دانشجویان نخبه علوم انسانی امید تمدن‌سازی کشور هستند
کد خبر: 3631657
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
معاون بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد:

دانشجویان نخبه علوم انسانی امید تمدن‌سازی کشور هستند

گروه معارف: رئیس ستاد اجرایی‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان با بیان اینکه اگر امیدی به تمدن‌سازی داریم باید نگاه درست به علوم انسانی داشته باشیم، دانشجویان نخبه علوم انسانی را امید کشور در این زمینه دانست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، دکتر آریا الستی در برنامه پرسش و پاسخ دانشجویی سومین دوره آموزشی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دهکده تحقیقاتی وسف در حال برگزاری است، شرط تمدن‌سازی را نگاه صحیح و کارگشا به رشته علوم انسانی دانست.
وی افزود: همه رشته‌های تحصیلی اعم از مهندسی و پزشکی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر امیدی به تمدن‌سازی داریم باید نگاه درست به علوم انسانی داشته باشیم، از این‌رو نباید رشته علوم انسانی را دست کم گرفت.
معاون بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه امیدها به سمت دانشجویان نخبه علوم انسانی است، گفت: هرچند نتایج رشته‌های مهندسی خوب و سریع رخ می‌دهد اما خود مهندسان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی سؤالات را نمی‌توانند پاسخ دهند.
 وی طرح مسأله علم دینی و مهم‌تر از آن علم نافع و عدم توان در پاسخ‌گویی به آن را یادآور شد و اظهار داشت: تعاریف متعدد از علم نافع یک تشتت به وجود آورده است که ما را سرگرم موضوع‌های غیراولویت‌دار خواهد کرد.
 الستی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به آرمان‌هایی که در انقلاب اسلامی برای ما تعریف شده و آن هم رسیدن به تمدن اسلامی است برسیم، چاره ای به جز تولید درون زای علم و رویکرد برون گرا نخواهیم داشت.
 وی بر درون زا شدن علم و عدم غفلت از آنچه در دنیا نسبت به تولید علم اتفاق می‌افتد تأکید کرد و افزود: شاید در دنیا بعضی از روش‌ها را به ویژه در علوم انسانی نپسندیم اما در علوم انسانی خبرهای بسیاری هست.
معاون بنیاد ملی نخبگان با اشاره به گفتگوی خود با چند نفر از بزرگان فلسفه اسلامی و فلسفه غرب، گفت: در آینده نزدیک دچار سونامی سؤالاتی خواهیم شد که با توجه به ظرفیت پاسخ‌گویی، اما این پاسخ‌ها نزد ما نیست.
وی سؤالاتی که در حوزه علوم انسانی مطرح می‌شود را بیش از حوزه‌های علوم پایه، مهندسی و پزشکی دانست و تصریح کرد: آنچه در دانشگاه‌ها به جوان‌ها گفته می‌شود موضوعات باز و سؤالات پاسخ گفته نشده در علوم انسانی است، بنابراین این رشته را نباید دست کم بگیریم.
captcha