مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اصول قانونی و اخلاقی را رعایت کرد
کد خبر: 3632287
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
رئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس:

مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اصول قانونی و اخلاقی را رعایت کرد

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی پیش از ظهر امروز در پایان آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم گفت: مجلس شورای اسلامی در این دوره بیشتر از قبل اصول قانونی و اخلاقی را مراعات کرد و همه نمایندگان محترم مخالف و موافق کارشناسانه و براساس عقیده، مستندات و اطلاعات صحبت کردند و به جز این نیز توقع نمی‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز، یکشنبه 29 مردادماه و در آخرین روز بررسی کابینه پیشنهادی، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و در سخنرانی خود با اشاره به کار حرفه‌ای مجلس و نمایندگان در بررسی صلاحیت وزیران که در 5 روز کاری و صبح و بعداز ظهر صورت گرفت، گفت: خوشبختانه مردم هم توجه ویژه‌ای به این جلسات داشتند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در این دوره بیشتر از قبل اصول قانونی و اخلاقی را مراعات کرد، گفت: همه نمایندگان محترم مخالف و موافق کارشناسانه و براساس عقیده، مستندات و اطلاعات صحبت کردند و به جز این از مجلس شورای اسلامی توقع نمی‌رود.
رئیس‌جمهوری افزود: همه در دولت و مجلس می‌دانیم که شرایط ما شرایط آسانی نیست و راه ساده‌ای پیش روی ما نیست. البته در شرایط امروز دنیا راه برای اروپا، آسیا، آمریکا و سایر قاره‌ها هم ساده و هموار نیست چه برسد به منطقه پرآشوب ما و مشکلاتی که از قبل برای ما باقی مانده است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه کل بودجه دولت 300هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: براساس محاسبات اخیر سازمان برنامه و بودجه، باید شرایط جدید به همه وزرا ابلاغ شود. سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شده و این در حالیست که این صندوق ها مربوط به دولت و بودجه نیست و خود صندوق باید متکفل باشد. زمانی که می گفتیم خزانه را خالی تحویل گرفتیم، در حقیقت صندوق‌های ما هم علاوه بر خزانه خالی بود به گونه‌ای که هیچ صندوقی امروز، قادر نیست به تعهدات خودش عمل کند.
وی عنوان کرد: وقتی دولت ناچار است با این بودجه، هم 40 هزار میلیارد تومان به صندوق ها پرداخت کند، هم بیش از 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی بدهد و از طرفی بر اساس مصوبه مجلس تقریبا 60 هزار میلیارد تومان هم به صندوق توسعه واریز کند، در حقیقت نیمی از بودجه دولت اینگونه مصرف شده است.
روحانی اضافه کرد: اگر هم بخواهیم بدهکاری دولت به بخش خصوصی، پیمانکاران، بانک‌ها و بانک مرکزی را حساب کنیم، دیگر چیزی باقی نمی ماند، پس از همین جهت است که شرایط آسانی در پیش نداریم.
رئیس‌جمهوری یادآور شد: رأی اعتماد نمایندگان به این معناست که مجلس و دولت در چنین شرایط سختی با هم تصمیم‌گرفته‌اند که در جهت پیشرفت کشور قدم بردارند، لذا از مجلس خواهش می‌کنم به همان نسبت که وظایف نظارتی خود را انجام می‌دهند، سؤال می‌کنند، تذکر می‌دهند و حتی در صورت لزوم وزرا را استیضاح می‌کنند به همان نسبت نیز که به وزرا رأی اعتماد می‌دهند به انها کمک کرده و تشویق‌شان کنند.
روحانی در ادامه روند بررسی صلاحیت وزرا در 5 روز گذشته و سخنان موافقان و مخالفان را سازنده و در جهت کمک به دولت دانست و اظهار کرد: رئیس‌جمهور برنامه‌ای را که به مجلس ارائه می‌کند ، یک بار قبلا در انتخابات به رأی مستقیم مردم ‌گذاشته است. البته خوشبختانه این دوره صدا و سیما هر روز تبلیغ می‌کرد که مردم، رأی به فرد نمی‌دهید، بلکه رأی به برنامه می‌دهید و حواستان باشد که از کاندیداها برنامه بخواهید.
