ارائه آموزش‌های تکمیلی و تمرکز بر روش تدبر و تدریس قرآن؛ وجه متمایز اردوی دانشجومعلم
کد خبر: 3632341
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
در گفت‌وگو با دانشجومعلمان قرآن مطرح شد:

ارائه آموزش‌های تکمیلی و تمرکز بر روش تدبر و تدریس قرآن؛ وجه متمایز اردوی دانشجومعلم

گروه دانشگاه: دانشجویان شرکت‌کننده در طرح اردوی دانشجومعلم قرآن کریم با بیان اینکه این دوره‌ها تکمیل‌کننده بسیاری از دوره‌های برگزار شده در سایر موسسه‌های قرآنی است، بیان کردند که دوره‌های دانشجومعلم علاوه بر تجوید، با آموزش روش تدبر و همچنین تدریس مفاهیم قرآن دوره تکمیلی و مجموعه قرآنی خوبی برای تربیت یک معلم قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دوره طرح دانشجومعلم قرآن کریم به همت مرکز دانشجومعلم قرآن کریم وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، بیش از دو سال است که در ایام تابستان و تعطیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود.
امسال دانشکده غیرانتفاعی رفاه میزبان طرح دانشجومعلم قرآن کریم است. طی این دوره و در قالب اردوی دانشجومعلم قرآن کریم، دانشجویان در کلاس‌های روخوانی قرآن، تجوید، روش تدریس و تدبر در قرآن شرکت می‌کنند. به همین مناسبت سرویس دانشگاه خبرگزاری ایکنا جهت تهیه گزارش از این دوره قرآنی به این دانشکده رفته و با مسئولان برگزاری و دانشجویان حاضر در این طرح گفت‌وگو کرده است که مشروح آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

تفاوت طرح دانشجومعلم قرآن با برنامه‌های دیگر موسسات قرآنی
سهیل کُرد، کارشناس برگزاری اردوی طرح دانشجومعلم قرآن کریم در دانشکده رفاه، اظهار کرد: طرح دانشجومعلم قرآن کریم همانطور که می‌دانید بیش از دو سال در حال برگزاری است و این دوره‌ها در شهرهایی مانند قم، مشهد و شیراز برگزار شده و در دانشکده رفاه نیز برای نخستین‌بار این طرح در قالب اردوی دانشجومعلم قرآن از شنبه هفته گذشته، 21 مردادماه آغاز شد و تا روز سه‌شنبه هفته جاری، 31 مردادماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این دوره‌ها در سه محور؛ روش تدریس، تدبر در قرآن و تجوید برگزار می‌شود ادامه داد: این طرح، با همکاری مسئولان دانشکده رفاه و جهاد دانشگاهی طی 8 روز ادامه دارد و پس از پایان اردو، آزمونی از دانشجویان در همان سه درس گرفته می‌شود. کتاب‌ها و منابع درسی را نیز سازمان قرآنی دانشگاهیان تهیه کرده و در اختیار دانشجویان قرار داده است.

تدریس 2 کتاب در قالب درس روش تدریس
کُرد از تدریس دو کتاب روش تدریس از این دوره به بعد خبر داد و گفت: تفاوت این دوره با دوره‌های قبلی؛ تغییر منابع روش تدریس است، در دوره‌های گذشته صرفا یک کتاب در بحث روش تدریس وجود داشت که طی جلسات و نشست‌ها با اساتید این درس، کتاب روش تدریس تغییر پیدا کرد و در قالب 2 کتاب روش تدریس، به دانشجویان ارائه می‌شود.

وی با ارائه آماری از دانشجویان حاضر در این اردو، بیان کرد: حدود 23 نفر در این دوره شرکت کردند. آغاز این طرح با زحمات کانون قرآن و عترت دانشکده بود و با اینکه در این دانشکده واحد جهاد دانشگاهی نیست، اما مسئول این کانون به‌طور مداوم با سازمان در ارتباط و پیگیر برگزاری این طرح در دانشکده رفاه بودند.

تغییر در شیوه اعطای مدرک به دانشجویان
کارشناس برگزاری طرح دانشجومعلم قرآن کریم در دانشکده رفاه با بیان این مطلب که شیوه اعطای مدرک به دانشجویان تغییر کرده و مستلزم شرایطی است، اظهار کرد: در دور‌ه‌های قبل بنا این بود که دانشجویان پس از برگزاری دوره و شرکت در آزمون، در صورت کسب حدنصاب نمره قبولی، مدرکی از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور دریافت می‌کردند، اما از این دوره به بعد، پس از آزمون مدرکی داده نمی‌شود تا زمانی که دانشجویان خود حداقل یکبار اقدام به برگزاری مشابه این دوره نمایند که بایستی طبق شرایطی باشد که در تعهدنامه آمده و در نهایت به جهاد دانشگاهی گزارش دهند و پس از تایید سازمان، مدرک دانشجومعلم به فرد اعطا شود.

