حوزه‌ها استقلال خود را حفظ کنند/ اجرای برنامه‌های فرهنگی در چارچوب ضوابط قانونی و شرعی
کد خبر: 3632219
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴

حوزه‌ها استقلال خود را حفظ کنند/ اجرای برنامه‌های فرهنگی در چارچوب ضوابط قانونی و شرعی

گروه سیاست و اقتصاد: استاندار خراسان شمالی گفت: حوزه‌های علمیه استقلال خود را حفظ کرده و از وابستگی این نهاد به منابع مالی دولت دوری کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمد رضا صالحی در دیدار مدیران مدارس علمیه خواهران و برادران، لزوم ارتباط مستمر این مجموعه ها با دستگاه اجرایی را خواستارشد و آن را زمینه ساز نزدیک شدن دیدگاه ها و کمک به حل مشکلات فرهنگی جامعه و دغدغه های جاری طلاب برشمرد.
وی با اشاره به این که حوزه ها و مدارس دینی از دیرباز مستقل از حکومت و وابسته به مردم بوده اند، عنوان کرد: اکنون نیز حوزه های علمیه می توانند با برنامه ریزی و مشارکت در فعالیت های اقتصادی و جلب کمک های خیّران و واقفان، در این راه گام بردارند.
وی حرکت در این مسیر را به منزله باقیات الصالحات برای مدیران و دست اندرکاران حوزه های علمیه توصیف کرد، گفت: حوزه ها می توانند با مشاوره و تدارک برنامه های اقتصادی، درآمد مستمر خوبی برای خود ایجاد کنند و حتی در اجرای برنامه های توسعه ای شهر و دیار خود نیز کمک حال مردم و مسئولان محلی باشند.
وی با اشاره به پیشینه غنی فرهنگی و مذهبی مردم خراسان شمالی، ضرورت همدلی، هم افزایی و کار اقناعی را برای فرهنگ سازی و پیشبرد برنامه های فرهنگی و دینی در جامعه گوشزد کرد و موافقت خود را با تشکیل کارگروه ویژه شناسایی و حل مشکلات حوزه های علمیه استان اعلام کرد.
کمک به تخصیص بهینه بودجه مدارس علمیه، مساعدت در تجهیز کتابخانه های حوزوی و دعوت از مدیران حوزه علمیه برای حضور در نشست های شورای اداری شهرستان ها از دیگر نکات مورد تأکید استاندار در این نشست بود.
مدیر حوزه های علمیه خراسان شمالی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از برقراری آرامش، همدلی و ثبات مدیریتی در استان، ارتقای همکاری دستگاه های اجرایی با حوزه علمیه به ویژه در امور فرهنگی را خواستار شد.
حجت الاسلام حجت سالاری با یادآوری توصیه های رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مبنی بر تقویت اتحاد ملت و مسئولان، خاطرنشان کرد: طی حداقل شش سال اخیر، این نخستین نشست مشترک مدیران حوزه علمیه استان با مقام عالی دولت است که جای قدردانی دارد و اطمینان داریم که تداوم این نشست ها، بهبود هر چه بیشتر وضعیت فرهنگی و تقویت ارزش های انقلابی و حل مشکلات مدارس علمیه را به دنبال خواهد داشت.
در این دیدار، برخی مدیران مدارس علمیه خراسان شمالی دغدغه ها، مطالبات و انتظارات خود را با استاندار در میان گذاشتند.
در حال حاضر بیش از دو هزار طلبه خواهر و برادر در 16 مدرسه علمیه استان به تحصیل علوم حوزوی تحت نظر  170 استاد مشغول هستند.
captcha