کاهش سود بانکی اقدامی مؤثر در بهبود وضعیت اقتصادی کشور است
کد خبر: 3631672
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

کاهش سود بانکی اقدامی مؤثر در بهبود وضعیت اقتصادی کشور است

گروه اقتصاد: انارکی محمدی اظهار کرد: نرخ سود بانکی باید 2 یا 3 درصد بالاتر از نرخ تورم باشد اما در شرایط کنونی چنین وضعیتی وجود ندارد بنابراین اگر دولت بتواند چنین اقدامی در کاهش نرخ سود بانکی انجام دهد، گامی مؤثر در بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کاهش سود بانکی متناسب با نرخ تورم، یکی از خواسته‌های چندین ساله مردم، مراجع محترم تقلید و فعالان اقتصادی است. سال گذشته این نرخ به 18 درصد رسید و اخیرا رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ سود با تصویب شورای پول و اعتبار به 15 درصد خواهد رسید. هرچند که چنین اقدامی باعث تحقق کامل خواسته‌های تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و مردم نخواهد شد اما اقدامی امیدوارکننده است؛ به شرطی که نظام بانکی در عرصه عملی به این قانون پایبند باشد.
احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت اقدام بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بانکی گفت: با توجه به اینکه اقتصاد کشور در شرایط کنونی نیازمند این است که سپرده‌های موجود در نزد بانک‌ها وارد فعالیت اقتصادی شود بنابراین قطعا اقدام بانک مرکزی در کاهش سود بانکی ضرورتی انکارناپذیر است و نظام بانکی هم باید به آن پایبند باشد.
 وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به نرخ سود کنونی در نظام بانکی و سپرده‌هایی که مردم در بانک‌ها دارند، تسهیلاتی که به آنها ارائه می‌شود واقعا گرانقیمت است و تولید ما نمی‌تواند با این شرایط به فعالیت خود ادامه داده و توان رقابت وجود داشته باشد.

جمعه///کاهش سود بانکی اقدامی مؤثر در بهبود وضعیت اقتصادی است
انارکی محمدی اظهار کرد: نرخ سود بانکی باید 2 یا 3 درصد بالاتر از نرخ تورم باشد اما در شرایط کنونی چنین وضعیتی وجود ندارد بنابراین اگر دولت بتواند چنین اقدامی در کاهش نرخ سود بانکی انجام دهد، گامی مؤثر در اقتصاد کشور است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سال گذشته هم چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی در کاهش سود بانکی انجام شد اما متأسفانه بانک‌ها به صورت سلیقه‌ای عمل کردند و به شکل‌های مختلف، محاسبات را به گونه‌ای انجام دادند که سود سپرده‌ها را به میزان بیشتری پرداخت کنند و در مقابل این اقدام بانک‌ها، سود تسهیلات بانکی هم بالاتر رفت.
 نماینده رفسنجان و انار در پایان تأکید کرد:امیدواریم در صورتی‌که چنین کاری به شکل صحیح صورت گرفت، مجلس هم از توان نظارتی خود به طور کامل استفاده کند و بتواند به اجرای سود 15 درصدی در نظام بانکی جامعه عمل بپوشاند تا لااقل بخشی از این سرمایه‌ها وارد اقتصاد کشور شود و بانک‌ها به جای سودآوری و بنگاه‌داری، به فعالیت بانکی بپردازند.
captcha