نهمین گفت‌وگوی دینی ایران با شورای جهانی كلیساها
کد خبر: 3631854
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

نهمین گفت‌وگوی دینی ایران با شورای جهانی كلیساها

گروه بین‌الملل: رئیس مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از برگزاری نهمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران با شورای جهانی كلیساها با عنوان «نقش تفسيری متون مقدس برای ايجاد جهان عاری از خشونت» طی روزهای 30 و 31 مرداد در تهران، خبر داد.

نهمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران با شورای جهانی كلیساها در تهران
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رئیس مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها نهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران با شورای جهانی كلیساها(که مقر آن در ژنو است) را برگزار می‌كند.
وی با بیان اینكه گفت‌وگو با شورای جهانی كلیساها، از جمله نشست‌های قدیمی مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها با ادیان دیگر است، افزود: این شورا متشكل از حدود 400 كلیسای مسیحی متنوع است كه در حوزه مذاهب مختلف این دین اعم از كاتولیك، ارتدوكس و پروتستان، كار علمی و پژوهشی انجام می‌دهند.
تسخیری ادامه داد: در اجلاس‌های گذشته با شورای جهانی كلیساها، مباحثی همچون صلح ادیان، چگونگی تطبیق مبانی تربیتی اسلام و مسیحیت در جامعه بشری، برخورد با افراط‌گرایی و ... را موضوع گفت‌وگوهای خود قرار داده بودیم. امسال و در دوره نهم هم اجلاس را با عنوان «نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت» برگزار خواهیم كرد تا زمینه‌های از بین‌بردن بسترهای ایجاد افراط‌گرایی توسط اسلام و مسیحیت را بررسی كنیم.
رئیس مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تأكید بر اینكه متأسفانه بسیاری از گروه‌های افراطی به اصطلاح داعیه دین دارند و برای پشتیبانی از دین برخاسته‌اند و با نام حمایت از دین، جنایت می‌كنند كه یكی از مشكلات جامعه بشری ماست، بیان كرد: در نهمین دور گفت‌وگوهای دینی با شورای جهانی كلیساها، به دنبال مشخص‌كردن این مهم هستیم كه چه چیزی باعث می‌شود تا زمینه‌های افراطی‌گری با دیدگاه دینی در جهان ترویج شود. همچنین بر آن هستیم تا راه‌حل‌هایی برای رفع این معضل مطرح شود.
تسخیری همچنین درباره اندیشمندان حاضر در این دور از گفت‌وگوهای دینی گفت: اعضای شورای جهانی كلیساها متشكل از كلیساهای سراسر جهان است و تركیب اندیشمندان حاضر در این نشست توسط این شورا اخذ می‌شود. طرف‌های ایرانی نشست هم از میان شخصیت‌های متخصص در گفت‌وگوهای دینی انتخاب شده‌اند. از جمله ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت‌الله تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، آیت‌الله محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه، اسقف سیبوه سركیسیان، خلیفه ارامنه تهران و آقای بت‌كلیا، نماینده هموطنان ارمنی در مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌هایی همچون آقایان مبلغی، مختاری و خانم‌ها شریعتی و حاجی‌ابراهیمی و جمعی از مسئولان امر و كارشناسان حوزه ادیان از حوزه و دانشگاه.
وی افزود: این اجلاس پیش از ظهر دوشنبه 30 مرداد در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح می‌شود و روز سه‌شنبه 31 مرداد هم مقالات طرفین ارایه خواهد شد. بعد از ظهر همان روز هم بیانیه پایانی نشست قرائت خواهد شد. همچنین روز چهارشنبه هم یك سفر یك روزه به شهر مقدس قم خواهیم داشت.
تسخیری در بخش دیگری از سخنانش دربراه اهمیت برگزاری گفت‌وگوهای دینی با ادیان دیگر، تأكید كرد: متأسفانه در دنیای امروز گروه‌هایی با نام دین و به خصوص با نام اسلام، چهره دین و اسلام وارونه‌ای معرفی كردند. بر این اساس، این گفت‌وگوها بیانگر حقانیت چهره حقیقی اسلام به خصوص نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: ایران در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، از سوی مراكز شایعه‌پراكنی و رسانه‌های صهیونیستی یا رسانه‌هایی كه مخالف كشور هستند و یا حتی نسبت به داخل ایران جهل دارند، به صورت نادرست معرفی می‌شود. آمدن دانشمندان از ادیان مختلف و مشاهده آنها از ایران و حضور علمای ما در كشورهای مختلف، ابزاری برای بیان حقیقت اسلامی و چهره واقعی اسلام به ادیان مختلف است.
رئیس مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها ادامه داد: اگر واقعیت خود را به دنیا نشان دهیم و با توجه به انجام این گفت‌وگوها، بسیاری از دشمنی‌هایی كه ممكن است در مجامع بین‌المللی و در قالب جنگ‌ها و درگیری‌ها شکل بگیرد، توسط اندیشمندان و رهبران دینی كشورها رفع خواهد شد.
وی در تأكیدی دوباره اظهار كرد: حقیقت این گفت‌وگوها این است كه در ابتدا مشتركات ادیان را می‌بینیم و دل‌ها را به هم نزدیك می‌كنیم. ما دنبال آن نیستیم كه آنها را وارد اسلام كنیم و یا خود وارد مسیحیت و دیگر ادیان شویم؛ بلكه می‌خواهیم حقیقت اسلام و چهره واقعی نظام اسلامی را به كشورهای و ادیان دیگر بنمایانیم تا نسبت به اسلام و نظام دچار جهل فهم نشوند.
حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری در پایان سخنانش گفت: بسیاری این پرسش را مطرح می‌كنند كه نتایج این اجلاس‌ها چیست؟ باید گفت كه این نشست‌ها باعث نجات انسان‌هاست. بشر وقتی زبان گفت‌وگو را رها كرد و زبان اسلحه را گرفت، اتاق‌های عملیات جنگ را توسعه داد. نتیجه این شد كه امروزه آنچه برای برپایی جنگ‌های داخلی و بین‌المللی خرج می‌شود، صدها میلیارد دلار است. رئیس جمهور آمریكا اخیراً عنوان كرد كه ما در خاورمیانه بیش از 6 هزار میلیارد دلار متضرر شده‌ایم. خُب، اگر ما تنها یك هزارم این هزینه را در راه گفت‌وگوهای فرهنگی و بین ادیانی صرف می‌كردیم، شک نكنید كه وضعیت جامعه بشری غیر از این بود و شكل بسیار بهتری داشت.
 

captcha