بالا رفتن سن ازدواج و آمار طلاق با وجود الگوی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) مایه تأسف است
کد خبر: 3631734
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵

بالا رفتن سن ازدواج و آمار طلاق با وجود الگوی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) مایه تأسف است

گروه سیاست و اقتصاد: امام جمعه موقت اهواز با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) گفت: مشکل جامعه ما بالا رفتن سن ازدواج است. زندگی این دو معصوم که بر اساس معنویت شکل گرفت برای ما الگو به شمار می‌رود. بالا رفتن سن ازدواج و آمار طلاق با وجود الگوهای ارزشمندی همچون حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) واقعاً مایه تأسف است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسن‌زاده امام جمعه موقت اهواز در خطبه‌های نمازجمعه امروز جمعه 27 مردادماه که در مصلای امام خمینی(ره) اهواز برگزار شد، با بیان اینکه تنها راه انسان برای سعادت در دنیا و آخرت تقوا است، گفت: یکی از موارد رعایت تقوا در مسائل مالی است. بخل در مقابل اسراف قرار دارد و این موضوع از گناهان ریشه ای به شمار می رود. یکی از آثار شوم بخل آن است که شخص به وظایفش در واجبات مالی قیام نکند.

وی با اشاره به اینکه خداوند در آیات 75 تا 77 سوره توبه داستانی را شرح می دهد، ادامه داد: شأن نزول آیات درباره شخصی است که در عین برخورداری از ثروت نتوانست شکر خداوند را به جا بیاورد و خداوند در این آیات می‌فرماید: «آنانی که با خدا عهد می بندند که از مال خود ببخشند اما این کار را انجام نمی دهند باعث نفاق در آنها می شود.» بخل در حکومت هم بسیار خطرناک است که درباره آن در کلام امیرالمومنین بسیار آمده است.

حسن زاده با بیان اینکه 25 ماه ذی القعده روز دحوالأرض است، گفت: در این روز زمین خشکی‌اش پیدا شد تا پیش از این همه کره زمین آب بود و اولین نقطه که در این خشکی پیدا شد بیت الله الحرام بود.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد در سال 32 گفت: این کودتا آمریکایی بود و هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند که با همکاری انگلیس خبیث انجام گرفت. این کودتا نقطه سیاه کارنامه آمریکا در تاریخ ایران، منطقه و جهان است که نشان داد آمریکایی ها هیچ وقت نمی توانند دموکراسی را تحمل کنند و رأی مردم برای آنها مهم نیست بلکه منافع شومشان برای آنها اهمیت دارد.

وی ادامه داد: امروزه بدترین رژیم ها در منطقه کشور سعودی است که اولین متحد آمریکایی ها در منطقه به شمار می رود که به قول سید حسن نصرالله مردم سعودی نمی دانند صندوق رأی چیست؟

حسن زاده با اشاره به اینکه روز دوشنبه 30 مرداد همزمان با 28 ذی القعده سالروز بزرگداشت علامه مجلسی است، گفت: علامه مجلسی خدمات استثنایی در زمینه های اجتماعی و علمی داشته است. آثار بسیار ارزشمند او منبعی برای محققان و پژوهشگران به شمار می رود.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: همچنین روز جهانی مساجد نزدیک است که این روز به مناسبت آتش زدن مسجدالأقصی توسط صهیونیست ها در سال 1969 نامگذاری شد. جنایتی که آنها انجام داده و ادامه می دهند برای آن است که در نظر شومشان مسجدالأقصی را به یک معبد تبدیل کنند که انشاءالله این امر محقق نمی شود. مهم ترین پایگاهی که ما داریم مسجد است که محلی برای عبادت، افزایش معرفت و بصیرت، آگاهی به مسائل شرعی و اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، آشنایی مردم با حقوق و وظایفشان است. امروز این نعمت در اهواز به ما عنایت شد که هیچ مسجدی بدون امام جماعت نیست که این به برکت وجود آیت الله موسوی جزایری است. از مسئولان تقاضا می کنیم آنچه که موردنیاز مساجد در مبارزه با شبیخون فرهنگی است را تأمین کنند که مهمترین سنگر مسجد است. اقدامات فرهنگی با تنوع سنی و محتوا از سوی طلاب و علما در مساجد برنامه ریزی می شود.

وی در ادامه با اشاره به شهادت امام محمدتقی(ع) تصریح کرد: مناسبت های شهادت و ولادت ائمه(ع) فرصتی است که بتوانیم معارف قرآن، رسول خدا(ص) و عترت را آموزش دهیم. صرف اینکه در شهادت ها روضه ای خوانده شود و در ولادت ها شربت و شیرینی پخش شود خوب است اما اصلاً وظیفه خودمان را در این زمینه انجام نداده ایم. آن معارفی که ائمه(ع) از جدّ اطهرشان رسول خدا(ص) دریافت کرده اند باید فراگیر شود.