وی در توضیح حداقل شرایطی که برای برگزاری این دوره توسط خود دانشجو نیاز است، عنوان کرد: برگزاری دوره می‌تواند در دانشگاه و دانشکده خود دانشجو باشد و علاوه بر آن، در جاهای دیگری همچون مساجد محل، مدارس، سرای محله‌ها، حسینیه‌های محلی، سازمان‌های فرهنگی و قرآنی و ... می‌توانند اطلاع‌رسانی کرده و این دوره‌ها را برگزار کنند.

آشنا کردن دانشجویان با حقیقت ناب قرآن
باختری، مدیرگروه دروس عمومی و معارف دانشکده رفاه با اشاره به هدف برگزاری این دوره در این دانشکده، اظهار کرد: در این دانشکده، فعالیت‌های قرآنی فراوانی داشته‌ایم اما با توجه به اینکه دانشکده رفاه وام‌دار شهیدان بزرگوار باهنر و رجایی است، یکی از اصول جدی، اعتقادی و تفکری و آنچه که پیش از آموزش به دانشجویان مدنظر است؛ آشنا کردن آنها با حقیقت ناب قرآن است؛ در همین راستا فعالیت‌هایی انجام شده و با زحمات کانون قرآن و عترت دانشکده، با جهاد دانشگاهی، کار هماهنگی صورت گرفت تا دانشجویان ما بتوانند از خوان گسترده قرآن بیشتر استفاده کنند و ریزه‌خوار این مائده الهی باشند؛ ما نیز به عنوان مسئولان دانشکده، از هر تلاشی که بتوانیم در زمینه برقراری ارتباط هر چه بهتر با این برنامه‌ها و غنای فرهنگ قرآنی چه داخل مجموعه و چه بیرون آن انجام دهیم، کوتاهی نخواهیم کرد و تلاشمان، آشنا کردن دانشجویان با هدایت قرآنی و بحث ولایت حضرت ولی عصر(عج) در خلال تدریس‌ها خواهد بود.

از جهاد دانشگاهی متشکریم
وی با اشاره به سطح رضایت دانشجویان از برگزاری این طرح در دانشکده رفاه گفت: طبق آماری که گرفته‌ایم، خوشبختانه درصد رضایت دانشجویان بالا بود و از جهاد دانشگاهی برای حُسن برنامه‌ریزی و انتخاب‌های خوبی که داشتند و نیز اساتیدی که معرفی کردند، تشکر می‌کنم. امیدواریم در کنار جهاد دانشگاهی، به اهدافی که داریم برسیم. هدف اصلی برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های این چنینی در تمامی دانشگاه‌ها است، امیدواریم برگزاری این طرح در دانشکده رفاه تداوم موفقیت در این مسیر باشد و این دوره‌ها با غنای بیشتر در دانشگاه‌های دیگر نیز دنبال شود.

تغییر در معلومات و رفتار روزانه/ شکل‌گیری منش قرآنی
سیده فاطمه موسوی، دانشجوی کارشناسی رشته فقه و حقوق دانشکده رفاه و یکی از شرکت‌کنندگان در این طرح، با ابراز رضایت بالا از برگزاری این دوره در دانشکده خود، گفت: خدا را شاکرم که این توفیق حاصل شد در این دوره که هرچند فشرده است، شرکت کنم. سطح آن بالاست و نیاز است تلاش زیادی داشته باشیم و با اینکه فقط پنج روز است که به این کلاس‌ها می‌آییم، از اینکه در این دوره حضور داشتم، خوشحالم و تغییر را در معلومات و رفتار روزانه‌ام را حس می‌کنم.
تفاوت طرح دانشجومعلم قرآن با برنامه‌های دیگر موسسات قرآنی
وی با بیان اینکه هدف این است اخلاق قرآنی و زندگی قرآنی را نشر دهیم، ادامه داد: در این دوره‌ها بحث تدبر، تجوید، نغمات و قرائت، روش تدریس قرآن و برخی نکته‌های روانشناسی قرآنی ارائه می‌شود و آن منش قرآنی کم‌کم در متعلمان شکل می‌گیرد. توصیه می‌کنم به همه کسانی که به معارف قرآن علاقه دارند در این کلاس‌ها شرکت کنند، چرا که فرصت بسیار عالی است. جهاد دانشگاهی زحمت زیادی کشیده و اساتید سطح بالایی در این دوره‌ها حضور دارند. خود بنده از طریق دانشکده و یکی از دانشجویان با این دوره‌ها آشنا شدم و نخستین بار است در این دوره‌ها شرکت می‌کنم.

