذهبی بسیار کم است.
مفتی تاتارستان همچنین پیشنهاد داد که از روحانیون و علمای دینی ازبکستان برای فعالیت در آکادمی اسلامی بلغار در تاتارستان دعوت به عمل آید.  
کامل حضرت سمیعولین در پایان تأکید کرد: ازبکستان دارای میراث تاریخی گرانبهایی است. مراکز آموزشی معتبر، اساتید و علمای خبره‌ای دارد. چرا آنان را به روسیه و تاتارستان دعوت نکنیم؟ به زودی آکادمی اسلامی بلغار فعالیت خود را آغاز می‌کند و به اساتیدی حتی برای دوره‌های کوتاه‌مدت نیازمند است. می‌توان در این زمینه با علمای ازبکستان همکاری کرد.

captcha