پیام شهادت محسن حججی درباره نسل دوم و سوم انقلاب/ ضرورت توجه به ارزش‌های دینی در دولت دوازدهم
کد خبر: 3631728
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

پیام شهادت محسن حججی درباره نسل دوم و سوم انقلاب/ ضرورت توجه به ارزش‌های دینی در دولت دوازدهم

گروه سیاسی: حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به شهادت شهید مدافع حرم؛ محسن حججی و با بیان اینکه خون شهید، کوثر است، گفت: این شهید از رویش های انقلاب است و شهادتش این پیام را داد که به یاری خداوند نسل دوم و نسل سوم انقلاب در دفاع از انقلاب اگر پر انگیزه تر از نسل اول نباشند، همانند آنها هستند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 27 مردادماه در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام جواد(ع) گفت: ایشان جوانترین امام شیعه بودند که در سن 25 سالگی به شهادت رسیدند؛ در این مدت کوتاه این امام بار امامت را به خوبی به دوش کشید.
وی در ادامه به شهادت پاسدار محسن حججی به دست عناصر داعش در سوریه اشاره کرد و افزود: شهید حججی از رویش های انقلاب است؛ سال 71 متولد شده است؛ شهادتش این پیام را داد که به یاری خداوند نسل دوم و نسل سوم انقلاب در دفاع از انقلاب اگر پر انگیزه تر از نسل اول نباشند، همانند آنها هستند.
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: آوازه ای که شهدای مدافع حرم دارند، به برکت اخلاص آنهاست؛ اگر مخلص نبودند هدیه شهادت به آنها داده نمی شد و تجلیل هایی که از شهید حججی صورت گرفت، به دلیل اخلاصش بود.
وی ادامه داد: از زبان شما مردم از فرماندهان رشید سپاه اسلام به ویژه سردار قاسم سلیمانی که گفتند انتقام می گیریم، تشکر می کنم؛ سپاه هرگاه می گوید انتقام می گیریم، دشمنان یقین بدانند که انتقام سختی پیش روی آنها خواهد بود.
خاتمی تصریح کرد: داعش مفسد فی الارض، محارب با خدا و رسول، باغی و ناصبی است و قلع و قمع اینها واجب شرعی است؛ به خصوص شمری که همراه شهید حججی با خنجر می آمد امیدوارم به دست حزب الله و عناصر رشید اسلام از بین برود.
وی با تأکید بر اینکه داعش بدترین جنایت را نسبت به «الله اکبر» کرده اند و می کنند، گفت: آنها در حالی که می گویند «لا اله الا الله» مسلمان می کشند و «الله اکبر» می گویند.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه خون شهید، کوثر است، اظهار کرد: سردار جعفری فرمود 30 هزار جوان مثل شهید حججی داریم؛ این خون های پاک سرمایه نفیس این کشور هستند که کمترین توهین به این خون های پاک شرکت در جنایات داعش است؛ صاحب قلم ها و سایت ها و کانال ها مراقب باشند که از خطوط قرمز عبور نکنند.
خاتمی با اشاره به گرامیداشت شهید حججی از سوی مردم نجف آباد؛ زادگاه شهید حججی، از مردم این شهر تجلیل کرد و گفت: نجف آباد قبل از انقلاب امان ساواک را بریده بود و در دوران دفاع مقدس نیز به تنهایی یک لشکر داشتند؛ شهری که شهید کاظمی ها را پرورش داده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تشکیل کابینه دولت پرداخت و خطاب به وزرای منتخب اظهار کرد: قدرتتان را در خدمت دین، معنویت و ارزش ها به کار بگیرید و در راه ارزش های دینی استفاده کنید؛ حکومت در قبال دین مسئولیت دارد و باید به این مسئله توجه شود.
خطیب جمعه تهران افزود: وزرای منتخب بعدی عرصه کلان خدمت در اختیارشان قرار گرفته و باید به این مردم خدمت کنند و جناح مدار و حزب مدار نباشند و خدمت مدار باشند.
خاتمی خطاب به وزرای آینده گفت: متدینین را نرانید و به آنها تندرو و افراطی نگویید؛ در روز حادثه اینها به کار می آیند.
وی با بیان اینکه انتخابات آزاد، انتخاباتی است که حین و بعد از انتخابات آزادی باشد، اظهار کرد: معقول نیست که یکی که متدین، لایق و درستکار است، به دلیل اینکه به کاندیدای رقیب رأی داده از کار بی کار شود؛ همچنین فتنه خط قرمز است و از حامیان فتنه در پست های کلیدی استفاده نکنید.
