علم از دید اسلام ابزاری برای قرب به خداست/ نگاه ابزاری غرب به علم
کد خبر: 3631730
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

علم از دید اسلام ابزاری برای قرب به خداست/ نگاه ابزاری غرب به علم

گروه حوزه‌های علمیه: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه غرب نگاه ابزاری به علم برای رسیدن به قدرت دارد، گفت: در اسلام، علم وسیله‌ای در خدمت انسانیت انسان و قرب او به خداوند است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز 27 مردادماه در اختتامیه سومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه «العلم سلطان؛ من وجده صال» گفت: سند بالادستی و موید این روایت، قرآن کریم که در آیات مختلف بر علم تاکید فرموده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با استناد به آیات و روایات بر این مقوله سفارش فرموده‌اند بیان کرد: در دنیای امروز علم، ابزار قدرت است و ابزاریت آن نیز، عقلانی بودن و کاربردی بودن آن عنوان شده است؛ بشر امروز علم را از موضع ابزار قدرت می‌نگرد ولی روایات، علم را ابزار قدرت نمی‌داند بلکه علم را سلطان و صاحب سیطره معرفی کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: علم، برهان است و برهان خودش سلطان است؛ بنابراین ما علم را نمی‌بافیم و نمی‌سازیم و  آن را می‌یابیم زیرا اگر علم برساخته حیات اجتماعی انسان باشد انسان بر آن سلطه دارد در حالی که علم بر همه چیز سلطان است.

پارسانیا با اشاره به دوری بشر از حقیقت خود و هستی و مشکلات متعددی که به همین دلیل گرفتار آن شده است بیان کرد: اشکال بشر این است که بیش از آنچه می‌داند، حرف می‌زند و سخن می‌گوید؛ وقتی چشم ما سفیدی را می‌بیند نمی‌تواند منکر آن شود ولی وقتی می‌گوید ستاره این مقدار است بدون آن که به آن یقین داشته باشد حرف بیش از دیدن است و خطاها از اینجا شروع می شود.

پارسانیا با اشاره به آیات قرآن «قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ»(40 نمل) عنوان کرد: در این آیه نام شخص بیان نمی‌شود بلکه او را وصف می‌کند یعنی کسی که علمی از کتاب دارد می‌تواند آن کار خارق العاده را بکند که محصول علم است و البته علم کتاب در روایات بر امام علی(ع)، امیر بیان تطبیق شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر انسان علم را ساخته بود باید اراده خود را مقوم این معرفت می‌دانست در حالی که در حقایق علمی ما کاره‌ای نیستیم و فقط آن را کشف می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اگر یک گام جلوتر برویم علم، نوعی ولایت بر معلوم و عالم را دارد و تقرب بر منبع قدرت را نصیب انسان می‌کند، تقرب ما و بُعد ما از خداوند و سیر و دوری ما به خدا دوری در زمان و مکان نیست بلکه نزدیکی و دوری از چیزی است که از خود ما به ما نزدیکتر است.

وی تاکید کرد: علم انسان را به خدا نزدیک می‌کند و دوری انسان از خدا به خاطر جهل اوست؛ از این منطر مرگ مسیر معرفت انسان است و این عالم ساحت غفلت اوست؛ بنابراین علم، مسیر ما را طی می‌کند و نزدیکی ما به خدا از این طریق صورت می‌گیرد و  ولی‌الله کسی است که علم او بیش از دیگران است.

پارسانیا عنوان کرد: مرتبه اول علم که حصولی و الهام است از طرف خدا به همه داده شده است ولی مراتب بالاتر آن، نیازمند پاکی و تهذیب انسان است زیرا علم، سیر و سلوک و رفتن است و باید زمین مستعدی برای باروری آن وجود داشته باشد که حتی مکان و زمان و جوانی که سرمایه و امانت خدا در دست ماست نیز در این سیر و سلوک اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به سومین دوره طرح گفتمان علوم انسانی اسلامی افزود: در دو هفته اجرای طرح، شرکت‌کنندگان از زمین و القائات دنیوی دور شدند و در جوار کریمه اهل‌بیت(ع) همسفر علم و معنویت شدند و از استادانی دغدغه‌مند بهره بردند و همه این ها علل معده‌ای است که این دو هفته را برای حاضران متفاوت از زمان‌های دیگر کرده بود.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه هرقدر آگاهی انسان بیشتر می‌شود غربت انسان نیز از محیط روزمره و اطراف او بیشتر می شود بیان کرد: همه ظرفیت دفتر تبلیغات اسلامی در خدمت این حرکت علمی قرار گرفت که باید از مسئولان این دفتر به خصوص ریاست آن تقدیر کنیم و امیدواریم این دوره تعریف شده 5 ساله بتواند به اهداف خود برسد و ذخیره ای برای دنیا و آخرت همه افراد باشد.

 یادآور می شود کتاب طرح دومین گفتمان نخبگان علوم انسانی در این مراسم رونمایی شد. این کتاب محتوای سخنرانی‌هایی است که در دوره گذشته دو هفته‌ای در دهکده وسف سال قبل تدوین شده است و پیوند موضوعی و هماهنگ در میان محتوا از ویژگی‌های این کتاب است. 

در خاتمه این مراسم از دانشجویان نخبه برتر این طرح براساس حضور فعال در دوره و آزمون علمی تجلیل شد. 

captcha