دکتر روحانی با اشاره به پیش‌بینی درست آیین‌نامه مجلس مبنی بر عدم به رأی گذاشته شدن برنامه‌ ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور به مجلس گفت: خیلی زیبا نیست برنامه‌ای که مردم یکبار مستقیماً به آن رأی دادند، دوباره در مجلس به رأی گذاشته شود، البته نمایندگان به عنوان مخالف صحبت و نقد می‌کنند و ما هم باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار داده و در صورت وجود نقص و اشکال برنامه، آن را تصحیح کنیم.
رئیس‍ جمهوری با تأکید بر وارد بودن نقدها، اشکالات و ایرادهای نمایندگان در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، گفت: این ایرادات باید تصحیح شود؛ یعنی وقتی برنامه وزرا به مجلس می‌آید خوب است وزرا یکبار دیگر بر مبنای صحبت‌هایی که از سوی دلسوزان مجلس شده، برنامه را مرور، اصلاح و تکمیل کنند.
روحانی با بیان اینکه امیدوار است نمایندگان مجلس به همه 17 وزیر رأی قاطع دهند تا دولت  کارش را زودتر شروع کند، یادآوری کرد: البته نمی‌گویم وزرای معرفی‌شده بی‌نقص هستند. همه ما انسانیم و نقاط قوت و ضعف داریم، اما همه تلاشم را بکار گرفتم و با همه آنهایی که لازم می‌دیدم مشورت کردم، حرف‌های بسیاری را شنیدم و به جان خریدم و گوش کردم. با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و آنها هم نکات مهمی بیان کردند که برای من ارزشمند بود.
روحانی با بیان اینکه دولت دوازدهم فرااصولگرایی، فرااصلاح‌طلبی و فرااعتدال‌گرایی است، گفت: دولت دوازدهم دولتی است که از اصول، اصلاح و اعتدال با همه توانش مراقبت می‌کند تا آن اصول و اصلاحات لازم ومیانه‌روی مورد انتظار را به کار بگیرد.
رئیس جمهور افزود: ما بهتر از این افراد را با تلاش خودمان پیدا نکردیم و شما هم البته در فرصتی که داشتید بررسی و تحقیق کردید، نظرات خود را مطرح کردید. البته پیشنهاد با ما و رأی با شماست؛ آیین‌نامه مجلس از ابتدا به این صورت بوده است که برای تک تک وزرا رأی گرفته می‌شود گرچه از بعض جاهای قانون اساسی می‌توان استفاده کرد که رأی به کل وزرا یکجا داده شود کما اینکه در بسیاری از کشورها اینگونه است.
وی اظهار کرد: این راحت‌تر بود؛ رئیس‌جمهور کابینه‌ای را به نام هیئت وزیران به مجلس معرفی می کرد و رأی مثبت یا منفی می‌گرفت اما آیین‌نامه به صورت فعلی است، البته این شیوه هم خواص و امتیازات خود را دارد.  
دکتر روحانی ادامه داد: امید ما بر این است که دولت هرچه سریعتر آغاز به کار کند. ما نمی‌توانیم اینگونه بگوییم که به فلان وزیر رأی ندهیم تا انشاالله وزیر قوی‌تری معرفی شود و به او رأی دهیم. البته ممکن است چنین چیزی اتفاق بیفتد، اما در هر حال همه مصالح و مفاسد را در کنار هم بسنجیم. وزارتخانه‌ای اگر شروع به کار نکند رئیس‌جمهور ناچار است سرپرست انتخاب کند و دو سه ماه هم وزارتخانه با سرپرست اداره شود و دوباره فرد جدید به مجلس معرفی شود و خود به خود کار به تأخیر می‌افتد.
رئیس‌جمهور ابراز کرد: لذا اگر مجموعه مصالح را کنار هم بگذاریم شاید اولویت اول ما سرعت انجام کار باشد. تا آنجا که به یاد دارم این اولین بار بود که مقام معظم رهبری در خطبه نماز عید فطر امسال تأکید کردند که دولت هرچه سریعتر تشکیل شود. حتی ایشان به من گفت شما کی دولت را معرفی می‌کنید و من هم گفتم فعلا که زمان زیادی مانده و هنوز تنفیذ و تحلیف صورت نگرفته است، اما ایشان فرمودند به هرحال زودتر دولت معرفی شود و شروع به کار کند.
