نقش اردوهای جهادی علوم پزشکی در ارتقای اخلاق و معنویت
کد خبر: 3631769
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
تاجفرد تبیین کرد:

نقش اردوهای جهادی علوم پزشکی در ارتقای اخلاق و معنویت

گروه سلامت: دبیر ستاد اردوهای جهادی وزارت بهداشت، با اشاره به برگزاری دومین سال اردوهای جهادی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اثرات سازنده‌ آنها در حوزه‌های معنوی و اخلاق پزشکی تأکید کرد.

محمد تاجفرد، دبیر ستاد اردوهای جهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برگزاری دومین دوره اردوهای جهادی دانشجویان علوم پزشکی اظهار کرد: وزارت بهداشت در سال گذشته خود متولی برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم بود اما امسال برگزاری این اردوها به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار شده‌اند و وزارت بهداشت از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کند.

وی با بیان اینکه رویکرد این اردوها در تفاوت با سال گذشته استانی شدن آنها است گفت: نگاه ما این است که اردوها امسال درون استانی باشند و نه خارج از استان، به این دلیل که در همه استان‌ها نقاط کم برخوردار وجود دارند، از سوی دیگر اردوهای خارج استانی علاوه بر صرف هزینه و وقت بیشتر مخاطرات سفر را هم به همراه دارند اما در اردوهای درون استانی این تهدیدات کمتر و هزینه و صرف وقت نیز کاهش پیدا می‌کند لذا سیاست‌ ما این بود که دانشگاه‌ها در حاشیه‌ شهرها و مناطق روستایی و محروم خود اردو را برگزار کنند.

تاجفرد ادامه داد: وزارت بهداشت سعی کرد در اردوهای جهادی همه دانشگاه‌ها را فعال و از آنها خواسته شد که کانون‌های جهادی را شکل دهند، از سوی دیگر برای نقاطی که مناطق محروم آن بیشتر است از ظرفیت دانشگاه‌های مجاور و استان‌های همسایه کمک گرفته و خدمتی به آنجا ارائه دهند؛ با توجه به این سیاست‌ها به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها قادر خواهند بود مناطق خود را پوشش دهند.

دبیر ستاد اردوهای جهادی وزارت بهداشت با بیان اینکه سقف افراد حاضر در اردوهای جهادی متفاوت است عنوان کرد: یک اردو ممکن است با 30 تا 40 نفر برگزار شوند و برخی هم  100 تا 200 نفر، این تعداد به وسعت منطقه تحت پوشش و تعداد روستاها بستگی دارد. همچنین ممکن است چند خدمت مانند پزشکی، دندان پزشکی و آموزش بهداشت و مسائل فرهنگی در این اردوها لحاظ شود در چنین زمانی تعداد بیشتری از افراد با تخصص‌های گوناگون در این اردوها حاضر خواهند بود ولی اگر تنها یک خدمت باشد تعداد نفرات محدود‌تر است؛ به همین دلیل ما هیچ سقفی برای تعداد نفرات حاضر در اردو قائل نیستیم.

وی در رابطه با بودجه‌ اختصاص داده شده به این اردوها بیان کرد: در گذشته همه دانشگاه‌ها به این اردوها که از سوی بسیج دانشجویی برگزار می‌شد کمک کرده‌ و به اشکال مختلف از آن حمایت ‌کرده‌اند اما چون الان ما این اردوها را وسیع‌تر دیده و می‌خواهیم پوشش وسیعتری داشته باشند قسمتی از بودجه را از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی و بخش دیگر را از ستاد وزارت بهداشت تأمین می‌کنیم.

چشم به راه حمایت خیرین سلامت هستیم

تاجفرد افزود: ما برای تأمین بودجه این اردوها چشم به کمک خیرین سلامت داریم، ستادی هم که برای این اردوها طراحی شده علاوه بر اینکه در آن افراد حقوقی حضور دارند، کانون‌هایی چون هلال احمر، خیرین سلامت، بسیج دانشجویی، بسیج جامعه پزشکی عضو هستند و خود دارای امکانات بوده و قدرت رایزنی دارند؛ خوشبختانه تا به این لحظه کمک‌های خوبی دریافت شده است.

وی با بیان اینکه این اردوها دارای اهداف کوتاه مدت و بلند هستند یادآور شد: بخشی از اهداف کوتاه مدت ما حاصل شده و برخی از اهداف فرهنگی در دراز مدت مانند اثرات معنوی و اخلاقی در حوزه پزشکی نیز هستند که باید منتظر زمان بود تا اثرات آن دیده شوند اما قطعا تأثیرات مثبت آن در اخلاق پزشکی و مسائل معنوی اردوها وجود دارد که اهدافی دراز مدت هستند.

مشاور اجرایی معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت، افزود: قطعا وقتی دانشجویی به نقاط مختلف کشور می‌رود و مناطق محروم را می‌بیند سطح توقعات او نیز تنظیم می‌شود نگاه او به جامعه تغییر پیدا می‌کند و متناسب با آنها تلاش خود را در آینده بیشتر می‌کند، این مسائل هم برای گروه پزشکی و هم برای مردم نیز سازنده است. 

captcha