مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / ارجاعات قرآنی «کیهان» در مورد موضوع داغ روز
کد خبر: 3632176
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / ارجاعات قرآنی «کیهان» در مورد موضوع داغ روز

گروه فعالیت‌های قرآنی: اگر بگوئیم در این روز کمتر از 10 خبر صرف قرآنی در خبرگزار‌ی‌های کشور منتشر شده است بی‌راه نبوده و بیان این رقم در خوش‌بینانه‌ترین حالت بوده است. خبرهایی که نیمی از آنها بین تمام خبرگزاری‌ها مشترک بوده و کمتر شاهد خبرهای اختصاصی بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، روند رکود اخبار قرآنی با وجود نزدیک شدن به مسابقات سراسری قرآن همچنان بر صفحات قرآن و معارفی خبرگزاری‌های رسمی کشور سایه گسترانده است به طوری که در این روز در سه خبرگزاری هیچ خبر معارفی و قرآنی منتشر نشد و یک خبرگزاری نیز تنها یک خبر که مربوط به روزهای گذشته بوده است را منتشر کرده است. 
نکته برجسته خبرهای معارفی این روز را شاید گزارش روزنامه کیهان در مورد شایعات و امنیت اجتماعی دانست. گزارشی که در صفحه معارف این خبرگزاری منتشر شده و در آن تلاش شده است دیدگاه قرآن در مورد این موضوع داغ روز مورد بررسی قرار گیرد. 
اگر بگوئیم در این روز کمتر از 10 خبر صرف قرآنی در خبرگزار‌ی‌های کشور منتشر شده است بی‌راه نبوده و بیان این رقم در خوش‌بینانه‌ترین حالت بوده است. خبرهایی که نیمی از آنها بین تمام خبرگزاری‌ها مشترک بوده و کمتر شاهد خبرهای اختصاصی بوده‌ایم. در ادامه به روند انتشار خبرهای حوزه قران و معارف در برخی خبرگزاری‌های کشور پرداخته‌ایم.
روزنامه کیهان
روزنامه کیهان که همیشه با سرمقاله‌های مدیرمسئول آن معروف بوده، امروز 28 مردادماه در صفحه معارف خود شش مطلب منتشر کرده است.
این روزنامه در یکی از ستون‌های کنار صفحه معارف بحث مضرات بی‌حوصلگی و تنبلی و شرح آن در احادیث و کلام مقام معظم رهبری را پیگیری کرده است. شاخص‌های نظری و عملی قدرت‌طلبان موضوع دیگری است که در صفحه معارف روزنامه کیهان به آن پرداخته شده است. 
گزارش اصلی این صفحه اما به بحث شایعات و امنیت اجتماعی پرداخته است، موضوعی که به واسطه گسترش لجام گسیخته فضای مجازی جای پرداخت بسیار زیادی دارد. نویسنده این مطلب که «علی جواهردهی» است تلاش کرده تا این موضوع روز و البته حیاتی را از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار دهد و دیدگاه‌ قرآن در مورد شایعه پراکنی و راه‌های مبارزه با آن را بیان کند.
نویسنده در این گزارش ابتدا به آثار تخریبی شایعات در اجتماع پرداخته و برای تبیین این بخش از گزارش خود ارجاعات و استناداتی به سوره‌های مبارکه نساء، احزاب و نور داشته و در بخشی از گزارش خود آورده است؛ «از نظر قرآن، انتشار اخباری که صحت و سقم آن تایید نشده، به عنوان شایعه بد تلقی شده و حرام شمرده می‌شود؛ زیرا تولید اخبار مشکوک و بی‌پایه، جایز نیست(نساء، آیه 83؛ احزاب، آیات 60 و 61؛ نور، آیات 11 تا 19)؛ و آثار مخربی بر رفتار فردی و جمعی افراد جامعه بجا می‌گذارد و انسان و اجتماع را از حرکت در مسیر درست و راست خارج و دور می‌سازد.» 