وی در تشریح چرایی تأکید رهبر معظم انقلاب بر تشکیل هرچه سریعتر دولت گفت: ما وظایف بسیار سنگینی پیش رو داریم. کشور را باید متحول کنیم. در مسئله اشتغال گرچه دولت یازدهم توفیق نسبی داشته اما گام‌های بسیار بلندی باید برداریم. چه کنیم که در ول 5 سال قبل از دولت یازدهم آمار اشتغال خالص صفر بود و همه این بار به دوش دولت یازدهم افتاد. 
دکتر روحانی ادامه داد: اینکه در یکسال بیش از 600 هزار اشتغال خالص ایجاد شود و اشتغال غیر خالص ما بیشتر از 800 هزار نفر باشد کار کمی نیست ولی با توجه به نیاز کشور و برنامه ششم توسعه، عقب هستیم. باید چه کار کنیم که این مسئله حل شود؟ یکی از بحث‌های من در صحبت‌هایی که با تک تک وزرا داشتم اشتغال بود و به آنها گفتم اولویت همه ما اشتغال است و شما باید کاری کنید که علاوه بر میزان معمول اشتغال، فرصت اشتغال بیشتری را به وجود بیاورید. برای تحقق این امر، راهی جز امنیت، آزادی، آرامش نداریم.
وی با بیان اینکه برنامه دولت دوازدهم امنیت، آزادی، آرامش و پیشرفت است، تأکید کرد: امروز بیش از نصفی از زمان برنامه چشم‌انداز بیست ساله از دست رفته و هشت سال بیشتر باقی نمانده و باید گام‌های بلندی برداریم. زمانی بود در مقابل ما در قفل شده تحریم قرار داشت حال این قفل شکسته شده و در باز شده است اما بعضی می‌خواهند همان جای اول بایستند و بگویند در که شکسته شد اما ما که به چیزی نرسیدیم. باید تلاش کرد و از جایی که محترمانه ایستادید حرکت کنید.
دکتر روحانی اضافه کرد: راه باز است و همه ما باید به صحنه بیاییم و تلاش کنیم. اینجا دیگر بحث موافق و مخالف، 24 میلیون و 16 میلیون و ... مطرح نیست. چون بحث اشتغال است که مربوط به ملت و جوانان است. حال از شما صاحب‌نظران مجلس می‌پرسم آیا اشتغال جز از طریق سرمایه و فناوری ایجاد می‌شود. ما باید سرماه داخلی و خارجی و فناوری را به کار بگیریم و نمی‌توانیم بر مبنای فناوری گذشته حرکت کنیم. نمی‌توانیم تنها براساس فناوری داخلی حرکت کنیم البته باید فناوری داخلی را تقویت کنیم و حرف درستی است. 
وی عنوان کرد: ما 50 سال است خودرو می‌سازیم و یکی از صنایعی که قبل و بعد از انقلاب خیلی بر روی آن کردیم خودروسازی است. اما آیا توانسته‌ایم تا به امروز با این خودرو بازار صادراتی به دست بیاوریم و بازار آسیا، اروپا، شرق و غرب را به دست بیاوریم؟ مگر می‌شود بر روی یک تکنولوژی ایستاد و بگوییم تکنولوژی بومی است و تکان نخوریم در آن صورت فقط خودمان باید مصرف کنیم و نمی‌توانیم بازار صادراتی داشته باشیم.
روحانی اظهار کرد: تحول در کشور ما جز از طریق صادرات غیرنفتی امکان‌پذیر نیست. نمی‌توان به نفت و درآمدهایش متکی بود. باید با صادرات ارزآوری کنیم و مگر می‌شود در این شرایط بدون تکنولوژی با دنیا رقابت کرد. ما که به تنهایی در جاده حرکت نمی‌کنیم بلکه در یک میدان رقابت حرکت می‌کنیم.
