سبک جدیدی از تلاوت مطابق زمانه ارائه دهیم/ شش نفر از قراء سبعه ایرانی بودند
کد خبر: 3632142
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶

سبک جدیدی از تلاوت مطابق زمانه ارائه دهیم/ شش نفر از قراء سبعه ایرانی بودند

گروه جلسات و محافل: ختم قرآن جلسه ابراهیم آهور، قاری و مدرس قرائات سبعه صبح روز گذشته در بیت الزهراء، بیت شهید گرامی با حضور محسن مظاهری، پیشکسوت قرآنی، محمود متقی‌پناه و احمد مرادی و همچنین نفر اول و سوم مسابقات حفظ کل استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دارالقرآن بیت الزهراء منزل مرحوم استاد علی گرامی، پدر شهید حسین گرامی است و بیش از ۷۰ سال است در این منزل، قرآن تدریس می‌شود و هم اکنون توسط فرزند ایشان، محمد گرامی اداره می‌شود. در طول هفته در این دارالقرآن هر شب جلسه قرآن برگزار و روزهای جمعه و شب‌های یکشنبه، سفره اطعام پهن می‌شود.

نشود//مطابق زمانه سبک جدیدی از تلاوت ارائه دهیم/ شش نفر از قراء سبعه ایرانی بودند+عکس

ختم قرآن جلسه ابراهیم آهور، قاری و مدرس قرائات سبعه صبح روز گذشته از ساعت 8 الی 14 در بیت الزهراء، بیت شهید گرامی با حضور محسن مظاهری، پیشکسوت قرآنی، محمود متقی پناه و احمد مرادی برگزار شد. دراین جلسه اعضا به تلاوت صفحات پایانی قرآن کریم پرداختند و آهور نیز، نکاتی پیرامون اختلاف قرائات را توضیح داد.

نشود//مطابق زمانه سبک جدیدی از تلاوت ارائه دهیم/ شش نفر از قراء سبعه ایرانی بودند+عکس

در اواسط جلسه، آهور یادی از مرحوم تقی داوودی کرد و گفت: خدا رحمت کند تقی داوودی را که هر وقت در هرجلسه ای بود، آن جلسه را گرم می‌کرد و تلاوت های ماندگاری ثبت می‌شد. به خاطر دارم که در یکی از جلسات ماه مبارک رمضان استاد مولایی در مسجد شیخ فضل الله، یکی از قاریان ممتاز، فراز های نابی را تلاوت کرد و تقی داوودی، دو سه دقیقه به تشویق قاری به زبان عربی پرداخت. آنقدر تشویق هایش غلیظ بود که استاد مولایی که خودش دنیا دیده بود و به همه علوم عربی مسلط بود و کلی کتاب صرف و نحو عربی نوشته بود در مقابل تشویق های مرحوم تقی داوودی با خنده گفت من که نفهمیدم چی گفتی؟ خودت باید ترجمه کنی.

نشود//مطابق زمانه سبک جدیدی از تلاوت ارائه دهیم/ شش نفر از قراء سبعه ایرانی بودند+عکس

آهور در ادامه اظهار کرد: سوره‌هایی هستند که با ویل و لا آغاز می‌شوند، مثل «وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ» و «لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ» که باید حماسی خوانده شود.

آهور ادامه داد: سوره هایی هستند که با توجه به اهمیت و محتوای آیات این سوره ها، اگر سوره های قبل از این سور وصل بدون بسم الله شده باشد ( اجراءتوسط قاری) قاری وقتی به این سور رسید باید با سکت بدون بسم الله شروع نماید و اگر قبلی ها را با سکت بدون بسم الله خوانده باشد وقتی به این سور رسید باید با بسم الله سوره شروع نماید، تا شنونده متوجه تغییر موضع و نحوه اجراء قاری و حتی حالت قاری گردد.

آهور با بیان اینکه منظورم از حماسی نحوه حال و هوای خود اجراء کننده ( قاری ) است گفت:  قاری باید با حالی دگرگون و با سوز دل ، نغمات ناب را اجراء نماید تا تکنیک فوق با تاکتیک ( نغمه ) خوب اجراء شده  تا مسئله زبان بد و پیامدهای ناشی از آن که بعضا باعث دلشکستگی ها و آشوب و تنش و ... تا حدی تداعی گردد و قیامت‌ و مسائل آن روز سخت که طبق احادیث بسیار سخت است، منتقل شود. 

نشود//مطابق زمانه سبک جدیدی از تلاوت ارائه دهیم/ شش نفر از قراء سبعه ایرانی بودند+عکس

لذا نتیجه گیری می کنیم که قرائات نافع، و ابو عمرو ، وابن عامر ، و یعقوب در وصل این سور بسیار اهمیت داده و با توجه به محتوای سوره های فوق در نحوه وصل این سوره ها معنا محور عمل نموده اند .

ابراهیم آهور با اشاره به اینکه در کل قرآن کریم از این چنین آیات و واژگان زیاد داریم گفت:  قرائات یعقوب و ابو عمرو، و ابن کثیر و ابن عامر در وقف هاء سکته آورده اند نظیر کلمات: یویلتی _ یا ابت _ لم _ مم _ بم _ ویکان .... که اگر قاریان عزیز خصوصا دوستان ایرانی خودمان علوم قرائات را  فراگیری کنند، می توانند در تلاوات خود انقلاب و دگرگونی ایجاد نموده و بالطبع آن را نیز به مخاطب خود نیز انتقال دهند و قاریان مصری به ندرت این کارها را انجام می‌دهند. در میان قراء مصری، محمود منشاوی را گه گاه دیده ام که در بعضی از تلاواتش با هاء سکته خود و مخاطب را به وجد می آورد و ایکاش قاریان ایرانی خودشان را باور داشته و دست از نحوه تلاوات ۵۰ سال قبل کمی فاصله گرفته ( ادغام الرحیم ملک= سوره حمد) و نو آوری های جدید داشته باشند ، چرا که امروزه، زمانه عوض شده است و مقالات و کتب خوبی توسط محققین محترم تنظیم گردیده که طبعا ۴۰ الی ۵۰ سال پیش به این خوبی در دسترس نبود و لذا تا مصری ها در تلاواتشان تحول به وجود نیاورده اند ما این کار را انجام دهیم و خودمان صاحب سبک باشیم و یادمان باشد که از قراء سبع فقط ابن عامر عرب بوده و ۶ امام القرائه بعدی همه ایرانی بوده اند و اصلا ما صاحب قرائات بوده ایم که در این مقوله نمی گنجد که چرا برای مدتی از مصری ها عقب مانده ایم . 

نشود//مطابق زمانه سبک جدیدی از تلاوت ارائه دهیم/ شش نفر از قراء سبعه ایرانی بودند+عکس

همچنین از نکات جالب این جلسه قرآن حضور نفر اول و نفر سوم رشته حفظ کل مسابقات اوقاف استان تهران بود. محمدجواد دلفانی نفر اول مسابقات حفظ استان تهران و علی فیضی نفر سوم مسابقات حفظ استان تهران به تلاوت تحقیق آیاتی از قصارالسور پرداختند و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفتند.

در پایان جلسه نیز، پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، حاضران سر سفره اطعام قرآن کریم، پذیرایی شدند.

در ادامه گزارش تصویری این جلسه را ببینید.


captcha