امام جمعه موقت تهران همچنین گفت: همه دولت های بعد از انقلاب با تنفیذ ولایت، دولت های مشروع هستند و همه ما وظیفه حمایت ناصحانه از هر سه قوه داریم؛ ناصحانه یعنی خوبی ها را ببینیم و نقد سازنده کنیم.
وی با بیان اینکه اپوزیسیون دولت بودن در جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد، اظهار کرد: هیچ یک از متدینین و انقلابیون در کشور ما اپوزیسیون نیستند.
خاتمی شیعه کشی در افغانستان را محکوم کرد و افزود: ما مسلمان کشی، سنی کشی و شیعه کشی را در هر جای دنیا که باشد غلط می دانیم.
وی با اشاره به اعتراضات گسترده در آمریکا نسبت به نژادپرستی گفت: همانطور که در رسانه ها مشاهده کردید معترضان را کشتند و غارت کردند و از همه عجیب تر اینکه رئیس جمهور امریکا که باید حافظ منافع مردم باشد، این اقدامات را محکوم نکرد؛ اگر این زیرپا گذاشتن حقوق بشر نیست پس زیر پا گذاشتن حقوق بشر کدام است؟
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: آریکا در خط مقدم نقض حقوق بشر است و باید خجالت بکشد از اینکه در رابطه با حقوق بشر در دیگر کشورها اظهار نظر کند؛ داعش پرورده و تربیت یافته آمریکاست و شهید حججی را آمریکایی ها کشته اند.
وی به اقدامات تروریستی در اسپانیا اشاره کرد و گفت: دولت های اروپایی به آمریکا فشار بیاورند که دست از حمایت از داعش بردارند.
خطیب جمعه تهران در پایان انتخاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی را تبریک گفت و از خداوند توفیقات بیشتر را برای آنان مسئلت کرد.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در خطبه اول نماز جمعه با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا به ادامه بحث های خود پیرامون سبک زندگی قرآنی با محوریت عبارت «یا ایهاالذین آمنوا» در قرآن پرداخت و گفت: از تفاوت های اساسی در زندگی یک مؤمن و غیر مؤمن این است که مؤمن مبدأ باور، خداباور و معادباور است و برای کسی که ایمان ندارد و مؤمن نیست دو عنصر «خدا» و «قیامت» مطرح نیست.
امام جمعه موقت تهران افزود: در آیات 10 و 11 سوره صف خطاب به مؤمنان از معامله ای سخن گفته شده که انسان را از عذاب دردناک می رهاند؛ این دو معامله دو عنصر دارد که یکی ایمان به خدا و دیگری جهاد و هزینه کردن در راه اوست؛ این معامله، سودآور است.
وی با بیان اینکه طبق این آیات دنیا، بازار است، گفت: در این بازار یک کالایی است به نام جان و یک فروشنده است به نام انسان که برای این کالا دو خریدار است که مدام جار می زند که ما خریداریم؛ یک خریدار شیطان است و خریدار دیگر ذات مقدس ربوبی است و باید چشم را باز کرد که در این معامله کالا به چه کسی فروخته می شود.
خاتمی ادامه داد: اگر انسان این کالا را به شیطان فروخت تعبیر قرآن این است که باخته و سودی در این معامله نکرده است؛ خریدار دوم خداوند است که گران می خرد؛ در آیه 111 سوره توبه آمده است، انسان عمر خود را به خدا می فروشد اما در برابر آن، بهشت ابدی را می خرد؛ بنابراین قیمت شما بهشت است و اگر به کمتر از آن خود را بفروشید، باخته اید.
وی با بیان اینکه در این تجارت با خدا باید دو عنصر ایمان و جهاد در راه خدا مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: ایمان عبارت است از خداباوری و اینکه با تمام وجودش قبول داشته باشد که خدا همه کاره است؛ ایمان شعاری، مقطعی، موسمی، موقتی، منافقانه و عافیت طلبانه، ایمان نیست و کالای مرغوبی محسوب نمی شود.
خطیب جمعه تهران صداقت در ایمان را یک اصل عنوان کرد و افزود: ایمان صادقانه همراه با گذشت است؛ گذشت از راحتی و رفاه و شهوت و غضب و آبرو و مال و جان.
captcha