رئیس‌جمهور یادآور شد: بدون تکنولوژی از یک میدان نفتی تا 20 یا 30 سال اینده 50هزار بشکه در روز نفت استخراج می‌کنید و بعد هم تمام می‌شود ولی با تکنولوژی پیشرفته این 20 یا 30 سال، ممکن است به 40 سال برسد و نفت استخراج شده نیز به 100 هزار بشکه در روز برسد.
روحانی ادامه داد: ما که نمی‌توانیم در دنیای امروز شوخی کنیم. ما تکنولوژی می‌خواهیم و اگر می‌خواهیم از منابع نفتی و گازی درست استفاده کنیم تکنولوژی و سرمایه می‌خواهد. برای نفت و گاز ما امروز حداقل 200 میلیارد دلار سرمایه می‌خواهیم که الان بیش از 100 میلیارد برای پروژه‌ها آماده است. اگر می‌خواهیم اشتغال درست کنیم نیاز به فناوری داریم. در فضای مجزی فناوری می‌خواهیم. چرا یک شبکه اجتماعی ایرانی وقتی کاربرانش به 1 میلیون می‌رسد هنگ می‌کند و نمی‌تواند اداره کند اما یک شبکه اجتماعی خارجی 40، 50 میلیون کاربر را تحمل می‌کند، این یعنی تکنولوژی.
وی افزود: در این مسیر هم باید سرمایه داخلی و خارجی را استفاده کنیم و فرقی ندارد. هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده است. لذا یکی از بزرگترین وظایف وزارت امور خارجه در این دوره فعالیت اقتصادی است. بزرگترین وظیفه وزیر امور خارجه در این دوره اولا این است که کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان ایران موفق شوند. کسی که برای برجام سینه سپر می‌کند یعنی در برابر دشمنان ایران می‌ایستد، یعنی در برابر آمریکا و اسرائیل و برخی از کشورهای کوچک منطقه می‌ایستد. چنین کسی قهرمان میدان مبارزه با استکبار است، اما کسی هم هست که در برابر آمریکا خم می‌شود و زودتر هل می‌دهد که برجام را از بین ببرد.
روحانی اضافه کرد: آمریکا اینقدر کمک نمی‌خواهد که شما کمک می‌کنید. آمریکا کمک به اندازه کافی دارد. شما بیایید ملت خودتان را کمک کنید. بزرگترین مأموریت وزارت امور خارجه امروز حراست از نهال نوپای برجام است و باید روبروی آمریکا و کسانی که در برابر منافع ملی ایران حرکت می‌کنند بایستد و از شوخی برخی هم نترسد و کار خود را انجام دهد.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: دومین وظیفه وزارت خارجه که شاید در این مقطع مهمترین وظیفه باشد بخش اقتصادی است. وزارت امور خارجه باید تسهیل کند و راه را باز کند و سرمایه خارجی و فناوری خارجی در کشور بیاید. نمی‌توان در شرایط امروز برای پیشرفت ایران به سمت سعی و خطا رفت. چهل سال گذشت، سال اول سعی و خطا اشکالی ندارد و مردم هم می‌گفتند این افراد تازه آمدند و جوان هستند. الان 40 سال از ان زمان گذشته است و امروز از ما سعی و خطا پذیرفته نیست.
وی تأکید کرد: ما از همه تجربیات 40 ساله انقلاب و تجربیات جهانی باید استفاده کنیم و کشور را به حرکت درآوریم. می‌بینیم وقتی با برخی همسایگان خودمان می‌توانیم به خوبی کار کنیم چه تاثیری بر صادرات غیر نفتی ما می‌گذارد. وزارت خارجه باید سرمایه‌گذاری را تسهیل کند. از طرفی وزارت اقتصاد هم از بزرگترین وظایفش، سرمایه‌گذاری خارجی است و باید سرمایه را به کشور بیاورد و همه وزارتخانه‌های صنعتی باید موانع سرمایه‌گذاری در داخل را بردارند.
روحانی اظهار کرد: یکی از اهداف من در تیم دولت دوازدهم این بوده که این تیم بتواند به هم کمک کنند و هم‌افزایی داشته باشند. من به دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. من در فکر یک تیم 17 نفره و بعدا 18 نفره بودم. علت اینکه من می‌گویم ای کاش به همه وزرا یک‌جا رأی داده می‌شد به خاطر این بود که تلاش شده یک تیم هماهنگ 17 نفره و بعدا 18 نفره کنار هم باشند.