نویسنده در مطلب خود اشاره‌ای هم به یکی از آیات سوره مبارکه نجم داشته و ادامه داده است؛ «در اجتماع جاهلی، آنچه در مقام اندیشه حرف اول را می‌زند همانا وهم و خیال است که در قالب ظن(گمان) و تخرص (تخمین) مدیریت اندیشه را به عهده می‌گیرد. شکی نیست ظن و گمان نمی‌تواند جایگزین مطمئنی برای علم قطعی و یقینی جازم باشد: وَمَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا؛ و ايشان را به اين كار علم و آگاهی نيست، جز ظن و گمان خود را پيروى نمى‌كنند؛ و در واقع گمان در وصول به حقيقت هيچ سودى نمى ‏رساند. (نجم، آیه ۲۸)».
علی جواهردهی سپس اظطراب،‌ ارتداد و نابودی اجتماع، شکست، هتک حرمت، ارعاب و عمل شیطانی را از مهم‌ترین آثار مخرب شایعه پراکنی بر جامعه عنوان کرده و در پایان گزارش خود راهکارهای قرآنی مبارزه با شایعه سازی را نیز معرفی کرده است. راهکارهایی همچون، تهدید، لعن، بغض و خشم الهی، تبعید، عذاب اخروی، ارجاع به رهبری و تحقیق و تفحص.
مهر 
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر امروز تنها به انتشار یک خبر در این صفحه بسنده کرد، خبری دریافتی که دو روز قبل از آن در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده بود. این خبر چیزی جز اعلام فراخوان ارسال اثر توسط گروه‌های تواشیح جهت اجرا در صحن اصلی مسابقات سراسری قرآن، نبود. 
آریا 
آخرین خبر خبرگزاری آریا مربوط به روز پنج‌شنبه 26 مردادماه است، خبری که در مورد مراسم افتتاحیه دوره آموزشی تربیت مربی نهج‌البلاغه است که به همت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شده است. 
نکته جالب در مورد خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری آریا این است که از 10 خبر آخر این خبرگزاری 9 خبر در حوزه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است. 
میزان
آخرین خبر خبرگزاری میزان مطلبی با موضوع «دحوالارض» است، گزارشی طولانی که در آن به پرسش‌هایی که در مورد این روز مطرح است پاسخ داده شده است. این خبر البته روز جمعه 27 مردادماه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان قرار گرفته و در روز شنبه 28 مردادماه تا زمان تنظیم این گزارش هیچ خبری بر روی خروجی قرار نگرفته است تا به این ترتیب با سومین خبرگزاری مورد بررسی در این گزارش که خبر قرآنی به روزی را منتشر نکرده باشد، مواجه شویم. 
ایسنا 
خبرگزاری دانشجویان ایران نیز همچون چهار خبرگزاری ابتدایی این گزارش در روز 28 مردادماه هیچ خبری را در صفحه دین و اندیشه خود مخابره نکرده است. 
آخرین خبر منتشر شده در این صفحه خبرگزاری ایسنا مربوط به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است. صحبت‌هایی که که در آئین سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی مطرح شده و در آن؛ برخی انگیزه‌های سیاسی و مخالفت‌ها را باعث غبارآلود شدن فضای علوم انسانی اسلامی عنوان کرده است. 
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در این روز دو خبر منتشر کرده است، خبر اول مربوط به صحبت‌های آیت‌الله اعرافی در اراک و در جمع اعضای شورای حوزه علمیه استان مرکزی است که در آن به ارائه آماری از تعداد طلاب غیرایرانی حوزه‌های علمیه پرداخته و گفته است؛ «بیش از 25 هزار طلبه غیر ایرانی در حوزه‌های علمیه نقاط مختلف کشور مشغول تحصیل هستند».
خبر دوم نیز گفت‌وگویی با عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای عالی کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) است که در صحبت‌های خود از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته است تا با رأی بالایی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را انتخاب کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان 
خبرگزاری وابسته به سازمان صدا و سیما در این روز چهار مطلب را بر روی خروجی خود قرار داده است که تنها یک مورد از این مطالب در قالب خبر قرار می‌گیرد و بقیه بیشتر بیان نکات اخلاقی است،‌ رویه‌ای که این خبرگزاری در پیش گرفته و نسبت بسیار بیشتری از خبر و رویدادهای قرآنی را این دست خبرها به خود اختصاص داده است.
