دولت تعامل علمی خود با حوزه را بیشتر کند/ تئوری‌پردازی در فرهنگ مبتنی بر اجتهاد در نصوص
کد خبر: 3632239
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
غرویان:

دولت تعامل علمی خود با حوزه را بیشتر کند/ تئوری‌پردازی در فرهنگ مبتنی بر اجتهاد در نصوص

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه دولت باید تعامل همه‌جانبه به‌ویژه علمی و فرهنگی خود را با مرجعیت و فضلای حوزه بیشتر کند، گفت: حوزه علمیه می‌تواند به لحاظ بنیادین و با تئوری‌پردازی در هنر، صداوسیما و مقولات مختلف فرهنگی، نظریه مبتنی بر اجتهاد در نصوص دینی داشته باشد.

آیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) و استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: حوزه علمیه و روحانیت به رهبری امام خمینی(ره) و حمایت بزرگان، علت محدثه انقلاب اسلامی بودند و اگر نقش روحانیت و ولایت فقیه نبود، انقلاب به وقوع نمی‌پیوست؛ بنابراین انقلابی که به دست امام(ره) به عنوان ولی فقیه زمان شکل گرفت، مرکز تفکر و اندیشه اسلامی است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ماهیتا فکری، اندیشه‌ای و فرهنگی است، ادامه داد: با توجه به این ماهیت و رسالت، حوزه علمیه از نهادهایی مانند آموزش و پرورش و وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این توقع را دارد که تعامل آنان با حوزه علمیه بیشتر باشد.

غرویان تاکید کرد: این نهادها باید بهای بیشتری به تعامل با مرجعیت، اندیشمندان و علمای حوزه و پژوهش و تحقیق در عرصه علوم اسلامی و انسانی بدهند و آن را جدی‌تر بگیرند.

کاهش انگیزه جوانان برای ورود به علم

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: متاسفانه توجه به علم و دانش در جامعه و حتی مجامع علمی ما کمرنگ شده و ارزش‌گذاری‌ها در جامعه نیز به سمت مقولات دیگری رفته و انگیزه جوانان برای ورود به عرصه‌های علمی کمتر شده است، از این رو این نهادها باید فرهنگ‌سازی بهتری برای تقویت علمی کشور داشته باشند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه دولت باید رابط قوی میان خود و حوزه علمیه داشته باشد، اظهار کرد: دولت می‌تواند از برگزاری میزگرد و مباحث علمی و فقهی و فلسفی در حوزه علمیه حمایت کند و ماحصل این مباحث به دولت ارائه شود تا دولت بتواند در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و حقوقی از دیدگاه حوزه که کارش اجتهاد در نصوص برای رفع نیازهای روز است بهره‌مند شود و مشکلات کشور را با نگاه دینی حل کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تعامل دولت اگرچه وجود داشته اما کمرنگ است اظهار کرد: به نظر می‌رسد این تعامل در عرصه سیاسی بیشتر بوده است ولی فعالیت در این زمینه نیز ذومراتب و تشکیکی است؛ یعنی در مراتب ضعیف‌تری این ارتباط وجود دارد ولی توقع داریم در مسائل فکری بنیادی و فرهنگی، مباحثه جدی میان دولت و حوزه شکل بگیرد و دولت از برپایی جلسات عمیق فکری و علمی در زمینه فلسفه سیاست و اقتصاد و حقوق و ... حمایت کند.

تعمیق مسایل فکری با بهره‌گیری از فضلای حوزه

غرویان با بیان اینکه تئوری‌پردازی باید در درون حوزه شکل بگیرد و در تعمیق مسایل فکری و بنیانی از فضلا و روشنفکران حوزه استفاده شود، بیان کرد: متاسفانه مشاهده می‌کنیم که گاهی حوزه خود را از مسایل به خصوص سیاسی کنار می‌کشد و فضلا کناره‌گیری می‌کنند که نمونه آن در برپایی صدها دروس سطح خارج است که عمدتا موضوعات آن عبادی است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) عنوان کرد: طرح مسایل عبادی لازم است؛ البته همین موضوعات هم بیشتر با گرایش صوم و صلات است و کمتر حتی خمس و زکات مطرح می‌شود در حالی که در این زمینه صحبت‌های زیادی شده و مباحث تبیین شده است و برپایی چندین درس هم کافی است و باید وارد عرصه‌های نوظهور و مورد نیاز شویم.

ورود اساتید حوزه به موضوعات روز

غرویان تاکید کرد: استادان سطوح خارج و دروس عالی باید به موضوعات مورد نیاز روز مانند بحث بیمه، فقه اقتصاد، فقه اصلاح ژنتیک و محصولات تراریخته و ... که کاملا جدید هستند و مباحث فقهی و حوزوی بکری دارند وارد شوند.

وی ادامه داد: بنده مباحثی را در زمینه فقه اصلاح ژنتیک عنوان کردم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و حتی متخصصان ژنتیک قرار است که بیایند و مباحث را به صورت تعاملی از منظر دینی و علم مربوطه پیگیری کنیم؛ بنابراین معتقدم اگر حوزه وارد این مسایل شود و دولت نیز حمایت لازم را از برپایی کرسی‌ها و مباحث علمی در این موضوعات داشته باشد؛ علاوه بر تولید علم، مقوله وحدت حوزه و دانشگاه و تعامل جدی‌تر دولت و حوزه نیز شکل خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مباحث کاربردی که بیشتر جنبه عینی دارند در حوزه کم است بیان کرد: دولت می‌تواند از حوزه درخواست کند تا حوزه بداند که فضای کار برای او ایجاد شده و این تلاش علمی، خریدار دارد و می تواند گرهی از مشکلات جامعه را بگشاید.

تئوری‌پردازی در فرهنگ مبتنی بر اجتهاد در نص

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با تاکید بر تعامل فرهنگی میان حوزه و دولت نیز عنوان کرد: البته فرهنگ بیش از 200 تعریف دارد ولی عمدتا مسایل فرهنگی به حوزه باز می‌گردد و حوزه می‌تواند به لحاظ بنیادین و تئوری‌پردازی دینی در هنر، صدا و سیما و مقولات مختلف فرهنگی، نظریه مبتنی بر اجتهاد در نصوص دینی داشته باشد.

وی تاکید کرد: حوزه علمیه در هر مقوله موثر در جهان‌بینی و هستی‌شناسی، اخلاقیات و مسایل شکل‌دهنده سبک زندگی جامعه، باید نظریات بنیادین داشته باشد و زیربنای فکری را بسازد؛ زیرا کار حوزه و وظیفه اصلی آن، هدایت و دعوت مردم به سمت دین است و باید زیرساخت فکری آن توسط حوزه تهیه شود نه اینکه برخی خود را کنار بکشند.

captcha