وی با بیان اینکه هماهنگی در دولت بسیار مهم است، گفت: خود شما هم در مجلس می‌دانید که هماهنگی در فراکسیون و کمیسیون چقدر مهم است. این مسئله در کار اجرایی خودش را بیشتر نشان می‌دهد. چرا م اصرار داشتم که آقای زنگنه مجددا بیاید وزیر نفت شود هرچند خودش فرد جوانی را به من معرفی کرده بود که وزیر نفت شود و گفت خودم به عنوان مشاور کنارش قرار می‌گیریم و کمکش می‌کنم.
روحانی ادامه داد: این پیشنهاد در وهله اول کمی برای من وسوسه‌انگیز بود و کمی فکر کردم. البته من همانجا به وی گفتم من 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی می‌خواهم این فرد جوان می‌تواند این کار را بکند دیدم آقای زنگنه به تردید افتاد. من وزیری می‌خواهم که اسمش برای جذب سرمایه، برند باشد و این را به تعارف نمی‌گویم.
وی تصریح کرد: اسامی برخی از وزرای ما در دنیا برند جذاب است. دکتر ظریف امروز در دنیای سیاست یک چهره جذاب است و همه افتخار می‌کنند با وی بنشینند صحبت کند. این برای کشور و حیثیت ما مهم است. برای من مهم است که وزیر نفت کسی باشد که بتواند سرمایه خارجی را بیاورد. برای من مهم است که وزیر راه من کسی باشد که بتواند 18 میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور بیاورد بدون آنکه از دولت گارانتی بخواهد.
روحانی اظهار کرد: من آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید از کدام پول استفاده کنم و چگونه بازپرداخت می‌شود. من وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید من هواپیما می‌خرم و پول و بودجه کشور را نیاز ندارم و خودم با این هواپیما بازپرداخت می‌کنم و قرارداد بزرگ می‌بندم و دنیا هم می‌آید اعتماد می‌کند.
رئیس جمهور یادآور شد: درست است دنیا به ملت ایران و دولت یازدهم اعتماد می‌کند اما وزیر در جای خودش نقش بسیار ارزشمندی دارد. اینگونه نیست که وزیر یا معاون رئیس‌جمهور در امری که به او واگذار شده بی‌نقش باشد. او می‌تواند با نقش خودش سرمایه خارجی را جذب کند و ایجاد اشتغال کند.  
وی ابراز کرد: من وزیری می‌خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد. آقای ربیعی در دل کار و کارگر رشد کرده و بزرگ شده است. امروز آقای ربیعی حرفی می‌زند، کارگران، یعنی بزرگترین سرمایه ملی، به او اعتماد می‌کنند. البته این وزارتخانه بسیار بزرگ است و بهتر است کوچکتر شود.
روحانی ادامه داد: به شخصه خودم فکر می‌کنم این وزارتخانه‌ها سنگین است. صنعت، معدن و تجارت وزارتخانه بسیار سنگینی است. هرچقدر هم که بگویید آقای شریعتمداری دارای تجربه است و به همه استا‌ن‌‌ها سفر کرده و آنها را شناخته است اما به هرحال وزارتخانه بزرگی است. من به ایشان از اول گفتم معاونان قوی انتخاب کنید. البته اگر روزی وزارتخانه تفکیک شود آقای شریعتمداری حتما خوشحال می‌شود وگرنه با همین شرایط ادامه می‌دهیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط فعلی مهم است که کار را چگونه پیش ببریم، گفت: با آقای ربیعی درباره شستا و صندوق‌ها بحث‌های زیادی داشتم واین بار هم ایشان با یکی از چهره‌های به نام صنعتی برای مدیریت شستا صحبت کرده تا این بار کمی از دوش ایشان برداشته شود. سیاست‌های کلی هم این را به ما می‌گوید که بنگاه‌های اقتصادی را سریعتر در بازار بیاوریم و بفروشیم.