 حسن زاده با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) گفت: مشکل جامعه ما بالا رفتن سن ازدواج است. زندگی این دو معصوم که بر اساس معنویت شکل گرفت برای ما الگو به شمار می‌رود. بالا رفتن سن ازدواج و آمار طلاق با وجود الگوهای ارزشمندی همچون حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) واقعاً مایه تأسف است. معنویت، ایثار و فداکاری در خانواده باعث ثبات و استواری می‌شود. دستگاه‌های فرهنگی و مسئولان باید تلاش کنند توقعات کم شود و سن ازدواج پایین بیاید. جهیزیه‌های مفصل، مهریه‌های سنگین در شأن خانواده های متدین نیست. نمی توانیم بگوییم که حضرت علی و حضرت زهرا استثنا بودند و ما کار خود را انجام بدهیم؛ آنها الگو و نمونه ای برای ما هستند. مقابله با فساد و ناهنجاری ها فقط با بگیر و ببند ممکن نیست، نه اینکه اینها نباشد اما از سویی دیگر راه حل‌هایی چون آسان بودن ازدواج و رعایت عفاف در مجردان هم وجود دارد.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به سالروز بزرگداشت شیخ الرییس ابن سینا و روز پزشک، عنوان کرد: شیخ الرییس از افتخارات ایران و اسلام است و نماد این جمله شهید مطهری مبنی بر خدمات متقابل اسلام و ایران و وحدت دین و علم به شمار می رود. وی دانشمندی تأثیرگذار در زمان خود و آینده زمان خویش و همچنین دیندار بود.

وی با اشاره به آغاز هفته دولت گفت: شهیدان رجایی و باهنر دو الگو و اسوه برای مسئولان و دولتمردان در نیت های پاک، ساده زیستی و خدمتگزاری بودند. خدمات دولتمردان را اجر می‌گذاریم و همه کسانی که مسئولیتی دارند به ویژه در قوه مجریه بر سر عهد و پیمانی که دارند، بمانند. از مسئولان خوزستانی هم قدردانی می کنیم.

 حسن زاده با اشاره به آغاز روند اعزام حجاج خوزستانی به خانه خدا گفت: مقامات سعودی تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده اند. این تذکر را به حجاج و خانواده آنها می دهیم که اگر چه مراسم ولیمه مستحب است اما باید با رعایت شئون اسلامی همراه باشد.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در حال بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور است، گفت: نمایندگان مجلس در آنچه که وظیفه شرعی، عرفی و قانونی‌شان است صلاحیت‌ها را در نظر بگیرند و مسائل جناحی و باندی و سیاسی موردنظرشان نباشد. تعهد، تخصص و ملاکی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید دارند به عنوان روحیه انقلابی همان ویژگی هایی است که باید وزرا باید از آن برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: نقشی که خوزستان در کل کشور دارد به آن معناست که توسعه، امنیت و آبادانی خوزستان، توسعه، امنیت و آبادانی کل کشور است و عقب ماندگی خوزستان به کل کشور لطمه می‌زند. خوزستان یک استان استثنایی دارای صنعت، کشاورزی، مرز خشکی و دریایی و هوایی است. با افتخار و نه با پشیمانی می‌گوییم که بار اصلی جنگ تحمیلی بر دوش مردم خوزستان بود. خوزستان وظیفه‌اش را در جنگ انجام داد. در حالی که استان‌های دیگر در این هشت سال مسیر پیشرفت را پیمودند.

حسن‌زاده ادامه داد: همه وزرا باید در برابر خوزستان تعهد داشته باشند؛ سابقه وزیر پیشنهادی نیرو نشان می دهد که بر بحث انتقال آب اصرار داشته است. نمی توانیم بگوییم اشتباه کرده شاید آن زمان که این مسئله مطرح شد استان خوزستان محدودیت آب نداشت اما اکنون 18 نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی باید بدانند و از وزیر نیرو این تعهد را بگیرند که سیاست انتقال آب را دنبال نکند. صرف برگزاری یک جلسه نمایندگان خوزستان با وزیر پیشنهادی نیرو کافی نیست بلکه وی باید این مطلب را در صحبت‌هایش مطرح کند.

حسن زاده ادامه داد: در استان خوزستان از نظر معیشت مردم، کشاورزی، صنعت و بالا بودن آمار بیکاری وضعیت سختی داریم. انتقال آب شرب مانعی ندارد اما این موضوع که آب خوزستان را برای مصرف شرب ببرند و آب آن استان برای کشاورزی مصرف شود، پذیرفته نیست.

امام جمعه موقت اهواز اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم که نمایندگان بخشی نگری کنند اما مسئله توسعه استان مسئله کل کشور است. یکی از مأموران شرکت توسعه برق به دلیل گرما و رطوبت بالا و برق گرفتگی جان خود را از دست داد، ضمن تسلیت به خانواده این عزیز باید بگویم که در بحث رأی اعتماد به وزرا نه مسائل جناحی و سیاسی بلکه مصلحت استان و کل کشور باید رعایت شود.

وی با اشاره به حوادث اتفاق افتاده در اسپانیا که منجر به کشته شدن 13 نفر شد و داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، اظهار کرد: با این اتفاقات مشخص می شود که آنچه مقام معظم رهبری و مسئولان درباره پیدایش داعش می‌گفتند که آسیب آن به پدیدآورندگان این گروهک تروریستی می رسد، صحیح بود. پیدایش گروه های تکفیری سیاست شیطان بزرگ آمریکا با حمایت مالی سعودی بوده است و تنها جمهوری اسلامی ایران صادقانه با این گروهک‌ها مبارزه می کند. ما همان گونه که امنیت را برای بحرین، یمن، عراق و سوریه خواستاریم برای دیگر کشورها هم می خواهیم.

حسن زاده با گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم، یاد سه شهید خوزستانی مدافع که در هفته اخیر به شهادت رسیده‌اند(شهید علیپور از اندیمشک، شهید تاج بخش از گتوند و شهید باوی از کارون) را گرامی داشت و گفت: شهادت محسن حججی روح تازه ای در مردم دمید. همه مسئولان و اقشار مختلف جناح‌های سیاسی در رثای این شهید که در اسارت با مظلومیت و عزت به شهادت رسید، همراهی کردند.

captcha