باشگاه خبرنگاران جوان در صفحه قرآن و عترت خود همچون روزهای گذشته به بیان یک حدیث پرداخته است، حدیث این روز با موضوع عاقبت به خیری انتخاب شده است. در بخش همراه با شهدا نیز که یکی از بخش‌های ثابت و هر روزه این صفحه است زندگینامه شهید «حسن محمدعینی» منتشر شده است.
پرداختن به هشتاد و پنجمین سوره قرآن کریم و علت نامگذاری آن یکی دیگر از مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است و آخرین خبر نیز مربوط به پخش دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «محسن حججی» از شبکه قرآن و معارف سیماست. این خبر در روز شنبه 28 مردادماه انعکاس خوبی در خبرگزاری‌ها داشت و اغلب خبرگزاری‌ها آن را انعکاس داده‌اند.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در این روز مجموعاً 9 خبر را منتشر کرده است، 9 خبری که چهار مورد از آنها با رویکرد قرآنی و مابقی نیز رویکردی عترتی دارند. نکته قابل توجه در خبرهای این روز این صفحه انتشار سه خبر در مورد شهید «محسن حججی» است.
تفاهم نامه بین سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن‌الکریم در مورد آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، تغییر زمان برگزاری مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)،‌ دیدار جمعی از مبلغان و مداحان با نایب قهرمان مسابقات جهانی هنرهای رزمی، واکنش ستاد اقامه نماز به اقدام نسنجیده یک کارخانه، صوت مرثیه‌سرایی «وحید یوسفی» درباره شهید حججی، ‌یادداشتی با قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری؛ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در مورد شهید حججی، دیدار حجت‌الاسلام صدیقی با دبیران اجرایی ستادهای غدیر کشور، پخش دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید حججی از شبکه قرآن، انتشار تصاویری از اردوی قاریان نوجوان حاضر در طرح اسوه و گزارشی از دیدار جامعه قرآنی با خانواده یکی از شهدای قرآنی تمام خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم است.
یکی از خبرهایی که تا لحظه تنظیم این گزارش تنها تسنیم به انتشار آن پرداخت، انعقاد تفاهم نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان دارالقرآن‌الکریم است. در این خبر که با عنوان «اخذ آزمون مدرک کارشناسی حافظان به سازمان دارالقرآن واگذار شد» منتشر شده است است، سابقه آزمون اعطای مدرک مورد بررسی اجمالی قرار گرفته شده  و به مخاطبان وعده انتشار اخبار تکمیلی در این زمینه داده است.
یکی از گزارش‌های نسبتاً جذاب این خبرگزاری در صفحه قرآن و عترت گزارش دیدار جمعی از مداحان با نایب قهرمان هنرهای رزمی است، دیداری که در فضایی صمیمی صورت گرفته است و تصاویر نیز تا حدودی گویای این صمیمیت است. این گزارش در ابتدا به بیان سابقه‌ای از ورزش‌ هنرهای رزمی پرداخته و بعد هم نایب قهرمان این رشته را که سابق بر این قهرمان کشتی فرنگی نیز بوده، معرفی کرده است.   
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم همچنین خبری در مورد یکی از کارخانه‌های تولید چسب که طی روزهای گذشته در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته بود را منتشر کرده است، خبری که در آن از پیگیری ستاد اقامه نماز صحبت به میان آمده و در آن اعلام شده است که مقرر شده است تا کارخانه مذکور قوانین نصب شده در مورد نماز را لغو نماید.
فارس 
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز 10 خبر را بر روی این صفحه بارگذاری کرده است. خبرهایی که با فایل صوتی تلاوت ترتیل استاد شهریارپرهیزکار در ساعت صفر آغاز شده و آخرین آن نیز مربوط به صحبت‌های مطرح شده توسط عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس است. فارس در یک گزارش طولانی به صحبت‌های موافق و مخالف این وزیر پیشنهادی نیز پرداخته و کل گزارش را با عنوان «مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی ارشاد دولت دوازدهم چه گفتند؟/ صالحی: برنامه‌هایم متکی به اسناد بالادستی و برنامه ششم است» منتشر کرده است.