وی با تأکید بر اینکه وزارتخانه‌های ما باید سبک شوند گفت: این بار بنگاه‌داری هیچ تناسبی با تخصص وزارتخانه‌ها ندارد و یک نادرستی بوده که قبلا انجام شده است. البته این وزارتخانه نیاز به هماهنگی خوبی با وزارت بهداشت دارد تا بتوان خدمات مفید به مردم ارائه داد.
روحانی اظهار کرد: حتی برای تحول در اشتغال لازم است وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش متحول شود. اولین صحبت من با آقای بطحایی این بود که باید کاری صورت بگیرد که مهارت دانش‌آموز بالا رود تا وقتی به پایان تحصیل می‌رسد بنگاه‌های اقتصادی بر روی او دعوا کند و جذبش کنند.
رئیس‌جمهور افزود: بنابراین این یکی از برنامه‌های اساسی ما در این زمینه خواهد بود. ما برای هر وزیر این بار یک پیوست حکم آماده کردیم. یک سری موارد است که برای همه وزرا عام است مانند حقوق شهروندی، شفافیت، مبارزه با فساد، محیط زیست، اشتغال زنان و جوانان، استفاده ازاقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی که باید وزیر رعایت کند و بر آن تأکید شده است.
روحانی در ادامه به دفاع از وزیر ارتباطات و فناوری پرداخت و گفت: این اولین تجربه ما در استفاده از جوانان در سمت وزارت است. علت اینکگه من این مسئولیت را به ایشان سپردم این است که امروز مهمتر از ارتباطات در عمل، فناوری اطلاعات و فضای مجازی است. البته درست است که زیربنای اینها ارتباطات است اما فناوری اطلاعات بسیار مهم است.
وی یادآور شد: همیشه برخی فکر می‌کردند که بین امنیت و آزادی سازگاری وجود ندارد. در حالی که قانون اساسی بر امنیت، استقلال و آزادی در کنارهم تأکید دارد. در حالی که برخی می‌گویند اگر امنیت می‌خواهیم باید آزادی را قربانی کنیم و تا آزادی قربانی نشود دعای ما مستجاب نمی‌شود و امنیت به وجود نمی‌‌آید. ما این تفکر را قبول نداریم. ما قبول نداریم که آزادی را به خاطر امنیت یا امنیت را به خاطر آزادی ذبح کرد، این دو باید در کنار هم قرار بگیرند.
روحانی با تأکید براینکه ما آزادی مسئولانه را می‌خواهیم، گفت: ما امنیتی می‌خواهیم که بر دوش هوشیاری و آگاهی ملی یک ملت باشد. امنیت که تنها متکی به اسلحه نیست. امنیت با اعتماد اجتماعی، حضور اجتماعی و مشارکت اجتماعی است البته به سلاح هم نیازداریم و به دنبالش هستیم و خواهیم بود.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: در جلسات شورای عالی فضای مجازی آقای جهرمی آن زمانی که در وزارت اطلاعات بود مدتی از طرف آقای علوی آمد و یک مدتی هم که به وزارت ارتباطات رفت از طرف آقای واعظی آمد. من در هر دو بخش شاهد بودم که همیشه در مسئله امنیت و آزادی، هر دو را با هم می‌دید. این حرف نسبت به ایشان ناحق است که کسی فکر ‌کند ایشان آزادی را به مذبح می‌برد، اینگونه نیست و من شهادت می‌دهم. چون من در موارد مختلف این را دیدم.
روحانی عنوان کرد: علت اینکه من اصرار کردم ایشان بیاید این بود که مسائل پیچیده‌ای در این حوزه وجود دارد و کسی باید در این سمت باشد که هم به مسائل امنیتی مسلط  باشد تا خودش گیر نیفتد و بتواند از آزادی مردم و شبکه‌های اجتماعی و اشتغال مردم در فضای مجازی حراست کند. باید همه ابعاد مسئله در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: جوان می‌آوریم می‌گویند همه پله‌ها را طی نکرده و اگر همه پله‌ها را طی کرده باشد می‌گویند سنش بالاست. ما باید اعتماد کنیم. به اعتقاد من ما می‌توانیم یک جوان را بیاوریم کما اینکه اول انقلاب این کار را کردیم و در بسیاری از موارد موفق بودیم.
