مشخص می‌شود که چرا چشمان او تا این حد بر جامعه اثر گذاشت
کد خبر: 3631647
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
پناهیان در بزرگداشت شهید حججی مطرح کرد؛

مشخص می‌شود که چرا چشمان او تا این حد بر جامعه اثر گذاشت

گروه جهاد و حماسه: حجت‌الاسلام پناهیان در مراسم بزرگداشت شهید حججی تاکید کرد: حججی از اول نیز شهید حججی بود. وقتی زندگینامه وی بیرون بیاید، مشخص می‌شود که چرا چشمان او تا این حد بر جامعه اثر گذاشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بزرگداشت شهید محسن حججی با عنوان «فرزند ایران» عصر امروز، 26 مردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر مقام معظم رهبری، سردار عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در حسینیه فاطمةالزهرا(س) برگزار شد.

این مجلس با ذکر خاطره و کلیپ خداحافظی شهید حججی با خانواده‌اش آغاز شد. اجرای سرود با بازخوانی فرازهایی از شعر «سر» سیدحمیدرضا برقعی بخش دیگری از مراسم افتتاحیه این بزرگداشت بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان اظهار کرد: نام شهید عنوانی است که خداوند برای کسانی که در راه او کشته می‌شوند انتخاب کرده است. شخصی که از هستی خود می‌گذرد شهید گفته می‌شود. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که شما را امت وسط قرار دادم؛ به این معنی که بزرگ و بلندمرتبه هستید و از امت پیامبر به عنوان امت شهید تعبیر می‌کند.

وی با بیان این مطلب افزود: علامه طباطبایی گفت که هر کسی از امت اسلام به مقام شهادت نمی‌رسد. شهید کسی است که به صورت خاص در راه خداوند متعال به قتل رسیده باشد و این عنوان به او اطلاق می‌شود. منظور از شهدا کسانی هستند که در راه خداوند به قتل می‌رسند و خداوند از آنان در قرآن نیز یاد کرده است؛ سه دلیل مهم برای اطلاق نام شهید به این اشخاص وجود دارد که دو دلیل آن مهمتر از یک دلیل دیگر است.

این خطیب افزود: شهید، شاهد و ناظر است و تاثیرگذاری معنویت وی بر جامعه قطعی به شمار می‌آید. وی از بین نمی‌رود و گفتار و آثار و رفتارش همچنان وجود خواهد داشت. شهید نیز مانند رسول‌الله(ص) که شاهد است، بر امت شاهد و ناظر است.

وی گفت: اولین وجه تسمیه عنوان شهید به حضور او در جامعه باز می‌گردد؛ «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله» به همین موضوع اشاره دارد که شهدا زنده هستند. وجه تسمیه دیگر اینکه شهید، حجت و دلیل و تمام‌کننده اثبات حقانیت راه حق است. هر کسی عقلانیت مسیر شهید را درک نمی‌کند. شهید تاثیر احساسی بر انسان نمی‌گذارد. نام شهید به انتخاب خداوند متعال صورت گرفته و دلیل حقانیت این راه نیز شهید است. با وجود هزاران تبلیغات و تبیینی که انجام می‌شود، ولی هیچ کدام به پای ارزش و اثرگذاری یک قطره خون شهید نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه شهید آخرین اتمام حجت کننده است، گفت: حق برای شهید روشن شده است و اگر حقانیت راه شهید برای کسی روشن نشود، آن شخص صم‌بکم‌عمی تلقی خواهد شد. اینکه شهید محل وحدت مردم می‌شود، به این دلیل است که وی روشنگر است؛ افرادی که حقانیت راه شهدا را درک نمی‌کنند دچار بیماری قلبی هستند که در اول قرآن نیز به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد جان خود را برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) فدا می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع جای بحث ندارد، مدافع حرم، مدافع امت اسلامی و مدافع کشور است. کسی که مدافع حرم می‌شود، به این معناست که مدافع مطرح شده و امنیت جامعه را فراهم می‌کند؛ اگر کسی کندذهن بود و کژفهمی داشت، شهدا ذهن او را باز می‌کنند.

