طرح هوشمندسازی مساجد استان‌های خراسان در دست اقدام است
کد خبر: 3632003
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶

طرح هوشمندسازی مساجد استان‌های خراسان در دست اقدام است

گروه اجتماعی: رئیس مرکز امور رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی از اجرای طرح هوشمندسازی مساجد استان‌های خراسان خبر داد و گفت: این طرح اکنون در 20 مسجد محوری استان در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد وفایی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی در نشست خبری که امروز، 28 مردادماه و در آستانه روز جهانی مسجد در محل این مرکز برگزار شد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور حضرت امام(ره) و آیت‌الله مهدوی‌کنی، ماموریت رسیدگی به مساجد در برنامه کاری قرار گرفت.
وی افزود: در خراسان بزرگ این اقدام توسط آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی، سازماندهی و در استان دنبال شد و در ادامه مرکز رسیدگی به امور مساجد کار خود را آغاز کرد که در ابتدای امر فعالیت این مرکز به گستردگی امروز نبود.
وفایی اظهار کرد: امروزه با عنایت الهی در سایه توجهات حضرت رضا(ع)، کارهای ارزشمندی صورت گرفته است اما هنوز تا رسیدن به اهداف عالی و تبدیل مساجد به مساجد تراز اسلامی فاصله داریم که همت و تلاش مسئولان در این مرکز را می‌طلبد.
وی با اشاره به روز جهانی مسجد در خصوص واقعه تاریخی این نامگذاری، بیان کرد: در اقدام ناجوانمردانه صهیونیست‌ها که در 31 مرداد سال 48 با اهداف اسلام ستیزی در آتش کشیدن مسجدالاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان رخ داد این روز به روز جهانی مسجد نامگذاری شد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی ادامه داد: پس از 48 سال از این واقعه با وجود تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در پرتو عنایت امام رضا(ع) و با مدیریت امام(ره) و تداوم آن توسط مقام معظم رهبری، شاهد این هستیم که اسرائیل به اهداف شوم خود از این اقدام نابخردانه نرسیده است.
وی ضمن گرامیداشت مقام شامخ شهید محسن حججی ابراز کرد: امروز جوانان انقلابی با دفاع از اسلام ناب و حریم اهل بیت(ع) و آرمان‌های امام(ره) و شهدا را به قوت خود دنبال می‌کنند.
اجرای طرح رواق معرفت در بیش از دو هزار مسجد استان
وفایی در خصوص برنامه‌های این مرکز گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت موجود و حضور ائمه جماعات، تولیدات فرهنگی شامل چاپ نشریه و کتابچه‌ها با موضوعات مرتبط با مسجد در سراسر استان انجام شده است.
وی افزود: همچنین طرح رواق معرفت در دو هزار و 400 مسجد استان در حال اجرا است که به صورت تابلویی مزین پیش‌بینی شده و هر 15 روز یکبار مطالب آن تعویض می‌شود.
فعالیت مرکز رسیدگی به امور مساجد در فضای مجازی
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی ادامه داد: توزیع 20 هزار جلد نشریه بچه‌های مسجد در سراسر مساجد و کانون‌های فرهنگی استان از دیگر برنامه‌های این مرکز به شمار می‌رود.
وی در خصوص فعالیت این مرکز در فضای مجازی نیز اظهار کرد: اطلاع رسانی اخبار مهم مرکز در سایت مرتبط، ایجاد کانال سجاده با محوریت اخبار مساجد، راه‌اندازی کانال بچه‌های مسجد در راستای ارتقاء سطح مربیان، ائمه جماعات و والدین که خوشبختانه با اقبال خوبی مواجه شده که سایت بچه های مسجد نیز بستر مناسبی را در این زمینه فراهم کرده است.
طرح هدایت در روستاهای استان در حال اجراست
وفایی به اعزام امام جماعت به مساجد روستایی در قالب طرح هدایت اشاره کرد و گفت: این طرح برای روستاهای بالای 200 خانوار انجام می‌شود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی از طرح هوشمندسازی مساجد خراسان بزرگ خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر این طرح در 20 مسجد محوری مستعد است نشست ها و جلسات قرآن، فرهنگی و مذهبی و همچنین کتابخانه مجازی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
اجرای طرح کوثر در حاشیه شهر مشهد
وی طرح کوثر را از دیگر طرح‌های اجرایی این مرکز عنوان کرد و افزود: این طرح در راستای تقویت و اعزام ائمه جماعت به منظور ارتقاء سطح فکری، تبلیغ و برپایی نماز جماعت در حاشیه شهر مشهد هدف‌گذاری شده است.
وفایی در خصوص وضعیت آماری مساجد خراسان بزرگ بیان کرد: در حدود 70 درصد مساجد استان اقدامات آماری انجام و ثبت سیستم شده است، در حال حاضر 8 هزار 331 مسجد در استان به تفکیک 6 هزار و 139 مورد در خراسان رضوی، هزار و 45 مورد در خراسان شمالی و هزار و 147 مسجد در خراسان جنوبی وجود دارد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی افزود: نماز جماعت صبح در 1316 مسجد خراسان بزرگ به تفکیک هزار و 179 مسجد در خراسان رضوی، 78 خراسان شمالی و 59 خراسان جنوبی برگزار می‌شود که برای حضور پررنگ در نماز صبح باید فرهنگ سازی انجام شود.
وی ادامه داد: اکنون دو هزار و 354 امام جماعت در مساجد سراسر خراسان بزرگ فعال هستند که بیشترین آمار در این خصوص به خراسان رضوی با تعداد دو هزار 62 نفر اختصاص دارد.
وفایی با اشاره به پیگیری بیمه خادمان مساجد در حال انجام است، بیان کرد: در حال حاضر 5 هزار و 155 نفر هیئت امنا، هزار و 792 خادم نیز در رسیدگی به امور مساجد استان خراسان فعال هستند.
captcha