روحانی اظهار کرد: کما اینکه اصرار من به حضور آقای علوی در وزارت اطلاعات این بود که ایشان جزو کسانی است که آزادی را پای درخت امنیت قربانی نمی‌کند و این مسئله برای من مهم است. من وزیر اطلاعاتی می‌خواهم که مردم از اسم او و مامور اطلاعات نترسند بلکه فقط خائنین و کسانی که ضد منافع ملی هستند بترسند. منتقد که نباید از وزیر اطلاعات بترسد. ولی کسی که ضد نظام است قطعا باید از وزیر اطلاعات بترسد.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: وزارت اطلاعات در این دوره در برخی بخش‌ها خیلی موفق و در برخی بخش‌های دیگر نیمه موفق بود و شرط من با آقای علوی این بوده که بخش‌های نیمه موفق تکمیل شود. در بخش مقابله و مبارزه با گروهک‌های تروریستی انصافا وزارت اطلاعات موفق بود و تلاش خوبی انجام داد. در ضد جاسوسی به نظر من وزارت اطلاعات خوب عمل کرد. زیرا برخی افراد هستند هرکسی را با یک خارجی صحبت کند می‌گویند جاسوس است. وزارت اطلاعات در این زمینه واقعا تخصص دارد و براساس گزارشاتی که برای من ارسال شده بسیار خوب، دقیق و حساب‌شده عمل کرده و در جایی هم که دیگران کارهای غیرفنی و غیرحرفه‌ای انجام دادند همین معاونت ضد جاسوسی با شجاعت ایستاده است.
وی درخصوص وزارت جهاد کشاورزی گفت: واقعا آقای حجتی کار بزرگی انجام داد. اگر در سال 94 این وزارتخانه نبود ممکن بود رشد ما منفی شود. بخشی که رشد ما را در سال 94 نجات داد بخش کشاورزی بود که 5درصد رشد داشت. ما در این بخش کار بزرگی نیاز داریم. وزارت کشاورزی و وزارت نیرو همه توان خود را باید اول برای آب و بعد برای محیط زیست و امنیت غذایی بگذارند. ما امنیت غذایی می‌خواهیم که همراه با صرفه‌جویی کامل درآب و با کمترین کود و سم مضر باشد تا مردم بتوانند به خوبی از محصولات کشاورزی استفاده کنند.
روحانی افزود: آقای حجتی از وزرایی است که در کار خودش کاملا متخصص است هر چند برخی ممکن است بگویند رشته آقای حجتی مرتبط نیست. من شک ندارم که آقای حجتی به خوبی کشاورزی را می‌شناسد و در این زمینه کار کرده و خروجی کارش نیز روشن است. ایشان فردی است که مهارت و تجربه کافی دارد و همه به ایشان اطمینان دارند. من شهادت می‌دهم ایشان یکی از پاکترین وزرای ماست. ایشان یک وزیر پاکدست، مخلص و انقلابی که در جنگ و جهاد بوده و قبل از انقلاب هم فعال بوده و مرتب در مسیر حرکت به سمت منافع ملی بوده است و باید از ایشان استفاده کرد.
رئیس‌جمهور درخصوص وزیر بهداشت نیز عنوان کرد: اقای دکتر هاشمی جزو وزرایی است که همه شما به خوبی با خدماتش آشنا هستید و کار بزرگ طرح تحول سلامت را انجام داد. این طرح یک بار بسیار سنگین بر دوش این وزارتخانه بود و خوب حرکت کرد. البته در سال 94 وضع اقتصادی مانند سال 93 نبود و همه دستگاه‌ها در فشار بودند. نمی‌خواهم بگویم این طرح نیاز به اصلاح ندارد که دارد و خدمات باید به لحاظ کمیت و کیفیت بالاتر برود و هنر این است که وزیر کاری کند که از منابع محدود به خوبی استفاده شود تا بار مردم در زمینه بهداشت و درمان کمتر شود.