این خطیب بیان کرد: اولین کسانی که خواستار دفن شهدای گمنام در محل حضورشان شدند، دانشجویان بودند که خوش‌فهم‌تر از دیگران هستند. شهید اتمام حجت کننده است و راه را به کسی که راه را گم کرده است نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: شهید، شهود، آزمایشگاه اثبات حق، کوتاه کننده مسیر رسیدن به سعادت و کتاب است؛ البته بُعد احساسی شهدا در کشور ما بیشتر مورد پردازش قرار گرفته است، ولی باید توجه داشت که بُعد عقلانی شهید حائز اهمیت بیشتری است. شهید معلم و هدایت کننده است و کاری که انجام می‌دهد کار پیامبر خدا و کاری است که خدا به او واگذار کرده.

وی همچنین به سخنی از شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: «اگر می‌خواهیم جامعه‌ نمونه بسازیم، باید به مردم جهان نشان دهیم که چطور زندگی کنند». باید جامعه اسلامی خود را درست کنیم. مجلس شورای اسلامی باید قوانینی را که جامعه ایران را شبیه به جوامع غربی می‌کنند زیر ذره‌بین ببرند و آنها را ملغی کنند. باید قوانین برتری قرار دهند. امت وسط یا امت برتر که ما هستیم باید به دیگران بگوییم که آنها چطور زندگی کنند. 

حجت‌الاسلام پناهیان با تاکید بر اینکه بناست که امت شهید و الگو باشیم، افزود: پیامبر بر ما شهید، الگو و اتمام کننده حجت بر ماست. از جوانان تقاضا می‌کنم که زندگی شهید حججی را مرور کنید. برخی از افراد از من می‌پرسند چطور شد که شهید حججی این گونه خوشنام شد؛ وی در خانواده‌ای که بیش از 10 نفر از علمای بلندپایه در آن حضور دارند به دنیا آمده است. همچنین وی نوه یکی از علمای صاحب‌نام اصفهان است و خانواده ریشه‌داری دارد. جمیع فضائل این خانواده در ایشان جمع شده بود. 

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه شهادت حججی تازه آغاز ماجراست، ادامه داد: خداوند حرف‌هایی درباره او خواهد داشت. حججی، ابراهیم هادی دیگری در این زمان است. زندگی وی باطن داشت و بیشتر از شهادتش درباره زندگی او باید حرف زده شود. وی اهل رسیدگی به فقرا و اردوی جهادی بود. کار خداوند بود که عاشقی حججی را اثبات و هویدا کند. قطعاً زندگینامه او غوغا خواهد کرد.

چشمانش

وی گفت: افرادی هستند که زندگی آنان به یکباره با شهادتشان پررنگ شده است، مانند زهیر و حر بن یزید ریاحی، ولیکن برخی از افراد نیز هستند که در پس شهادت آنها، زندگی پرثمری وجود دارد، مانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه. حججی از اول نیز شهید حججی بود. وقتی زندگینامه وی بیرون بیاید، مشخص می‌شود که چرا چشمان او تا این حد بر جامعه اثر گذاشت.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه شهید، نه تنها نحوه مردن را که همان شهادت است می‌آموزد، بلکه طرز زندگی را نیز آموزش می‌دهد، اظهار کرد: شهدای مدافع حرم خاطرات عجیبی دارند و پدیده‌های عجیب‌تری از شهدای دفاع مقدس هستند. در جهانی که هر کسی به فکر خود است، آنان روشن‌بینی و هوشمندی والا نشان دادند که باید در این باره دقت نظر بسیار کرد.

وی در پایان گفت: شهید حججی محب اهل بیت(ع) و متوسل به حضرت زهرا(س) بود. وجه تسمیه فرعی شهید نیز آن است که آنان نفحات بهشتی را می‌بینند؛ اینکه شهید حججی مطمئن و استوار و مستحکم گام بر می‌داشت، به این دلیل بود که می‌دانست به کجا می‌رود و چه چیزی برای او مهیا شده است.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی و سردار جعفری از خانواده شهید حججی تجلیل شد.

captcha