جشن پایان مرمت مصحف کهن مصر
کد خبر: 3631826
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

جشن پایان مرمت مصحف کهن مصر

گروه بین‌الملل: مراسم جشنی به مناسبت پایان مرمت مصحف خطی کهن مصر، عصر فردا، 29 مردادماه، با حضور شخصیت‌های عربی و بین‌المللی در شهر تاریخی «فسطاط» این کشور برگزار می‌شود.

مصحف قدیمی و مرمت‌شده مصر فردا رونمایی می‌شود
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع»، مرکز کتابخانه و اسناد ملی مصر به ریاست «احمد الشوکی»، عصر فردا، 29 مردادماه، مراسم جشنی به مناسبت پایان کار مرمت نسخه خطی مصحف کهن که 6 سال به طول انجامید، برگزار می‌کند.
بنابر بر گفته برخی کارشناسان، این نسخه خطی و قدیمی قرآن منتسب به صدر اسلام است که در زمان «عثمان بن عفان»، خلیفه سوم برای ارسال به برخی مناطق اسلامی کتابت شده است.
در این مراسم که با نظارت و حمايت «حلمی النمنم»، وزیر فرهنگ مصر و با همکاری انجمن اسلامی «المکنز» این کشور برگزار می‌شود، شماری از شخصیت‌های برجسته عربی و بین‌المللی از جمله «شوقی علام» مفتی مصر، «علی جمعه»، مفتی سابق مصر، «شاکر عبدالحمید» وزیر فرهنگ اسبق مصر، «ایمن فؤاد» رئیس انجمن تاریخ این کشور و نمایندگانی از وزارت اوقاف، الازهر و دانشگاه‌های مصر و شخصیت‌های عربی و خارجی حضور دارند.
بنابر گفته «تقی‌الدین مقریزی»، تاریخ‌نگار برجسته مصری، این مصحف یکی از نسخ قرآنی است که به دستور «عثمان بن عفان»، خلیفه سوم در سال 25 هجری نگاشته و به مناطق مختلف اسلامی ارسال شده است. 
این نسخه خطی قرآن در سال ۱۸۷۰ میلادی پس از تأسیس دارالکتب مصر از مسجد عمرو بن‌عاص این کشور در وضعیتی نامطلوب و به‌هم ریخته به این مکان آورده شد. طی سال‌های گذشته ناظران دارالکتب چندین بار تلاش کردند که آن را مرمت کنند اما بی‌فایده بود چراکه ابزارهای ترمیم نسخ خطی به شکل امروزی، مجهز و پیشرفته نشده بود و امکان نمایش این نسخه میسر نبود، اما پس از اینکه فن‌آوری در کار مرمت به‌روز شد و کار ترمیم آن ۶ سال به طول انجامید، اجازه نمایش آن نیز داده شد.
طول مصحف کهن مصر 61، عرض 54 و ارتفاع آن ۱۵ سانتی‌متر است و این قرآن با یک جلد ضخیم چرمی به رنگ قرمز تیره جلد و روی آن نقشی شبیه به کندوی زنبور عسل کشیده شده است، همچنین صفحات آن از چیزی شبیه کاغذ و پوست است.
 این نسخه کهن قرآن کریم توسط کمیته‌ای علمی متشکل از ۷ بانوی کارشناس مرمت در دارالکتب مصر و با همکاری «جان ممفرد»، کارشناس آمریکایی و انجمن «المکنز الاسلامی» مرمت شده است.
نجوی السید، ناظر گروه مرمت این نسخه خطی درباره صحت انتساب این مصحف به زمان خلیفه سوم گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند دقیقا این امر را تأیید کند، برخی معتقدند که این نسخه خطی از جمله مصاحفی است که به امر عثمان هنگام توزیع قرآن به مناطق مختلف اسلامی، به مصر فرستاده شد؛ نظر دیگری نیز هست و آن این که مصحف مذکور، نسخه برابر اصل قرآنی است که در زمان عثمان کتابت شد چرا که وقتی عبدالملک بن مروان(سال ۲۶ الی ۸۶ ه. ق) نسخه‌ای از قرآن را در مصر پیدا نکرد، دستور داد تا ۶ نسخه برابر با قرآن عثمان کتابت شود؛ این نظر توسط دو پژوهشگر آمریکایی نیز تأیید شده چرا که تاریخ نقش و نگارهای به‌کار رفته در این نسخه را به اواخر قرن اول هجری نسبت می‌دهند.
captcha