علاوه بر دو خبر فوق، سایر عناوین این خبرگزاری در بحث فعالیت‌های قرآنی عبارت از «دومین «گردهمایی فعالان قرآنی مساجد» برگزار می‌شود»، « هفتمین طرح آموزشی، تربیتی اسوه به روایت تصویر»، «تفاوت مرگ افراد مومن و کافر / چرا باید به یاد مرگ باشیم؟»، «کشف جالب یک شرکت دانش بنیان درباره قرآن»،‌ «برگزاری 5 هزار کرسی تلاوت در مساجد کشور/ فعالیت تخصصی 40 مسجد تهران در موضوع حفظ قرآن»، «علاقه به جبهه با وجود محرومیت و درد شدید/ خدمت به پدر و مادر بزرگترین افتخار شهید»، «پخش دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید حججی از شبکه قرآن» و «جدیدترین تلاوت مهدی غلام‌نژاد در مسجد لویزان» هستند.
دو گزارش از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهدای قرآنی و نیز کشف جالب یک شرکت دانش بنیان درباره قرآن، از جمله مهم‌ترین خبرهای منتشر شده در این صفحه است. خبرنگار صفحه فعالیت‌های قرآنی فارس که از اوایل شکل‌گیری دیدار جامعه قرآنی با شهدای قرآنی به انعکاس این دیدارها اهتمام داشته است، در گزارش خود بیشتر بر علاقه شهید «هاشم لطفی» به جبهه اشاره کرده است. همچنین در این گزارش به حضور این شهید در مسابقات قرآن و برگزاری جلسات قرآن در مسجد نیز اشاراتی داشته است. 
همچنین این خبرگزاری در خبر مربوط به کشف جالب یک شرکت دانش بنیان آورده است که؛‌ «به تازگی یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه برق و الکترونیک با داده‌کاوی یا اصطلاحاً دیتا ماینینگ در آیات قرآن، به کشف جدیدی درباره این کتاب آسمانی دست یافته است.
بر اساس کشف این شرکت دانش‌بنیان که برای اولین بار در نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات رونمایی شده است، می‌توان قرآن کریم را به گونه‌ای صفحه‌بندی کرد که ابتدای آیات قرآن نسبت به وسط صفحه تقارن داشته باشند».
شبستان 
سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان که هفت زیرسرویس دارد در این روز 11 خبر منتشر کرده که سهم صفحه فعالیت‌های قرآنی سه خبر، سهم صفحه حج و عتبات شش خبر و صفحه‌های نماز و وقف و امامزادگان نیز هر کدام یک خبر بوده است. سایر صفحه‌های این خبرگزاری نیز هیچ خبری را منتشر نکرده‌اند. 
یکی از سه خبر منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی شبستان پیش خبر مربوط به برگزاری شانزدهمین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن موسسه بیت‌الاحزان است که اواخر شهریورماه برگزار می‌شود. همچنین یکی دیگر از خبرهای این خبرگزاری آغاز سومین دوره طرح تربیت معلم قرآن دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و سومین خبر نیز تغییر زمان مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) است. 
صفحه حج و عتبات اما شش خبر بر روی خروجی خود قرار داده است که مهم‌ترین آنها گزارشی از همایش «بر بال اربعین» است. همایشی که روز 27 مردادماه برگزار شد اما شبستان امروز اخبار مربوط به آن را انتشار داده است. همچنین این صفحه دو خبر نیز در مورد اعزام زائران خانه خدا به عربستان نیز منتشر کرده است.
صفحه نماز سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان نیز یک خبر منتشر کرده است، خبری که در آن به فضیلت‌های نماز شب در میان دیگر نمازهای مستحب پرداخته شده است. در صفحه وقف و امامزادگان نیز یک خبر منتشر شده است. این خبر مربوط به صحبت‌های مطرح شده توسط «حجت‌الاسلام احمد شرفخانی» معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه است که آن را در روز 27 مردادماه و در برنامه عطر عاشقی در امامزاده شعیب(ع) بیان کرده است. 
صفحه‌ حوزه‌های علمیه، صفحه اخلاق و معارف اسلامی و صفحه سایر حوزه‌های این سرویس نیز در این روز خبری را منتشر نکرده است. آخرین به‌روزرسانی برخی صفحات این سرویس مربوط به روز 15 مردادماه است. 
captcha