وی در خصوص وزرای دادگستری و دفاع اظهار کرد: آقای آوایی فردی صادق و باتجربه است و مراحل مختلف قضایی را طی کرده و ما خیلی از ایشان انتظار نداریم و تنها بحث حقوق بشر، حقوق شهروندی، ساماندهی تعزیرات و افزایش صمیمیت روابط سه قوه را از ایشان می‌خواهیم! امیر حاتمی هم خدمات فراوانی در ارتش و وزارت دفاع انجام دادند و چیزی که از ایشان می‌خواهم تقویت وحدت ارتش و سپاه است. با حضور شما در وزارت دفاع، باید خیال سپاهیان ماند ارتش راحت باشد و این تجربه شما بسیار در این سمت مهم است. دومین خواسته من از شما استفاده از فناوری‌های روز برای تکمیل سلاح‌های‌مان است که برای ما در شرایط فعلی منطقه بسیار مهم است. مسئله دیگری که به وزیر دفاع قبلی هم گفتم این است که صنعت دفاعی به جز جاهایی که محرمانه است تا جایی که امکان دارد به مردم واگذار شود.
روحانی سپس به دفاع از وزیر کشور پرداخت و گفت: آقای رحمانی فضلی از وزرای خوب ما بودند. خواسته من از ایشان از روز اول این بود که شایسته‌سالاری جای جناح بنشیند و هر که شایسته‌تر و دلسوزتر و البته معتدل‌تر است به کار گرفته شود. وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور است و باید با دادگستری، قوه قضائیه، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، اقوام و اقلیت‌ها، طوایف و ...کار کند. این کار پیچیدگی دارد و اسان نیست.
رئیس جمهور یادآور شد: آقای رحمانی در این زمینه تجربیات خوبی دارند. ایشان دو انتخاب خوب را برگزار کردند و از وجود ایشان در صورت رأی شما در دولت دوازدهم استفاده خواهد شد. ما از شما نمایندگان رأی قاطع می‌خواهیم و همین که از 200 بالاتر باشد ما قبول داریم!
روحانی در ادامه در خصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای صالحی شخصیت ارزشمند علمی حوزوی و دانشگاهی است. توقع ما از ایشان این است که هم خواست رهبری و هم خواست مردم محقق شود و این شدنی است. بالاخره مردم گله دارند. اگر برخی کارها در حوزه فرهنگ بر عهده ارشاد است پس لطفا به دیگران بگویید مداخله نکنند و اگر بناست دیگران مداخله کنند پس به بگویید وظیفه ما نیست و دولت کنار برود تا هر کاری می‌خواهند بکنند. امیدواریم با حضور ایشان شاهد نشاط هنرمندان باشیم و نشاط هنرمندان برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: آقای کرباسیان دربخش‌های مختلف وزارت اقتصاد از قبل فعال بودند از سرمایه‌گذاری خارجی گرفته تا مالیات و خصوصی‌سازی و سهام عدالت و ایشان توانمندی این کار را دارد. آقای بیطرف واقعا یکی از چهر‌ه‌هایی هستند که می‌توانند با وزارت نیرو را بر دوش بگیرند. البته افراد دیگر هم مطرح بودند ولی من دیدم در بین آنها آقای بیطرف توانمندتر است. مسئله آب برای ما بسیار مهم است و امیدواریم نمایندگان با رأی قاطعی که به آقای بیطرف می‌دهند ما به زودی شاهد یک تحول در وزارت نیرو باشیم، گرچه وزیر قبلی هم بسیار پرتلاش بود.
روحانی به عنوان آخرین کلام گفت: نمایندگان محترم آنچه وظیفه ما طبق قانون اساسی بود انجام دادیم و حالا امروز وظیفه شماست که رأی دهید. من فقط یک خواهش از نمایندگان دارم و آن این است که در رأی امروز بین خود و خدای خودتان هرکس را که شایسته و مفید برای کشور می‌بینید انتخاب کنید. اما اگر انشالله همه وزرای ما رأی بیاورند ما که خیلی خوشحال می‌شویم و پیشاپیش می‌گویم مردم ما هم خیلی خوشحال می‌شوند که دولت دوازدهم زودتر شروع به کار کند.          
یادآور می‌شود مجلس طی 5 روز و در 8 نوبت کاری صلاحیت 17 وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور را بررسی کرد و تنها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معرفی نشد که فعلا این وزارتخانه با سرپرست اداره خواهد شد.   
captcha