سهم کوچک ما در نشر معارف قرآن

حسیبا شهسوار، دانشجوی حقوق دانشکده رفاه و دیگر فرد شرکت‌کننده در اردوی دانشجومعلم قرآن کریم، عنوان کرد: از طریق کانون قرآن و عترت دانشکده، با این دوره آشنا شدم و بعد از آن ثبت‌نام کردم و دوره آغاز شد. انگیزه من از شرکت در این دوره این بود که با توجه به اینکه قرآن درس ارزشمندی است و هرچند کلاس‌های فوق برنامه برای دروس دیگر زیاد برگزار می‌شود، اما کمتر شاهد برگزاری این کلاس‌ها برای قرآن بودیم و آنچه در مورد ریزه‌کاری‌ها در قرآن بود، کمتر به آنها پرداخته می‌شد.

وی ادامه داد: همیشه گفته‌اند زکات علم؛ نشر آن است و به همین دلیل من نیز در این دوره‌ها شرکت کردم تا بتوانم سهم کوچکی در نشر معارف قرآن داشته باشم. فقط می‌توانم بگویم اساتید و فضای کلاس خیلی عالی است.
تفاوت طرح دانشجومعلم قرآن با برنامه‌های دیگر موسسات قرآنی
با تکیه بر سخن پیامبر(ص) قدم در راه قرآن گذاشتم
مینا سادات کلاکی، دانشجوی فقه و حقوق اسلامی دانشکده رفاه نیز که در این دوره‌ها شرکت کرده، گفت: در طول ترم متوجه شدم کلاس‌های دانشجومعلم قرآن قرار است برگزار شود و مرتب پیگیر زمان برگزاری این دوره بودم و اکنون خیلی خوشحالم در این اردو شرکت کرده‌ام.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) بهشت را برای عمل‌كنندگان به قرآن تضمین می‌کنند و می‌فرمایند: «الا من تعلم القرآن و علمه و عمل بما فیه فانا له سائق الی الجنه و دلیل الی الجنه؛ آگاه باشید هركس قرآن را فراگیرد و به دیگران نیز آموزش دهد و به آن چه در آن است عمل نماید، او را به سوی بهشت هدایت و راهنمایی خواهم نمود»، من نیز بر اساس این فرمایش به تدریس قرآن روی آوردم.

زهرا فراهانی، دانشجوی فقه و حقوق دانشکده رفاه و دیگر شرکت‌کننده در این طرح اظهار کرد: دوره‌های صوت و لحن را قبلا گذرانده بودم، اما به دلایلی نتوانستم آنها را ادامه دهم و لطف الهی شامل ما شد و کانون قرآن و عترت دانشکده اسامی ما را به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور دادند و با توجه به اینکه تعداد شرکت‌کنندگان به حدنصاب رسید، آنها نیز تصمیم گرفتند، این دوره را در این دانشکده برگزار کنند.
تفاوت طرح دانشجومعلم قرآن با برنامه‌های دیگر موسسات قرآنی
تفاوت طرح دانشجومعلم قرآن جهاد دانشگاهی با دیگر موسسات قرآنی
زینب سادات تقی‌زاده، دیگر شرکت کننده طرح دانشجومعلم قرآن کریم در دانشکده رفاه، با بیان اینکه این دوره‌ها تکمیل‌کننده بسیاری از دوره‌های برگزار شده در سایر موسسه‌های قرآنی است، گفت: قبلا کلاس‌های تجوید را رفته‌ام و در آن موسسه بحث تجوید تکمیل بود و نقصی نداشت، اما در دوره‌های دانشجومعلم جهاد دانشگاهی، علاوه بر تجوید، تدبر در قرآن نیز تدریس می‌شود و همچنین روش تدریس این مفاهیم را به ما آموزش می‌دهند و به نوعی اردوی دانشجومعلم یک پکیج کامل و دوره تکمیلی قرآنی است، تا ما نیز بتوانیم پس از دوره‌ها، خود به عنوان یک معلم سر کلاس حضور داشته باشیم و با تسلط کامل بر مباحثی که می‌خواهیم تدریس کنیم، به ارائه مفاهیم قرآن بپردازیم.

وی افزود: امیدواریم این دوره‌ها، داوطلب زیادی داشته باشد و ما که خودمان باید پیگیر برگزاری این طرح‌ها باشیم، بتوانیم با یاری جهاد دانشگاهی و سازمان قرآنی دانشگاهیان، همین دوره‌ها را در مساجد، مدارس، سرای محله‌ها و هر جایی که احساس نیاز به تدریس قرآن وجود دارد، برگزار کنیم.
تفاوت طرح دانشجومعلم قرآن با برنامه‌های دیگر موسسات قرآنی
یادآور می‌شود، طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» عنوان برنامه‌ای در سطح دانشگاه‌های کشور است که از سال ۱۳۹۲ توسط سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در حال برگزاری است که هم‌اکنون به مدت 8 روز در دانشکده رفاه تهران برگزار شده و تا سه‌شنبه این هفته ادامه دارد.

captcha