لزوم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید برای تقویت بنیه اقتصادی موقوفات
کد خبر: 3632360
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
وقف در اقتصاد اسلامی/ روح‌الله بیگی عنوان کرد:

لزوم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید برای تقویت بنیه اقتصادی موقوفات

گروه اقتصاد: مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: برخی از موقوفات تبدیل به بافت فرسوده شده‌اند و برای به‌روز رسانی، افزایش بهره‌وری و تقویت بنیه‌های اقتصادی آنها باید از علم و تکنولوژی روز استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، وقف یکی از سنت‌های پسندیده‌ای است که به دلیل آثار اقتصادی فراوانی که در پی دارد، در احادیث از آن با عنوان «صدقه جاریه» نام ‌برده شده است. این سنت در ایران نیز سابقه طولانی دارد اما یکی از مشکلاتی که موقوفات کشور با آن مواجه هستند، پائین بودن میزان بهره‌وری آنهاست و با توجه به اینکه بخشی زیادی از املاک و اموال موجود در کشور، موقوفه محسوب می‌شوند؛ بنابراین ضرورت دارد که مسئولان اقتصادی کشور برای افزایش بهره‌وری موقوفات چاره‌اندیشی کنند تا به عنوان ابزاری در رشد و توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله بیگی ئیلانلو، مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره لوازم افزایش بهره‌وری موقوفات در کشور گفت: ما در کشور خود دارای موقوفات متعددی در زمینه مختلفی از جمله کشاورزی و زراعی، مسکونی، تجاری، اداری، خیریه، مسجد، امام‌زاده و... هستیم و طبیعتا هرکدام از این موقوفات شرایط خاص خود را داراست و باید براساس ویژگی‌های خاص آنها برنامه‌ریزی صورت گیرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال برای افزایش بهره‌وری موقوفات در بخش کشاورزی باید از تکنولوژی روز بهره ‌ببریم، کشاورزی را مدرن کنیم و از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی حرکت کنیم تا شاهد بهره‌وری بیشتری در هر هکتار زمین زراعی باشیم.
بیگی اظهار کرد: در حوزه مسکن و تجاری، برخی از موقوفات تبدیل به بافت فرسوده شده‌اند و برای به‌روز رسانی و افزایش بهره‌وری آنها باید نوسازی شوند و باید با بهره‌گیری از علم و تکنولوژی روز، برای تقویت بهره‌وری و بنیه‌های اقتصادی چنین موقوفاتی دست‌ به کار شویم.

لزوم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید برای تقویت بنیه اقتصادی موقوفات
این نماینده سابق مجلس یادآور شد: خوشبختانه سازمان اوقاف و امور خیریه در طول سالیان اخیر چنین رویه‌ای را در پیش گرفته است که خیل کثیری از موقوفات را به‌روزرسانی کرده و به سطحی از بهره‌وری رسانده است. در سازمان اوقاف و امور خیریه، یک بنیاد توسعه و عمران موقوفات وجود دارد که در حد توان خودش در جهت بازسازی و نوسازی موقوفات، گام‌های بزرگی برداشته است.
مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: همچنین در مقولاتی دیگر از جمله عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و هر زمینه‌ای که به سازمان اوقاف مربوط باشد، این سازمان خوب درخشیده است و طبیعتا برای بهبود وضعیت کنونی، نیازمند برنامه‌ریزی بیشتری هستیم و خوشبختانه سازمان اوقاف از این پتانسیل، پویایی و شکوفایی لازم برخوردار است تا برای بهبود وضعیت اقتصادی موقوفات تلاش‌های لازم را انجام دهد.
بیگی اظهار کرد: البته طبیعی است که شرایط موقوفات می‌تواند بهتر از وضعیت کنونی باشد و باید شکوفایی آنها را افزایش داده و استعداد‌های بالقوه را به فعلیت برسانیم. این استعدادها در همه زمینه‌ها در سازمان اوقاف وجود دارد و لازم است برای افزایش بهره‌وری موقوفات و به ظرفیت رساندن استعدادها، از همه نخبگان در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی، قرآنی، پژوهشی و فرهنگی باید بهره‌ ببریم.
وی با اشاره به اینکه افزایش بهره‌وری موقوفات از سیاست‌های کلان و اساسی سازمان اوقاف و امور خیریه است، عنوان کرد: افزایش بهره‌وری در هر سازمانی باید یکی از برنامه‌های راهبردی آن سازمان باشد و سازمان اوقاف هم از این قاعده مستثنی نیست و تاکنون در این زمینه موفق عمل کرده است.
captcha